Etapp 2 - RAB - Pernilla Forsberg Tiger | Bicycling.se

Pernilla Forsberg Tiger

Pernilla är Ume'tjejen som slösar sina slantar på carbon, formgjutna cykelskor och gore-texkläder hellre än diamanter, höga klackar och pälskläder, och som föredrar sina semesterveckor i cykelsadeln med sittsår framför att ligga vid poolkanten med paraplydrinkar. Det är tjejen som säger ”jaa” hellre än ”näe” till cykeläventyr, och som ser möjligheter oftare än problem i det oväntade som dyker upp längs vägen.

Mest lästa

Etapp 2 - RAB

14 apr 2016
av: Pernilla Forsberg Tiger

Eventuellt diskvalificerade?! Tydligen så har jag kört lite för bra för mitt eller vårt eget bästa idag. Andra etappen gick på ön Rab. Om Baška är pittoreskt så är Rab till och med snäppet vackrare. Gårdagens placering blev 12:a och vi fick därmed flytta upp till 2:a startled. Med bara några minuter till framförvarande två team så kände jag mig taggad i morse. Etappen var bara 62 km lång, med mindre höjdmetrar och med flera kortare, om än branta klättringar på stig vilket gifter sig väl med min åkstil.

Redan från start mötte vi en rejält tuff klättring och på grund av trängseln fick vi hålla ett lågt tempo. Det passade mig ypperligt då jag oftast har en lång startsträcka och jag kom in perfekt i loppet. Underlaget blev snabbt betydligt mer tekniskt än vad vi förväntade oss vilket betydde att jag ganska snart också fick en lucka till Edwin. I första vätskestationen hade han fortfarande inte kommit ikapp så jag väntade in honom, fyllde på flaskorna, åt bananer och tog några djupa andetag när jag såg två mixteam passera. Lite oväntat, men efter 5 långa minuter rullade han tillslut in och vi kunde fortsätta.

Till nästa vätskestation hade jag på nytt drygat ut efter några riktigt branta och steniga stigar utför. Superskoj enligt mig. Jag drack lite Cola, åt ännu fler bananer och rullade vidare långsamt. Jag visste att vi närmade oss en längre klättring och min plan var att Edwin skulle komma ikapp mig där. Min förvissning var också att han låg tillräckligt nära med hänsyn till tvåminutersregeln, när jag allt för sent fick syn på den andra kontrollpunkten i buskarna. Skit! Klockan tickade på och när Edwin till slut dök upp på stigen så anade jag att vi i sämsta fall sprängt våra tillåtna tidsmarginaler.

Nåväl, vi cyklade vidare tillsammans med bara 15 km kvar av loppet och jag kände mig stark hela vägen över mållinjen. Sammantaget en superskoj etapp med mycket stig, sten och löst grus i kurvorna. En sektion gick på en smal och stenig vandringsled som slingrade sig utefter en bergsvägg med brant sluttning 150 meter ned mot havet! Där hade minsta misstag kunnat få ödesdigra konsekvenser. Bättre då att fokusera på den linje du vill cykla hellre än där du inte vill köra, tänkte jag! I praktiken hinner eller vill man inte titta utanför stigen, knappt för en kort sekund, men jag är ändå säker på att det var vansinnigt vackert! Tro mig!

I skrivande stund vet jag fortfarande inte hur det har gått. Vi har ingen officiell sluttid i resultatlistan. Det sista jag hörde var att de haft problem med internet då några av teamen passerade kontrollpunkt 2 och skulle därför ha en överläggning angående detta under eftermiddagen. I ett sämsta scenario är vi således diskade och får visserligen starta i de två sista etapperna men utanför tävlingen och förstås i sista startled. Hade vi varit i närheten av podiet hade jag känt mig förtvivlad men i nuläget känns det okej.

Som plåster på det förmodade såret så har jag i alla fall efter lunchen solat på däck och unnat mig ett glas vin och förstås en stor Cappuccino. Skulle det nu visa sig att vi fortfarande är med i tävlingen så får jag väl fira ordentligt med ytterligare ett glas vin till middagen...eller så inte!

I morgon väntar etapp 3 på ön Cres och det sägs att banan påminner om den första etappen. Oavsett hur galet det nu går med domslutet och ifall vi i slutändan tvingas köra utom tävlan så har jag ingen annan ambition än att ge järnet och ha cykelskoj i morgon hur som!

Lev & må!

//Pernilla

Morgonstund har guld i mund...särskilt i hemmakepsen!

Kategorier:
MTB Tävlingar

Gilla artikeln

(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet elva med siffror i fältet här