Etapp 7 - SNOW FARM TO QUEENSTOWN - Pernilla Forsberg Tiger | Bicycling.se

Pernilla Forsberg Tiger

Pernilla är Ume'tjejen som slösar sina slantar på carbon, formgjutna cykelskor och gore-texkläder hellre än diamanter, höga klackar och pälskläder, och som föredrar sina semesterveckor i cykelsadeln med sittsår framför att ligga vid poolkanten med paraplydrinkar. Det är tjejen som säger ”jaa” hellre än ”näe” till cykeläventyr, och som ser möjligheter oftare än problem i det oväntade som dyker upp längs vägen.

Mest lästa

Etapp 7 - SNOW FARM TO QUEENSTOWN

12 feb 2017
av: Pernilla Forsberg Tiger

Så dags för sista etappen. Minusgrader under natten och jag var snabbt uppe ur sovsäcken på väg till den enda toaletten inomhus på Snow Farm-anläggningen. Uppdraget var att pudra näsan och försöka hitta igen ögonen för att sätta in dagens kontaktlinser. Hittade även en ledig stol för inomhusfrukost vilket kändes som en otrolig lyx med hänsyn till den kylslagna morgonen.

Efter veckan som varit blev det inte särskilt svårt att säga hejdå till tältet och göra sig redo för start, längst fram i sista startgrupp. När startskottet väl small av till tonerna av AC DC, var jag snabb ut på längdskidspåren som slingrade sig utmed bergsväggarna. Med hänsyn till rasmassor och tvära kurvor kändes det tryggt att inte behöva knuffas med bakomvarande cyklister. Lagom till första klättringen kom jag ikapp startgruppen före och lyckades ta mig förbi ett helt ekipage innan det var dags för nästa utförskörning.

En bit längre ned kom vi in i en sektion av gräsig sumpmark där vi fick kryssa mellan stora grästuvor och diken. Dom allra flesta i närheten körde fast framhjulet i minst ett surhål och undertecknad tappade fokus för en sekund och körde snett på en brant stigkant. Krasch, men som tur inte med en faceplant i en av många spaniards (kaktusliknande buskar som växer på hög höjd i NZ) som kantade stigen. Någonstans här insåg vi var banasvarig gömt delar av dagens 1451 hjm.

Strax innan andra aidstation passerade jag tre av damteamet och därefter dags för dagens sista klättring. Den belönades förstås med en härlig utförskörning ned mot en turkosgrön flod där flodbåtar väntade för transport en bit nedströms. En kul lösning för överfart.

Efter aidstation 3 hade jag 20 km kvar till mål, trodde jag. Ensam kämpade jag i motvinden med viss förvirring då 10 km-till-mål-skylten aldrig dök upp. Strax efter att min Garmin visade 59 km, det vill säga dagens utlovade distans, dök den efterlängtade skylten upp. Det betydde i praktiken att etappen i ett nafs blev dryga 69 km lång. Mentalt jobbigt och dessutom fortfarande utan draghjälp gnetade jag mig i mål, tre minuter bakom damlaget som cyklade in på tredje plats.

I målgång hurrarop och festlig stämning. Det hade förstås varit roligare att passera mållinjen som ett helt och officiellt team, men ändå skönt att slutligen vara framme i Queenstown med alla lemmar och cyklar intakta för oss båda. Målet, att klara tävlingen helskinnad, lyckades jag dock inte uppnå eftersom sadelskavet utvecklats till mer eller mindre öppna sår.

Som alltid ganska kaotiskt då bagage, bikebags, rena kläder och smutsiga kläder samsas med cyklar som paketeras samtidigt som målgången firas med öl och gratulationer till höger och vänster. Senare på kvällen the Awards dinner och efterfest på stan fram till morgontimmarna då vi avslutade med en rejält saftig och köttig Fergburger. Nya cykelvänner och minnen för livet tackar jag för. Anna, den rackaren, vann dessutom en entry till Cape Epic 2018. Stort grattis.

Sammantaget blev the Pioneer ett av de mest påfrestande loppen jag kört på grund av hälsoläget och samtidigt ett av de vackraste, trevligaste och mest välorganiserade flerdagarstävlingarna (återkommer med en mer utförlig utvärdering längre fram). Ett absolut måste för alla äventyrslystna mountainbikers. Nu chill i några dagar för att bli helt frisk och så lite sightseeing på det, på normalt vis 😉

Lev & må!

/Pernilla

DISTANCE 59 KILOMETRES
ELEVATION 1,451 METRES

Flythjälp på vägen (Källa: The Pioneer MTB stage race 2017)

Målgång i Queenstown.

Kategorier:
MTB Tävlingar

Gilla artikeln

(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttionio med siffror i fältet här