Sega ben och en känsla av orkeslöshet, eller kan man vara förkyld utan att det bryter ut? - Lidingöloppet 2019 - Carl | Bicycling.se

Carl Haglund


”40+are som återupptäckt MTB efter många års uppehåll. Sist jag cyklade stig var på 90-talet och min första helstela MTB kom i byggsats från tyska Wheeler. Sedan dess har det mest blivit cykelpendling. Delmål mot Vasan 2018 var just LidingöloppetMTB 2018, resultat blev helt ok men gav kanske främst mersmak och revanschlusta, så nu ser fram emot årets upplagor”

Sega ben och en känsla av orkeslöshet, eller kan man vara förkyld utan att det bryter ut?

21 jan 2019
av: Carl Haglund

Tjenixen!

Ytterligare en vecka som susat förbi, vardagspendlingen fortskrider som vanligt. Stockholm drabbades av ymnigt snöfall följt av plusgrader och regn som på natten frös till en iskaka över hela staden med omnejd. I år hade jag faktiskt tagit mig i kragen och bytt till de grymma dubbdäcken på hardtailen. Så det fick bli en snabb "påklädning" med lyse, tuta och en ass-saver när jag såg varåt vädret barkade. Och tur var väl det för trots 2.1 Ice Spikers så gled jag i vissa lägen ändå, även om det gick att kontrollera. Min annars så trogna cyclocross springare, med dubbfria michelinsulor i hyffsad bredd 40mm, hade jag nog inte haft det så roligt med förra veckan. Extremt underlag för stockholmsregionen, men vad jag förstått så är det inte ovanligt underlag på västkusten eller söderöver längs kusten så respekt för er som pendlar i dessa lägen normalt. Men för att knyta an till förra inläggets rubrik så har det just varit en ganska het potatis huruvida man kan pendla med dubbat, odubbat eller en mix där dubb föredras till framdäck och odubbat till bakdäck. Problemet med dubbade däck (speciellt ett vanligt stort tyskt märke) är att de har haft lite kvalitetsproblem på sistone, dubben börjar migrera inåt i däcket och nöter små hål i slangen. Efter ett par nya dubbade däck härom året så gav jag upp med en rekordvecka, punktering fyra av fem pendlingsdagar. Detta trots tejpningsförstärkning, special kevlarband och ett försök att vulka om insidan (blev ohelig obalans i däcket som nästan dubblade i tyngd dessutom). Jag har helt gått över till odubbat vinterdäck på båda pendlarna, men kunde inte låta bli att köpa "iscross" däcken (på rea) till skogshojen. Normalt är det sopsaltat och väl underhållet på cykelbanorna in mot storstaden och om det snöat så är det ändå sällan så att det blir isigt, möjligen att snön packas och glider lite. Att cykla odubbat är inte så farligt och går att göra till 99% av vinterpendlingen. Jag upplever att det även övar upp små muskelgrupper som skiftar balansen och ger mig en bättre kontroll på cykeln i situationer där en snabb manöver eller ett oväntat släpp lättare kan manövreras. Jag skall med detta understryka att jag inte på något sätt är en akrobat på cykeln även om jag fixar "bunny hops" och något som kan likna en "endo" om man är snäll. Men genom min vinterpendling så har jag lärt mig att slappna av och låta cykeln "dansa" under min kropp när det blir stökigt. Ett lätt men fast handlag och att kunna förflytta tyngdpunkten framåt, bakåt och åt sidorna både vågrätt och lodrätt är nyckeln till att hålla sig och cykeln upprätt.

Nog om cykelpendlingens fantastiska fördelar...jag har känt mig orkeslös och inte riktigt kry sedan början av december. Jag går upp 04:00 normala vardagar och är på jobbet 05:00, jobbar konstant (fysiskt köksjobb) utan rast till 13-14-tiden och cyklar hem igen. Eftermiddagen brukar kännas riktigt darrig och förkylningens stela nacke gör sig påmind ett par ggr i veckan...men det blir aldrig feber eller frossa bara en helsikes massa snor..... Är det möjligt att vara fast i ett förstadie till världshistoriens längsta förkylning utan att passera gå? Mina empiriska studier säger JA! Men strunt samma! Resultatet är att min övriga träning legat på is i två månader, så det är dags att komma igång och mota förkylningen genom att värma upp kroppen rejält med några schyssta gym pass. Jag har dock inte legat på latsidan då jag startat en fritidsbaserad cykelservice sedan mitten av November. Jo att fixa cykelproblem är bra träning det också; har du bytt det mesta på din cykel själv och skiftat slang i minusgrader på 5 minuter så är du redo för det som kan drabba dig på träningsrundan/touringen/motionsloppet/tävlingsloppet eller cykelpendlingen. Plus att du alltid har cykeln körklar som du vill ha den eller kan tweaka eller ändra däckval, utväxling beroende på väder eller bansträckning. Träningen består i ett par servade/reparerade cyklar varje söndag plus mina egna cyklars veckoservice och kanske ett akutfall mitt i veckan...så det är fullt upp med cyklar iaf!

Passar på att tacka Scott för fint "Race Day"-kit...de får hänga med på träningen när det blir varmare!

Ha det gott och tänk på att mycket vi gör i vardagen kan översättas till träning och till något positivt för din cykling, tex att du "storhandlar" och tar den jobbiga backen upp från affären eller garaget med kassarna, väljer trapporna istället för hissen med kassarna, borsta tänderna stående på ett ben, försök att cykla så långsamt du kan eller stå helt still på cykeln utan att sätta ned foten, växla inte ned inför ett rödljus och du får kämpa med igångdraget, sittcykla i alla uppförsbackar. Teknikträning/balansträning och styrketräning/coreträning behöver inte vara ett tråkigt pass som ska genomlidas det kan inkorporeras i vardagen eller i ofrivilliga pauser vid rödlysen.

Nästa gång gym-start, vi hörs!

/Calle

Kategorier:
Pendlar - Vinterhojj MTB Meka Träning 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugofem med siffror i fältet här




Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!