Marcus Persson | Bicycling.se

Marcus Persson


Presenterade mig en gång som femfaldig medaljör på cykel-SM och elitcyklist från Jönköping. Numera student i Lund som tävlar i Danmark och har besökt alla slott i Skåne. Vinnare av Stora Bergshackan i Tandemstafetten 2016, 2017 och 2019.

7 days (Project MTB 2015 #2)

24 maj 2015

På söndag kör jag mitt första långlopp på MTB, Cykelrallarn. I fredags var jag och hämtade cykeln på Öster Cykel. Senare samma kväll - alltså nio dagar innan min "tävlingspremiär" - körde jag mitt fjärde träningspass i skogen någonsin. Idag är det söndag och om exakt en vecka är det dags för avslutningen på Project MTB 2015

Eftersom jag enbart kört Vätternrundan som träningspass blir jag sällan konfronterad av nybörjare med frågan vilka som är mina bästa tips. Även om frågan är sällsynt har det hänt att den kommit. Den som ställt frågan har säkerligen förväntat sig ett svar i form av träningsprogram eller revolutionerande tips som de aldrig tänkt på men sanningen är att jag svarat mycket enklare. 

Det första du måste göra för att klara Vätternrundan är att köra åtminstone ett eller två pass på cirka 200 kilometer under våren. Detta främst för att mentalt vänja dig vid tiden i sadeln. Fysiken finns där för de allra flesta - men de tröttnar på att cykla efter några timmar. Den andra viktiga punkten är att äta kontinuerligt. Vad du äter spelar ingen roll egentligen. Det finns de som tror att bars och gels är vägen till himmelriket men så är inte fallet. Om jag själv fått välja hade jag till en början ätit någon macka, någon bakelse och sedan de sista hundra kilometerna gått över på bars, gels (en så kallad nödraket) och kanske även godis. 

Den tredje punkten är den absolut mest grundläggande men samtidigt den som flest brister på; tro på dig själv. De flesta av oss som är någorlunda fysiskt aktiva klarar av att cykla 300 kilometer en dag om året om vi ger oss fan på det. Jag må vara vältränad men samtidigt bestämde jag mig klockan 20.00 dagen innan för att cykla runt Vättern och nästa dag gjorde jag det på 9:21 helt ensam. Alla kan ta sig runt Vättern. För att göra det på under åtta timmar behöver du vara vältränad och då kommer fler aspekter in än de tre ovan nämnda. 

Ibland slås jag över hur dåligt självförtroende många har. Jag vet flera cyklister som mycket väl skulle kunna göra bra ifrån sig på cykeltävlingar men de drar sig för att ställa upp då de inte tror på sig själva. För den som inte tror på sig själv kan ett dåligt resultat vara spiken i kistan snarare än gnistan från tändstiften. 

Detta kan vara en parentes men på mitt gamla gymnasium gick såväl handbollsspelare som fotbollsspelare och hockeyspelare. Handbollstjejerna var de som hade absolut högst betyg och en del spelade dessutom i högsta ligan. Killarna som spelade fotboll och hockey tjänade lika mycket - om inte mer - även om de så spelade i u20-lagets b-trupp. Dessutom hade de genomsnittligt avsevärt mycket lägre betyg. Låt oss nu ställa följande frågor: Vilka tror ni hade mest självförtroende? Vilka var det som alltid skulle höras och synas? Vilka var det som alltid gav sig själva en klapp på axeln? Vilka ställde skolan höga krav på medans de andra privilegierades med ledigheter och godkända undanflykter? Vilka var det som sågs som vinnare i samhällets ögon och vilka var vinnare rent moraliskt? 

Även om jag kommer till Cykelrallarn på söndag med nio dagars MTB-cykling i bagaget väljer jag att tro på mig själv. Min förmåga på MTB är varken katastrof eller bäst utan någonstans däremellan. Mitt mål är att ta mig i mål men beroende på hur det går längs vägen kommer jag sätta upp delmål. Innan jag står på startlinjen väntar en vecka med så mycket MTB som möjligt och kanske även ett test av banan. Den som vet var den ska och hur det ser ut har en fördel på MTB, har jag lärt mig. För än hur mycket du tror på dig själv så kan du inte cykla igenom en gran. 

