Lidingöloppet 2019 - Carl | Bicycling.se

Carl Haglund

”40+are som återupptäckt MTB efter många års uppehåll. Sist jag cyklade stig var på 90-talet och min första helstela MTB kom i byggsats från tyska Wheeler. Sedan dess har det mest blivit cykelpendling. Delmål mot Vasan 2018 var just LidingöloppetMTB 2018, resultat blev helt ok men gav kanske främst mersmak och revanschlusta, så nu ser fram emot årets upplagor”

Efterlängtat MTB-läger på Lidingö, eller ta nya steg i utveckling till bättre cyklist...å´ ha mycket trevligt på resan!

16 apr 2019

Tjaba, tjena, hallå!

Så då var det dags för det årliga lägret inför LidingöloppetMTB!

Förväntansfullt hade jag packat bilen full redan kvällen innan för att kunna slänga in cykeln och åka direkt på fredagen efter jobbet.

Incheck på Södergarns kursgård kl 16:00, cykling redan 17:00! Schemat bådar gott!

Första passet var ett litet uppvärmningsvarv på närbelägen slinga och sedan en teknikbana med testrundor och sedan valfri fördjupning med feedback. Ciceronerna Calle Friberg och Henrik Sparr bjöd på en bra blandning av teknik och övningar med guidning i Lidingöspåren.

Efter en schysst lasagnemiddag så väntade lite meksnack och Q&A kring detta! En goodiebag utdelning med VitaminShot, Clif bar, Maurten gel och Maurten energidryck inför nästa dags distanspass. Snacket gick lite mellan broms/växeljusteringar on the fly, dämparinställningar, däcktryck, tubeless och allehanda uppgraderingar....

Lördagmorgon och frukost vid 8:00, samling och utfärd 9:30. Härlig Frukostbuffé bådade för en lika härligt distanpass, Tomas Gustavsson anslöt till träningen. Test av Maurten Energidryck i flaskstället och en 3L vätskeryggsäck blev min packning förutom sadelväskan med mekprylar och ett förstaförbands kit i ryggfickan.

Filmade distanspasset men hann inte med att fota eller filma så mycket annat då fokus låg helt på att cykla i härligt vårväder på fina torra spår.

Tillbaka till lunch och ytterligare en härlig Buffé med fräscha grönsaksblandningar, laxbiffar, ris och lite olika såser...precis vad hungrande MTB-cyklister behöver! Paus och kaffe med Lidingölopps info sedan eftermiddagspass med gästciceron Andreas Danielsson "filosofie doktor i Bromsteknik" där vi fick bli vän med vänster pekfinger och sladda med cyklarna i gruset.....lite oPK med tanke på klagomaffian men tillika kuligast av aktiviteter!

Förberedd bastu med öl och snacks för hugande efter kylig eftermiddagstur. Gött med en bra stretch efter uppmjukande svettbastu.

Middag med ytterligare god mat i tre rätter! Paus och sedan mycket inspirerande föreläsning av Skrinnarlegenden Tomas Gustavsson!!

Söndag och sista dagen: frukost 8:00 sedan start 9:30 med liten uppvärmningsrunda och sedan en stafett i fredagens modifierade teknikbana. Har vi lärt vår läxa och kan vi prestera detta under stress/tävlingsmoment ( allt i god trevlig anda)? Paus innan lunch med lite tränings snack och uppladdnings snack med våra ciceroner Calle och Henrik.

Lunch och fika sedan adjö för ett återseende till den 4:e Maj!

Lägret var en fröjd och mycket trevligt cykelfolk att tjöta allt mellan himmel och jord. Tack till Södergarn för ett trevligt boende och god mat!! Stort tack till Calle, Henrik, Andreas och Tomas samt alla deltagare för att fint läger och mycket trevligt cykel umgänge!!

Snart är det dags.....bättre nu än senare!

Mvh /Calle

Lördagsrundan som gick i stå, eller falerande Thru-axel kan det stämma? Kanske ; "Varför tröstäta Oreo-Cheesecake?"

3 apr 2019

Hej alla hugande skogscyklister och cyklister generellt som hittat hit!

Det var ett tag sedan men det finns skäl för detta, Pollenhelvetet har exploderat! Men jag ska inte lipa eller klaga mer över det oundvikliga faktumet.

