Etapp 3 - CRES - Pernilla Forsberg Tiger | Bicycling.se

Pernilla Forsberg Tiger

Pernilla är Ume'tjejen som slösar sina slantar på carbon, formgjutna cykelskor och gore-texkläder hellre än diamanter, höga klackar och pälskläder, och som föredrar sina semesterveckor i cykelsadeln med sittsår framför att ligga vid poolkanten med paraplydrinkar. Det är tjejen som säger ”jaa” hellre än ”näe” till cykeläventyr, och som ser möjligheter oftare än problem i det oväntade som dyker upp längs vägen.

Mest lästa

Etapp 3 - CRES

15 apr 2016
av: Pernilla Forsberg Tiger

Igårkväll fick vi slutligen beskedet "Out of the race"!! Enligt informationen från tävlingsledningen var vi närmare 4 minuter från varandra vid den andra tidskontrollen! Även om Edwin kände sig rätt så missmodig över domslutet så kom vi överens om att åtminstone starta ihop idag. Själv planerade jag också för att ta lite bilder och filma med Gopro:n som hittills varit nedpackad. Ja, nu när vi inte behövde jaga placeringar längre.

I morse gjorde vi oss således klara för start precis som vanligt men i visshet om att vi skulle tvingas backa till sista startled och utan officiell målgångstid. Ja, ja, vad vore en bal på slottet? I väntan på start fick vi dock nya besked när jag upptäckte att vi ändå fanns med i resultatlistan. En 12:e placering även på etapp 2. Förvirringen var total, men då vi också fick veta att vi var uppflyttad en startgrupp insåg vi att det var dags att snabbt ställa om mentalt till tävlings-mode!

En halvtimme senare gick startskottet. Strategin var att jag vid behov skulle vänta in Edwin lite oftare. Profilen såg dessutom ut att ha fler platta partier (helst med asfalt) som vi hoppades skulle passa Edwin bättre. Verkligheten skulle dock visa att etappen istället var den mest tekniska hittills med massor av stig och sten både uppför, på platten och utför. I praktiken innebar det att jag fick stanna säkert 8 gånger och vänta in honom totalt 20-25 minuter!

Visst, det kändes kanske lite mysigt att stanna, dricka och ta igen sig lite mellan varven, men samtidigt hann jag bli kall och även lite stressad över alla cyklister som hann passera mig. Annars fick jag många nya kompisar i vätskedepåerna och vissa killar hann jag cykla förbi och heja på 4-5 gånger, så det var i och för sig trevligt. Sista 2 km så kom tillslut Edwins efterlängtade asfalt och då var det bara för mig att klistra fast mig på hans bakhjul och glida i mål!

Även idag har cyklingen varit jätteskoj och vyerna stundtals fantastiska. Varje knixig sten som jag har klarat att ta mig förbi blir ju dessutom som en egen liten seger. På en etapp som denna blir det således minst 879 stycken småsegrar som kröntes av ett upplopp längs en kullerstensgata i mysiga Osor. I morgon väntar sista etappen på ön Lošinj och på kvällen välförtjänt party!

Lev & må!

//Pernilla

I väntans tider ;-) Foto: Matej Hartman (Mah MTB)

Kategorier:
MTB Tävlingar

Gilla artikeln

(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextiosju med siffror i fältet här