Skånska slott #1 - Marcus Persson | Bicycling.se

Marcus Persson


Presenterade mig en gång som femfaldig medaljör på cykel-SM och elitcyklist från Jönköping. Numera student i Lund som tävlar i Danmark och har besökt alla slott i Skåne. Vinnare av Stora Bergshackan i Tandemstafetten 2016, 2017 och 2019.

Skånska slott #1

28 mar 2016
av: Marcus Persson

Någonting jag fascinerades över mina första cykelturer i Skåne var alla magnifika slott på diverse trevliga ställen. Under hösten och vintern började därför en idé om att cykla till alla slott i Skåne ta form. Eftersom hösten blev till vinter bestämde jag mig för att vänta till våren och temperaturer så pass behagliga att det går och stanna för fotografering, med tillhörande posering.

Med hjälp av undersökningar på internet tog jag fram en lista på 76 skånska slott. Under en distansrunda med CK Ringen fick mitt kommande projekt en mer djupgående mening när Glenn kläckte sin numera vida berömda tes: Har man damm på sin mark, så är man rik. Mina besök på de skånska slotten sker därmed i vetenskapligt syfte. Eftersom det är allmänt vedertaget att de som bor i slott är rika, måste det betyda att om samtliga 76 slott i Skåne har en damm på ägorna, så stämmer Glenns. Något sådant skulle innebära att den kan generaliseras och användas utöver slott.

Två kriterium gäller för att definitionen av en riktig damm ska uppfyllas, 1) den ska vara permanent, 2) den ska finnas på ägarens mark – en trädgård eller tomt räcker alltså inte. Det bör dessutom nämnas att det finns tre olika kategorier av dammar. Vad storleken på de olika typerna av vattensamlingar avspeglar lämnar jag fritt för tolkning.

  1. Vanlig damm.
  2. Vallgrav, ofta kompletterad med arga skyltar.
  3. Hel sjö.

Av hittills 36 besökta slott har 32 haft damm. Eftersom detta inte rör sig om naturvetenskaplig forskning kan vi tillåtas ha överseende med dessa tre undantag så länge vi kan förklara dem på ett godtagbart sätt. Det är till exempel fullt tänkbart att de svenska skatterna – och då i synnerhet den gamla goda arvsskatten – dränerat dessa fyra slottskassorna på varenda krona, samtidigt som slotten undgått statens giriga klor och står kvar som det sista av värde. Resultaten hittills indikerar alltså att det fullt rimligt och anta att den som har damm på sin mark är rik.

Sedan jag startade detta projekt den 28 februari 2016 har jag fått oerhört positiv respons. För första gången någonsin känns det som att icke cykelintresserade människor – ja, det finns sådana – har någon form av förståelse för varför någon överhuvudtaget skulle åka ut och cykla frivilligt. Gemene mans bild av cykel är annars att det går ut på att leka Tour de France. Målet med ett träningspass är att köra snabbt, gärna så att snoret hänger och vaderna krampar. Eftersom det ska så förbannat snabbt så drar sig cyklister inte för att bryta mot trafikregler, vara i vägen för bilister och köra över barn på cykelbanan. Allt detta i tighta kläder och med allmänt fånig uppsyn.

Nu handlar cykel också om att upptäcka nya vägar och beskåda fantastiska vyer på de endagars äventyr det ibland innebär att vara ute och träna. Det fina med cykeln är att du kan ta dig relativt långt för egen maskin. Visst hade någon kunnat åka bil till alla slott i Skåne, men det är ungefär som att värma en Gorby’s samtidigt som att ta cykeln innebär att själv laga maten. Skillnaden i den inre tillfredställelsen som följer är också ungefär motsvarande.

Kanske är det detta alternativa synsätt på cykeln som måste till för att öka dess popularitet? För säkerhets skull vill jag här påpeka att jag pratar om cykeln – inte tävlingscykeln. Trots att vi i föregående inlägg kunde konstatera att normala människor tränar på gym, tror jag att många skulle må bra av att emellanåt ta sin cykel och cykla till närmsta kohage – eller slott – utanför staden. Hade det inte varit för mina frekventa cykelturer skulle de tillfällen då jag satt mina 27 centimeter långa fötter utanför tätorten gått att räkna på en hand. Det är lätt hänt, ty när du som bor i Lund investerar dina surt förvärvade slantar i en biljett med kollektivtrafiken föredras det om destinationen är Malmö eller Köpenhamn – inte Häckeberga eller Övedskloster.

Något annat roligt är reaktionen från folk som passerar förbi när jag står och tar kort framför slotten. Mer än en bilist har varit vansinnigt nära att köra diket. Vid ett slott kom förmodligen ägaren hem där jag stod vid muren. Han stannande hundra meter därifrån, iakttog mig och laddade fasanbössan. Givetvis respekterar jag äganderätten även om det medför att bilder på en del slott får ersättas med bilder på arga skyltar och information om kameraövervakning. Vid ett annat slott – denna gång med arga skyltar – kom ägaren hem med sin hästtransport. ”Har du fått punktering”, frågade han. ”Nej”, svarade jag oförmögen att förklara varför jag parkerat på hans uppfart.

Avslutningsvis kan vi konstatera att jag dessutom fått ganska bra koll på det skånska vägnätet tack vare min hänsynslösa jakt på slott. Precis efter flytten var det inte alltid jag kunde känna i vilket väderstreck jag cyklade, vilket gjorde det betydligt svårare att hitta. Denna vilsenhet är nu ett minne blott och på köpet har jag hittat en hel del pärlor till vägar. Skåne är förmodligen det bästa landskapet i Sverige för den som vill cykla landsväg. Trots detta konstaterande, som delvis är en kompensation för att betala tillbaka till Glenn för tesen, vill jag understryka att hela den svenska landsbygden och naturen är fantastiskt vacker. Faktum kvarstår att den upplevs bäst med dina egna sinnen, och då för egen maskin på en cykel.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettiosex med siffror i fältet här


Kommentarer


2016-04-04 10:35   Nicke

Det är lätt att tro att du redan sett allt, när du skådat Lyckås i lycra. Så är det uppenbarligen inte.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!