Sen var det ju dags att byta hjulpar, på min trogna HT, till de grovt mönstrade vår/sommar/höstsulorna. Plockade ner dem från vinden och fyllde på med ny tätningsvätska och pumpade upp dem i tryck samt gjorde "tubeless-dansen" i vardagsrummet till mina döttrars undran. Så då var det dags på Fredagskvällen att preppa för en långtur på Lördagsmorgonen med utlovad check av Lidingöspåren. Tro´ fan att bakhjulets spännarm inte ville lossa axeln ur bakhjulet...nåja jag vet ju att jag sköter min pärla exemplariskt och att thruaxeln alltid fettas om vid varje hjulbyte så jag sprayar in lite 5-56 i gängorna så eventuell smuts lösgörs....tar tag efter ca 20 min verkan och då lossnar/spricker hela spännhuvudskoppen på axeln och jag står med tre delar i handen och en fast thru-axel i hjul och ram....

Jag tror mina barn har hört det mesta i svordomsväg men denna kväll så tömde jag nog hela svordomsencyclopedien.........

Ok, återsamling och tankevurpa: fästa spännarmsskruven igen i axeln medelst locktite eller superlim och gänga ur axeln? Nix och nix!

Försök att hamra in en torx/hexnyckel och gänga ur axeln? Nix och nix!

I ilskan så åkte de införskaffade skruvutdragar-stålen fram och monterades i skruvdragaren, en fredagskväll kan sällan sluta på sämre sätt än att jag borrar djupare och djupare utan grepp...inser att Maxle lite thru-axeln har slitsar i spännarmsänden och förstår att dessa gör att utdragaren inte riktigt greppar. Packar ihop och fyrar av ytterligare några bonussvordomar...

Lördag och en natt av sammanbitet sovande, jag hänger på låset till Jula och köper nya bättre och längre skruvutdragarstål...nu jävlar!

Väl hemma igen och jag får fäste tillslut men nu vill inte axeln fortsätta ut ur bromssidans ogängade hål i ramen..det var då själva!!!!

Ok, återsamling och gruppering framför internätet och dess kunskapsbank...en kväll av letande och det jag hittar är vaga indikationer från 2012, på ett Engelskt MTB-forum, på en offring av navkopparna genom att skära loss hjulet medelst en vinkelslip.

Jag tillbringar ytterligare en kväll med att utröna vilken ny Thru-axel jag behöver, visst måtten på ramen och axelhålet har jag 12x142 men sedan talar vi om gängens stigning (thread pitch) och gängytans längd (thread lenght) vilket passande nog nästan aldrig finns i onlinebutikernas info/specs.....jojo!

Så jag hittar infon jag behöver och beställer hem en ny axel med expressbud om något inte stämmer vill jag ha tid att fixa det innan lägret 12-14/4!

Ikväll fick jag hem axeln och kunde inte låta bli att ta på balaklavan och sätta igång vinkelslipen! Hjärtat i halsgropen och vaga instruktioner från 2012, nu stod jag med cykeln i stället och skyddglasögonen på....just do it!

Det funkade och allt var väl med ramen och det andra hjulparet sitter nu i med allt lirande perfekt! happy days!

Nu återstår bara att plocka isär navet och få tag i nya delar till hjulaxelkroppen.....

Tills vi kanske ses på MTB-lägret på Lidingö så får ni hålla tillgodo med lite inspiration att ta er ut tidigt och cykla på morgonen just nu när soluppgångarna är som vackrast! Håll till godo och hoppas att vi ses på stigarna! Kämpa på, all träning räknas i slutändan!! Mvh /Calle

Lördagsrundan eller Lidingörunda med koll av valda bandelar

19 mar 2019

Hoj, hoj på er alla cykelfrälsta!

Tittar alltmer ohälsosamt på fulldämpade skogscyklar..... Först var det Scott Ransom eller Genius, Orbea Rallon, GT-Sanction expert, även den lite ovanligare Bold med sin Unplugged Volume2 å nu så släppte Santacruz sin Megatower!! Ujujujujuj så mycket fina cyklar det finns...och alltför lite finanser!

Nog om det, jag tog min HT (som jag är mycket nöjd med!) på en lördagstur och hade faktiskt lite tur med vädret så jag slapp nederbörden men den hade ju redan fallit och fanns kvar i spåren som testades. Det blev en tripp ut till lidingö och de roligare banavsnitten av MTB-loppet. Blött var det och bitvis den tidigare upplevda rodelbanan från Hellas men i stort hyffsat underlag. Hamnade i lervälling vid ett dåligt dränerat parti av vägbygge som svämmat över den grusiga cykelbanan/stigen. Men det som inte dödar härdar! Det blev en hyffsat lång runda från start till mål och fokus låg på lägeskoll samt distansen.

