Cykelpendling är också träning - Långloppsbloggen - Malin Jones | Bicycling.se

Malin Jones


Malin Jones bor i cykelvasastaden Mora med sina två barn, en halvgalen hund och ett par katter. "För fem år sedan fick jag en startplats till Cykelvasan 45km av min far och sedan dess gör jag ständiga försök till att slå personliga rekord på olika lopp jag hunnit med att pröva. I år är planen att köra hela Mitsubishi MTB Challenge. Varenda lopp vill jag vara med på. Barnen, som är födda 2006 och 2007 kommer jag också att dra med mig. Tanken är att göra det här till ett fem månaders utdraget familjeäventyr. Den naiva delen av min hjärna säger ”satsa på top-10 i klass D40”, den mer verklighetsförankrade delen av min hjärna säger ”Var glad om du tar dig till tävlingarna och kommit ihåg att ta med dig alla grejer du behöver till dig själv och barnen”. Kul ska det bli i alla fall, ruskigt kul och säkerligen en del inslag av kaos. Mer av det kommer ni få ta del av här i bloggen framöver"

Cykelpendling är också träning

10 apr 2018
av: Malin Jones

Vi kan bara inte dra ut på det längre, det här med cykelpendlingen till skola och jobb. Värdefulla timmar på cykeln som jag anser att mina barn behöver av alla möjliga olika anledningar.

Originalplanen var att vi skulle börja cykla efter sportlovet, som vi alltid gjort förr. I år har vi inte riktigt haft de förutsättningarna. Plan B blev att vi skulle börja cykelrutinen första soliga dagen efter påsklovet. Till barnens (som tycker det är rätt bekvämt att åka bil) stora glädje så blev det inte under gårdagen som bjöd på spöregn under förmiddagen och ännu en decimeter snö på eftermiddagen (suck!). Men idag då vände det och vi fick vakna till solsken och blå himmel, därmed årets första pendlingsdag.

Att vi inte cykelpendlar året runt beror på flera orsaker. För det första så finns det inga cykelvägar till barnens skola (nu är det förstås mitt påfund att de inte ska gå på den skola som ligger ca 1km från vårat hem så jag får skylla mig själv litegrann). När barnen ska cykla ca 5km till sin skola så får de ta sig fram på små byvägar och en liten bit på en 70-väg. Det känns inte helt tryggt att de ska göra det i november när det är kolsvart ute eller i januari när det är snödrivor höga som tvåvåningshus. Själv hade jag givetvis kunnat pendla till mitt jobb, som ligger drygt 5km åt andra hållet, året runt om det inte vore för ett annat litet problem. Det går nämligen inga bussar till barnens skola. Någon måste skjutsa dem till skolan och som deras enda förälder så faller den lotten på mig. Det är för mig sjukt märkligt att man inte kan bygga ut nätverket av cykelvägar i en stad som är cirka en mil lång. Vill politikerna i Mora inte att ungar ska röra på sig?

Det är nu ganska exakt en månad innan första loppet i Mitsubishi MTB Challenge och cyklar barnen varenda dag till skolan fram till dess så får de i alla fall in 15 mils träning. Vi kommer nog också ta en tripp ner till Stockholm innan dess så de får återuppliva minnet av hur det känns att cykla på en stig i skogen. Det gör att det hela känns lite mera rättvist. Skönt är det i alla fall att vi mest är ute efter att samla medaljer och upplevelser tillsammans.

Kategorier:
Cykelkultur Pendlar - Vinterhojj 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttiosju med siffror i fältet här




Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!