But first. Let me take a selfie. - Marcus Persson | Bicycling.se

Marcus Persson


Presenterade mig en gång som femfaldig medaljör på cykel-SM och elitcyklist från Jönköping. Numera student i Lund som tävlar i Danmark och har besökt alla slott i Skåne. Vinnare av Stora Bergshackan i Tandemstafetten 2016 och 2017.

But first. Let me take a selfie.

20 sep 2015
av: Marcus Persson

Det är inte alla gånger jag åker ut och cyklar för träningens skull. Jag cyklar inte alltid med syftet att tänja på gränserna av vad jag klarar av för förbättra min fysika kapacitet och hälsa. Ibland cyklar jag bara för att komma till ställen jag aldrig varit på, hitta nya vägar eller köra en gammal väg på andra hållet. En del dagar cyklar jag tillsammans med andra bara för sällskapets skull. Slutligen finns rundorna då jag bara filosoferar. Det finns - enligt mig - få ställen här världen som är bättre än cykeln att filosofera på. Måhända att du emellanåt är för mycket upp i det blå samtidigt som en bil dundrar förbi. 

Den amerikanske filosofen John Rawls (1921 - 2002) är mest känd för sin En teori om rättvisa (1971). Rawls teori om rättvisa utgår från ett hypotetiskt naturtillstånd där han föreställer sig hur en grupp människor utformar grunderna för samhället. Rawls tänker sig att människorna bär en okunnighetens slöja. Okunnighetens slöja gör att människorna inte kan se sin position, klass, intelligens eller förmågor i samhället de ska forma (Lewin 2007). 

Utifrån denna utgångspunkt spekulerar Rawls i huruvida människorna i hans ursprungstillstånd skulle utformat samhället. Rawls drar slutsatsen att de åtminstone skulle författat två huvudprinciper. Den första är allas lika rätt till basala friheter - denna rätt måste också ta andras friheter i hänsyn. Den andra är att sociala och ekonomiska missförhållanden ordnas på ett vis som gagnar alla. Höga sociala ämbeten ska vara åtkomliga för alla (Rawls 2009 ). 

Nu är inte min vision med detta inlägg att sprida någon socialliberal propaganda. Delvis för att bicycling mer eller mindre förbjuder mig från att göra det. Dessutom finns det flertalet kritiska punkter i Rawls teori som såväl erkända teoretiker som jag kan se och peka på. En av de mest uppenbara är att Rawls inte nämner kvinnor och nationalitet som specifika saker vilka kommer påverka positionen i samhället. 

Min poäng är snarare att använda Rawls teori om det hypotetiska ursprungstillståndet och okunnighetens slöja som ett verktyg för metakognitivt tänkande d.v.s. reflekterande kring sig själv (detta till skillnad från Rawls som försökte definera vad ett rättvist samhälle är). Vem är du egentligen - enligt dig själv och enligt samhället? Denna tankegång är extra intressant - och eventuellt kontroversiell - när människor på flykt tydliggör en handfull av de skillnader som existerar mellan människor i vårt samhälle - tack vare samhället.   

Jag är själv född och uppväxt i en familj där det alltid funnits mat på bordet och mina föräldrar har alltid funnits där. Jag har aldrig behövt betala för min skolgång ur egen ficka och vägen till skolan har aldrig varit farligare än arga SJ-konduktörer. Jag anses idag vara en vuxen person men trots detta lever jag med privilegiet att aldrig hört en kulspruta på riktigt. Om Rawls naturtillstånd varit en historisk realitet hade jag utan tvivel varit en av vinnarna. 

Min uppmaning är helt enkelt att tänka över vem du själv är nästa gång du är ute och cyklar. Återigen vill jag tydliggöra en punkt: meningen är inte att komma fram till en slutsats likt att du kunde ha varit en helt annan människa på en helt annan plats med helt andra förutsättningar. Verkligheten är som den är och allting har sina biologiska, geografiska, och kanske främst, historiska förklaringar. Jag är överhuvudtaget inte intresserad av vad du kommer fram till. Syftet är nämligen att inse vilket fantastisk ställe för filosoferande cykeln är samt - vilket jag tidigare nämnt - få syn på sig själv. Att tänka metakognitivt. Jag fullt medveten om att det är andra gången jag skriver metakognitivt men de fullkomligt älskade det ordet på Högskolan för lärande och kommunikation och även jag gillar att svänga med det tjusiga begreppet för att framstå som oerhört intellektuell.  

Att se och förstå sig själv är nämligen en grundförutsättning för att kunna förstå andra människor. För att se andra behöver man ibland se sig själv och för detta krävs mer teoretiska hjälpmedel än spegel och selfies. Det må vara hänt att jag först och främst har dagsaktuella frågor som flyktingar i åtanke - men detta är en lärdom som är minst lika användbar inom flertalet andra områden. Att se sig själv i trafiken är grundbulten för den som vill ta sig fram med hänsyn. Det kan också vara viktigt att ha förståelse för den där cyklisten som alltid blir avhängd först på klubbträningarna och som alltid väggar. Inte enbart för att alla ska känna sig välkomna till klubbträningarna utan också för att det i denna fråga en gång var - eller kommer bli - du. 

Rawls, John, 2009 . "En teori om rättvisa" i Beckman, Ludvig - Maria Carbin - Eva Erman - Andreas Gottardis - Ulf Mörkenstam - Sofia Näsström - Jouni Reinikainen - Maria Wendt (red.), Texter i samtida politisk teori. Malmö: Liber, s. 273-289. 

Lewin, Leif, 2007. Statsvetenskapens grunder. Stockholm: SNS Förlag. 

Artikelförfattaren ber om ursäkt för det högst egocentriska bildvalet. 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtiofyra med siffror i fältet här


Kommentarer


2015-09-21 09:24   Nicke

Att vara är att förnimmas.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!