Äntligen gymstart, eller kan jag rekreationscykla istället för pendlingen? - Lidingöloppet 2019 - Carl | Bicycling.se

Carl Haglund


”40+are som återupptäckt MTB efter många års uppehåll. Sist jag cyklade stig var på 90-talet och min första helstela MTB kom i byggsats från tyska Wheeler. Sedan dess har det mest blivit cykelpendling. Delmål mot Vasan 2018 var just LidingöloppetMTB 2018, resultat blev helt ok men gav kanske främst mersmak och revanschlusta, så nu ser fram emot årets upplagor”

Äntligen gymstart, eller kan jag rekreationscykla istället för pendlingen?

3 feb 2019
av: Carl Haglund

Tjenixen igen!

Nu så har jag äntligen tagit steget och byter jobb efter nästan 12 år i samma företag. Ja det blir köksjobb framöver igen, men nu tillbaks till servicetjänst och matlagning på riktigt igen. Jag har tagit mitt första steg mot en annan jobbkarriär, i förlängningen kanske jag får ihop tillräckligt med kundunderlag för att starta en renodlad cykelservice. Basen för min alternativa karriär är min fritidsbaserade cykelservice som nu tuffar på i maklig takt, än så länge tillräckligt för att fylla en halv söndag och någon kväll i veckan. Min pendlingssträcka har nu kraftigt reducerats från 20km/dag till 6km/dag, vad göra!?

Jo mina nya arbetstider tillåter ett tidigt vaknade och rekreationscykling längre sträcka innan frukost och promenad till jobbet. Det där med att gå upp tidigt har jag ju i blodet vid det här laget så det är ju det minsta problemet. Mitt "lyxproblem/i-landsproblem" är ju mer hur ska jag cykla, vilka vändor kan jag skaka fram ur rockärmen för distans (2-3mil/tur) och för omväxlingen mellan landsväg och skogstur?

Gymträningen har äntligen startat igen, riktigt skönt pass med de specifika övningarna för baksidan lår och höftböjarna! Resterande tid av passet ägnades åt överkroppen och allmän bålstyrka samt lite stretch. Jag försöker lägga in lite alternativ träning med flås på de 60min jag tillbringar i gymmet, så min bakgrund i kampsport gör sig gällande och det blir nästan alltid ett avslut med säckträning av både armar och ben. Mycket teknik och avslappnad slag och sparkteknik, det är lätt att spänna hela kroppen vid slagträning men nyckeln ligger i avståndet, timingen och höftrörelsen. Du vill inte översträcka slaget, inte heller spänna muskler som inte används och bara stjäl energi. Kraften från slaget och sparken kommer från höften inte axlar/armar eller ben. Lite som att skifta balansen vid stökig cykling, den skiftas från höften inte från armar och ben!

snöcykel2

Så fick vi en liten snösmocka i Stockholm och på min sista vecka som transportpendlare, tungt och slitigt i snömodd med 20km fem dagar i rad. Det svider gott i låren varje eftermiddag men det bygger karaktär, det jag mest kommer sakna med den "nödvändiga" pendlingen. Håller på att lösa lite tekniska frågor sedan kanske det dyker upp nya rörliga bilder. Ny teknik med nya tillbehör som inte riktigt anlänt står för fördröjningen, jag hoppas att jag kan bjuda på lite trevlig inspiration i videoformat inom en snar framtid! Det kanske inte känns så nu men faktum kvarstår att vi snart är framme vid dagen D, bara 3 månader kvar!! 

Ha det gott och ta vara på motionen mitt i vardagen!

/Calle

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femton med siffror i fältet här




Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!