Uppladdning inför start - Lidingöloppet 2019 - Kristina | Bicycling.se

Kristina Larsson


Mitt namn är Kristina Larsson, 44 år och boende utanför Kävlinge/Lund i Skåne.Gift med Hans-Petter och tillsammans har vi Felix 19 år och Sandra 16 år. Började med racer när jag gjorde halvklassikern men fann efter det inte riktigt den cyklingen tillräckligt kul och utmanande. Provade MTB och fick känna ÄKTA cykelglädje. Alla sinnena fick verkligen fart. Doften av skog, backarna, hjärtslagen, de snabba svängarna, stengärden, rötter, läskigt, yes klarade det, är ingen elit men kung i min värld ett slag. Är envis, sticker iväg själv, vurpar ibland, skrattar, älskar min hoj. Cyklade Vasan ganska orutinerad för några år sedan så Lidingöloppets 63 km är en bra utmaning. Kristina

Uppladdning inför start

3 maj 2019
av: Kristina Larsson

Hej hej igen
Sedan sist har det cyklats en hel del. Körde ett testlopp i helgen Dalslands XC på 35 km i Bengtsfors. Hängde med mina kompisar som skulle upp och så skönt och bara få hänga på.
Starten
Jag ställde mig ganska långt fram för tänkte banne mig inte halka efter. Starten gick och vi var iväg. 1 flaska med sportdricka och Resorb , olika gel, druvsocker och nötcream. Testing testing.
Kom några stegringar. Så fort det blir för stökigt med stenar och rötter uppför blev jag stressad och med cyklist som hänger på mitt bakhjul så klickar jag till sist ur för att inte falla. Springer upp och tänker jaja jag är uthållig och tar igen det sen. Tidvis var det långa asfaltsnedfarter och gott om tid att dricka och ta gel. Har provat mig lite fram och testat olika. Får upp Maurton på tredje försöket och inte så god denna gången heller. High 5 funkar och Sis, Cola med koffein funkar. Kommer förmodligen köra varannan High 5 och Sis på Lidingöloppet. Det ger sig.
Rulla in som åttonde dam. Ingen syra och ingen kramp. Den känslan har jag aldrig upplevt. Var trött i ryggfiléerna men nu har jag lite mer koll på typ allt.

Lördag är det alltså dags för start. Kör tävlingsklass för jag vill vara i damstart. Ja, jag har lärt mig lösa licensen som krävs också.
Uppladdning
Yoggi med mussli mättar bra. Snickers och Red bull precis innan start. Har inhandlat min första Red Bull själv. Vatten i ryggan och sportdryck och Resorb i flaskan. Inga konstigheter i drycken. Bättre och ha det i fickorna och inte riskera magont av drycken. Det felet har jag lyckats göra tidigare. Druvsocker och salttabletter på cykeln. Vad kan nu gå fel?
Dagen innan värmer lite och drar några ökningar och något uppför. Väcker kroppen och får fart på pulsen. Taggar nu till. Aldrig helt stilla dagen innan. Detta har jag lärt mig från löpningen. Dessutom har jag suttit i bilen i många timmar.
Goda råd
Har fått lite goda råd som jag tar med mig:
- Glöm inte andas.
Det var ett bra tips. Annars dör jag ju.
- Dra inte på dig syra. Du håller en, två och kanske tre gånger. Ha koll.
Aj, aj kapten säger jag.
-Ha kul!
Nja kul och kul. Brukar ställa mig frågan varför utsätta sig för detta. Men cykla MTB är ju skitkul i sig. Vi får välla se..
-Kristina, du skulle haft en ännu bättre cykel så mycket som du cyklar.
Jag kan bara instämma!
All in
Sådär lagom dagen innan kommer lappsjukan men jag är förberedd.
Johan Glans brukar få mig på gott humör. Blir kanske lite AC/DC också. Alla vi har väl våra knep för att tagga till.
Mitt mål är att gå in under 3 timmar och 40 minuter. Jag har familj, vänner och kollegor med mig i huvudet. Och bäst av allt på plats min man som tar emot vad där är kvar av mig efter mållinjen. Det kommer garanterat bli en sjuhelsikes resa.
Vi hörs på andra sidan målet.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettio med siffror i fältet här




Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!