Lidingöloppet 2019 - Carl | Bicycling.se

Carl Haglund


”40+are som återupptäckt MTB efter många års uppehåll. Sist jag cyklade stig var på 90-talet och min första helstela MTB kom i byggsats från tyska Wheeler. Sedan dess har det mest blivit cykelpendling. Delmål mot Vasan 2018 var just LidingöloppetMTB 2018, resultat blev helt ok men gav kanske främst mersmak och revanschlusta, så nu ser fram emot årets upplagor”

Snö-smockan som blev is-smockan som blev översvämnings-smockan!

11 feb 2019

Västerbroutsikt kl 05:00

Tjenixen igen!

Gymträningen har nu gått in i vardagens schemaläggning så det känns bra. Första veckan på nya jobbet har dock kastat runt det lite och förvirrat cyklingen men det börjar ordna upp sig och de dagliga veckopendlingarna får bli tre till fyra pass/vecka där minst ett men helst två blir av den längre sorten 50km och mer. De kortare cykelpassen får bli minst 20+km och med högre intensitet, ja så får det bli! Idag rullade cyclocrossen men nästan en månad har skogscykeln rullat med monsterdubb i kletig blötsnö med svartis under, genom återfrusen slask ala tvättbräda och en huvudstad med citygator som mer liknar sladdriga rodelspår! 

             

Nya träningsrutiner kan ju innebära nya prylar också, fick ett presentkort i avskedspresent från gamla jobbet så den utnyttjades snabbt till ett inköp av smidig camelback rygga med 2L-blåsa och isolerad slang för vinterbruk. De korta pendlingarna har inte behövt vätska under färd men nu med längre rundor så hinner torkan i munnen göra sig gällande och slask i bidonen är inget roligt.

Cykelköks verksamheten rullar på och nu har jag minst tre cyklar inne varje vecka, glasslådor och skumbollslådor kommer väl till pass för att organisera muttrar och skruvar för varje kund/cykel. Tillfredsställelsen är total när kunden efter testrundan utbrister: "det är som du sa, känslan är tillbaka med nya fräsha slitdelar! som ny!". För även om de till synes hatat sin cykeln, när den kommer in till mig rostig skitig och utsliten, så är de nöjda och nykära i sin trotjänare när de hämtar ut den igen. Extra glädjande är det ju också när de vid återbesök berättar att de börjat ta hand om sin pärla numera efter mina diplomatiska förmenanden.

Längtar till snöfritt och torra skogar, att inte behöva så mycket kläder och framför allt att inte frysa om tårna så jäkligt....plus/minus noll och blött är ingen bra kombination för tårna. Hellre -10 och torrt men det händer ju bara ett par dagar varje vinter här i "kalaskulan" av Sverige.

Ha det gott och kämpa på med träning oavsett vad, det kommer att betala sig om någon månad!

/Calle

Äntligen gymstart, eller kan jag rekreationscykla istället för pendlingen?

3 feb 2019

Tjenixen igen!

Nu så har jag äntligen tagit steget och byter jobb efter nästan 12 år i samma företag. Ja det blir köksjobb framöver igen, men nu tillbaks till servicetjänst och matlagning på riktigt igen. Jag har tagit mitt första steg mot en annan jobbkarriär, i förlängningen kanske jag får ihop tillräckligt med kundunderlag för att starta en renodlad cykelservice. Basen för min alternativa karriär är min fritidsbaserade cykelservice som nu tuffar på i maklig takt, än så länge tillräckligt för att fylla en halv söndag och någon kväll i veckan. Min pendlingssträcka har nu kraftigt reducerats från 20km/dag till 6km/dag, vad göra!?

Jo mina nya arbetstider tillåter ett tidigt vaknade och rekreationscykling längre sträcka innan frukost och promenad till jobbet. Det där med att gå upp tidigt har jag ju i blodet vid det här laget så det är ju det minsta problemet. Mitt "lyxproblem/i-landsproblem" är ju mer hur ska jag cykla, vilka vändor kan jag skaka fram ur rockärmen för distans (2-3mil/tur) och för omväxlingen mellan landsväg och skogstur?

Gymträningen har äntligen startat igen, riktigt skönt pass med de specifika övningarna för baksidan lår och höftböjarna! Resterande tid av passet ägnades åt överkroppen och allmän bålstyrka samt lite stretch. Jag försöker lägga in lite alternativ träning med flås på de 60min jag tillbringar i gymmet, så min bakgrund i kampsport gör sig gällande och det blir nästan alltid ett avslut med säckträning av både armar och ben. Mycket teknik och avslappnad slag och sparkteknik, det är lätt att spänna hela kroppen vid slagträning men nyckeln ligger i avståndet, timingen och höftrörelsen. Du vill inte översträcka slaget, inte heller spänna muskler som inte används och bara stjäl energi. Kraften från slaget och sparken kommer från höften inte axlar/armar eller ben. Lite som att skifta balansen vid stökig cykling, den skiftas från höften inte från armar och ben!

snöcykel2

Så fick vi en liten snösmocka i Stockholm och på min sista vecka som transportpendlare, tungt och slitigt i snömodd med 20km fem dagar i rad. Det svider gott i låren varje eftermiddag men det bygger karaktär, det jag mest kommer sakna med den "nödvändiga" pendlingen. Håller på att lösa lite tekniska frågor sedan kanske det dyker upp nya rörliga bilder. Ny teknik med nya tillbehör som inte riktigt anlänt står för fördröjningen, jag hoppas att jag kan bjuda på lite trevlig inspiration i videoformat inom en snar framtid! Det kanske inte känns så nu men faktum kvarstår att vi snart är framme vid dagen D, bara 3 månader kvar!! 

Ha det gott och ta vara på motionen mitt i vardagen!

/Calle



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!