Fruktiga "powerbars" för energi och en vätskeryggsäck med 3 liter gick åt då regnkläder anbefalldes och gav upphov till mycket svettningar...kläderna gick bokstavligen att vrida ur litrarna av ryggans innehåll! Men en skön runda med glada miner från morgonpigga hundrastare. Frukost smakar sällan så gott som efter en härlig "misärrunda".

Kamera fästningen funkade inte riktigt så det blev en lågt inställd bildvinkel men det gav något av en rapport från lidingöbanorna iaf, det blir nya försök och bättre bildvinkel framöver. Tänkte hålla koll på ban konditionen fram till Maj så håll tillgodo så länge med denna korta rapport!

Ha det gott och häng i för snart är vi inne i April å sen är det dags för vårens stora MTB-lopp!

Mvh /Calle

Pollen!

10 mar 2019

Mossa, mossa på er alla männschò barn!

Jahupp, då var pollensäsongen igång även om vi fick en liten paus med snöfall och minusgrader. Kör en luftrenare i sovrummet så sömnen fungerar hyffsat. Snytningarna fungerar inte så vi pratar arkeologisk utgrävning varje morgon och kväll medelst tops, men ja klaga inte!

Träningen fortskrider även om den haltar lite innan jag balanserat pollenchocken. Tidsmässigt så försöker jag lägga in cykelpassen tidiga mornar så de blir av....alltför mycket annat som skall hinnas med på eftermiddag/kväll med barn, handling, städning, tvätt och cykelservicen.

Var iväg en morgon för att kolla läget i Hellas/Nackareservatet efter väderbakslaget. Rena rama rodelbanan på grusvägar och stigar, så det var tur att jag inte växlat från de dubbade hjulparet. Det blev en blöt historia där mina sealskinhandskar var dyngsura och efter att ha halkat runt i skogen så fick det bli ett asfalts avslut på rundan. Men någonstans i misären av en riktigt kylig och blöt runda så känns det gött i själen efteråt!

Längtar till torra stigar och vårsol! Spännande med det kommande MTB-lägret ute på Lidingö den 12-14 April. Kul att få lite coachning av duktiga cyklister och hänga med likasinnade en helg! Tills dess får jag stå ut med av och på vädret som råder här i sveriges kalaskula!

Ha det gott och se till att cyklingen får plats i livspusslet!

/Calle

Kallt, varmt å kallt igen.....åsså varmt!

28 feb 2019

Tjenare alla monsterdiggare!

Vädret har verkligen kastats om helt till vår men med kall nordanvind. Torrt, blåsigt men soligt många dagar. Snart kanske det kan bli lite stigcykling såvida det inte blir blött då blir det lite för mycket åverkan i tidigt vårskede på marken och undervegetationen. Det gäller ju att vara försiktig med de stigar vi har till förfogande och inte öka onödigt slitage som kan leda till sura miner från andra än cyklister och i värsta fall utesluta oss från vår kära natur.

Tills dess så nöter jag asfalt och grusväg och kanske något motionsspår. Jo jag vet att vi inte är välkomna på de flesta motionsspåren men när jag cyklar så river jag inte upp något underlag och jag cyklar så pass tidigt att inte ens hundägarna är ute i spåren...så ingen skada skedd!

Jag har inte fått tag i (väntar på kina-leverans) mina nya fästdelar till min kamera utrustning än så det fick bli en variant på min gamla uppsättning med actionkameran och några stationära filmningar med den nya kameran. Ett litet smakprov på en av mina storstadsrundor. Värmen gör ju att mina tår mår bättre efter 1,5h så hoppet finns att kunna förlänga turerna snart igen. Elsulor, superstrumpor och de hederliga neopreneöverdragen efter en viss tid så finns ingen värme kvar hos tårna oavsett teknik...men, men det vänder temperaturmässigt. Och JA det kommer ett bakslag innan det vänder helt!

Cykelservicen tuggar på i lagom takt och nu har jag en stigsmiskare inne för dämparunderhåll och en länkagekoll!

Jag blir lite sugen på en fullgungare men det får vänta ett tag till eller till Trisslotten säger att jag kan ;-D

Ha det gott och hoppas att inte bara ni som bor söderöver får njuta av stigcyklingen utan att det torkar upp och blir fint på stigarna även norröver!