Project MTB 2015

11 maj 2015

I lördags skulle jag egentligen kört 107th Scandinavian Race UCI 1:2 i Uppsala men efter en riktig soppa mellan måndag och onsdag förra veckan blev det inte så. Jönköpings CK hade annars ställt upp med mig, min storebror Daniel, Robocop och den vilde Bagarn. Dessutom hade vi fått hem Philip Lindau. Det var tråkigt att det inte blev som vi tänkt. Sedan jag, Bagarn, Daniel och Robocop bestämde oss för att köra i början på april har jag planerat min träning för att vara i form till helgen. När allting sket sig visste jag inte riktigt vad jag skulle göra - men som tur var är träning nästan aldrig förgäves och nu tar jag nya tag i det jag kallar Project MTB 2015.

Eftersom jag inte kört en enda sanktionerad tävling hittills i maj - och antagligen inte kommer kunna göra det heller - har jag döpt min nya satsning till Project MTB 2015 där MTB står för Marcus Tränar Bara. Projektets mål är det lokala långloppet CykelRallarn som går mellan Bottnaryd och Hallbystugan utanför Jönköping. Således kommer jag gå till skogs och för första gången köra ett långlopp bland tomtar och troll. Anledning till att gör detta är enkel - jag tränar för att få tävla. 

Jag har svårt att hitta motivationen när jag jämt måste ta med regnjackan på träningen, när det blåser halv storm ute och när jag vet att dagen kommer avslutas med en halvtimmes cykeltvätt. När det inte finns någon cykeltävling att köra känns det som att allting är förgäves. Ur en existentialistisk synvinkel kan vi förvisso fråga oss om inte allting vi människor gör är förgäves, men när jag tränar utan att tävla känner jag mig verkligen konkret värdelös. För en 20-åring som mig finns det mycket annat jag skulle kunna göra med de uppskattningsvis tjugo till femtio timmar jag lägger på cykelrelaterade saker varje vecka. Med en sådan uppoffring måste det finnas ett mervärde och för mig har det alltid varit tävlingarna även en fikapaus aldrig är otrevlig. 

Det är inget annat än en stor skandal att en hel månad av cykelsäsongen ska behöva gå utan en enda tävling när vi redan går miste om halva året på grund av vintern. Eftersom CykelRallarn sägs vara ett relativt snällt långlopp, som dessutom går i närheten, ser jag det som en möjlighet att utforska skogscyklingen. Eventuellt blir jag så illa tvungen att köpa en MTB till nästa år - alternativt ta studielån enbart för att kunna betala startavgiften till alla Grand Fondon som finns i detta avlånga land. Likt sagoväsena i Narnia tvingas de som vill tävla (till denna grupp tillhör faktiskt ungdomarna) fly till skogs. 

För att göra Project MTB 2015 möjligt har jag blivit lovad hjälp av Tommy Skagert på Öster Cykel. Förhoppningsvis får jag cykeln en eller två veckor innan loppet. Min tidigare erfarenhet från MTB är tre träningspass samt lite cykelkross. Ett av mina tre träningspass på MTB var med förbundskaptenen Ljungberg vilket resulterade i att jag körde in i tre granar. Det bör nämnas till mitt försvar att jag körde en odämpad 26a med stålram. Jag har därmed blandade känslor för det här med MTB. När jag överblickar mina svaga och starka sidor ser det ut som följande:

Styrkor: Uthållighet, kondition, syreupptag, skogsväg, backar, enklare stig med andra ord fysik.

Svagheter: Skarpa kurvor, branta backar där du måste hoppa av cykeln - springa - hoppa på cykeln, löst underlag med andra ord teknik. 

Snart börjar mitt nya liv. Om 20 dagar ska jag vara en MTB-cyklist.

Bli inte den som kör på en katt.

4 maj 2015
Mattia!
Någon kom ut ur kontrollrummet och skrek: Din kompis var här och letade efter dig.
Någon närmade sig med snabba steg, men saktade in.
Och sa: Alessio var här någonstans…
Tystnad.
Vad har hänt…?
Ett vinddrag. Det snöade järnfilspån och frömjöl.
Jag tror att jag har kört på en katt.
En katt.”

I ett inte allt för avlägset årtionde fanns en tid då cyklister och bilister kunde färdas tillsammans i trafiken. Bilisterna var inte stressade, cyklisterna fick motionera förhållandevis obehindrat och människor mådde bättre. Det var för bra för att vara sant, säg det välstånd som varar för evigt. Den vackra idyllen raserades dagen då bilarna kunde – och därmed var tvungna – att ta sig fram fortare. Cyklisterna skulle bort.

Cyklisterna förpassades till trottoarerna. För att indoktrinera det - enligt bilisterna - lyckade äktenskapet mellan gångtrafikanter och cyklister breddades trottoarerna och fick namnet gång- och cykelväg. Tvångsäktenskap är förbjudet i vårt avlånga land men här skulle gångtrafikanter tvingas leva med cyklister. Båda parter upplevde snart relationen som oerhört påfrestande. Cyklisterna kände att de inte fick leva ut sin fulla potential – att gångtrafikanterna hejdade dem, tvingade dem till att långa omvägar samt ständigt vara uppmärksamma för att undvika konflikter och faror. Gångtrafikanterna kände sig hotade, deras frid hade blivit störd. Den laddade relationen mellan gångtrafikanter och cyklister späddes dessutom på eftersom bilisterna - de som tvingat fram tvångsäktenskapet från första början - också skulle sätta ramarna och förutsättningarna. Relationen blev ohållbar och cyklisterna målades upp som den hotfulla parten. Cyklisterna skulle bort. 

Likt Robin Hood och hans rövare (som senare blev hjältar) flydde cyklisterna till skogs för att bida sin tid och växa sig starka till antalet med förhoppningen om att en vacker dag återvända för att kunna leva i symbios med andra trafikanter. Bilisterna och gångtrafikanterna lät dem hållas men snart växte sig hatet mot cyklisterna stort igen inom nya grupper där ute i skogen – markägarna och skogsvännerna. Cyklisterna skulle bort.

Jag kommer ihåg en dag när jag cyklade på gång- och cykelvägen utmed Vätterstranden i Jönköping. Eftersom jag alltid gjort detta med skräckblandad förtjusning så höll jag låg hastighet och markerade tydlig min position ute i den ena kanten. På långt håll såg jag två kvinnor komma promenerande och varningsklockorna ringde direkt. Människor som promenerar i träningskläder och hörlurar bör man vara varsam med. Min rädsla var befogad för i samma stund som jag passerade tog den ena kvinna tag i mig, skrek och tryckte upp mig i ett rött plank som går utmed gång- och cykelvägen. Min nya styrlinda bytte färg till falu röd och Dura-Ace-reglaget fick sina första repor. Där satt jag upptryckt som ett frimärke mot planket och jag sa ingenting. Jag cyklade bara därifrån. 

Låt oss leka med tanken att jag från och med imorgon började bete mig som en bilist på cykelbanan. Jag skulle cykla så fort jag kunde – även när det är ytterst olämpligt. Jag skulle skrika könsord och hota dem som var i vägen. Jag skulle köra så nära som möjligt när jag passerar någon med barnvagn för de tar så jävla mycket plats, de sinkar mig så jävla mycket och dessutom är det så jävla kul att skrämma dem. Jag skulle spruta sportdryck i ögonen på alla småbarn. Fotgängare är så jävla löjliga och det skulle jag tala om för dem. Tror ni jag skulle få spendera nästkommande helg på Länssjukhuset Ryhovs psykavdelning eller i häktet på polisstationen? 

Den proportionerliga fartskillnaden mellan mig/gångtrafikant är mycket större än mig/bilist då jag oftast färdas i 30-50km/h på vägar där det är 50-70km/h. Majoriteten av bilister är dessutom mer förutsägbara än t.ex. barn på en gång- och cykelväg. Därmed känner jag mig oftast mycket bekvämare på en väg men i de fall där jag vet att jag sinkar trafiken för mycket, i de fall då jag vet att det går smidigare på gång- och cykelvägen - då väljer jag gång- och cykelvägen. 

En cyklist som cyklar på en väg utgör inget hot för bilisten. Bilisten utgör däremot ett hot för cyklisten – särskilt om bilisten i fråga väljer att tuta vansinnigt för att sedan köra om snabbt och nära. Det bör påpekas att bilisten som kör om en cyklist, eller flera cyklister, är lika mycket potentiellt dödshot som den som går omkring på staden med ett laddat vapen. Detta förser bilisten med ett oerhört ansvar, ett ansvar som inte bör missbrukas. 

Någonstans får jag för mig att det är stressen och avundsjukan hos bilisterna som förvandlar cyklisterna till måltavlor, hinder och hot. Cyklisterna har det där som du inte har bakom ratten just då - de har fritid, de är vältränade och till råga på allt måste du köra om dem. Det är också en fråga om presitge. Jag har blivit omkörd och tillrättavisad på sjuttiosträcka när jag håller sjuttio med cykeln. De få hjärnceller en del har klarar faktiskt av bemästra tre pedaler – varav en går att trycka i botten. Du kan köra snabbt i en bil. Vad duktig du är. Låt oss applådera för alla som någon gång kört en bil i över 170 km/h. Vi är framgångsrika och eftervärlden kommer att minnas oss. 

Jag upplever dessutom att aggressiviteten i trafiken ökar kring högtiderna. Det är då många av dessa cykelhatande bilister dricker mera sprit, de tvingas att träffa sin släkt, de inser att livet aldrig blev mer än drägligt och varje ledig dag innebär mer jobb i nästa vecka. 

Tänk dig själv att du vaknar upp den första maj med huvudet tungt av bakfylla. Du äter din ostmacka och frugan sin kvarg. Frugan som inte släppte till i natt heller. Barnen kan ju höra. Du dricker ditt bryggkaffe. Det är vår men du måste skrapa bilen. Familjen ska åka iväg på kosläpp vid åtta. Barnen dröjer, frugan dröjer. Du måste kolla jobbmailen innan ni åker - även om du är ledig. Sen står du där och kollar på korna som springer. Kossor är allt bra dumma. Du fryser. Barnen gnäller. Det är mycket folk. Men Arla bjuder i alla fall på kaffe och bulle. Farsan sa ju alltid att den som bjuder dig på kaffe, den kan du ta för en riktig vän. Innan du startar bilen kollar du jobbmailen. Bara två dagar av ledighet kvar nu – innebandymatch för barnen imorgon och sen lite lugn och ro på söndag. Då ska du börja förbereda dig lite för jobbet så att du slipper jobba så mycket i nästa vecka. Ett smart drag. Det dröjer innan alla bilar kommer iväg från åkern. Folk kör som idioter (men aldrig jag). Barnen är hungriga. Du vill hem. En cyklist. Jag kommer förlora fem sekunder. Fem sekunder. Dessa jävla cyklister som inte ska vara på vägen. Om den jäveln till cyklist bara hade cyklat på cykelvägen hade det varit bra väder idag, jag hade inte behövt åka till kosläppet, jag hade fått ligga och farsan hade fortfarande varit här. Fan. Jag ska tuta. Sen ska köra förbi – så jävla nära och så jävla snabbt som möjligt – för att visa att cyklister inte hör hemma på vägen. 

1001

1002

1003

1004

1005

Fem sekunder. En obefintlig stund, ett ögonblick. Men du får leva med konsekvenserna i en evighet. Bli inte den som kör på en katt.

Vad har du gjort? Stammade någon, något, allt lägre. Uppspärrade ögon stirrade på blodpölen som blänkte i den glödheta solen. Klumpar, benflisor som låg utspridda bland valstrådsrullarna, bland tonvis av silverglänsande stål. Det kunde omöjligt vara en människa. Hans hjärna fortsatte att säga ’katt’. Hans hjärna fortsatte att upprepa ’katt’ och inget annat. Inte Alessio. En katt”. 
                                                            (Avallone, 2012, s. 375-378)

 

Avallone, S. (2012). Stål. Stockholm: Natur & Kultur.



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!