Far och flyg! - Pernilla Forsberg Tiger | Bicycling.se

Pernilla Forsberg Tiger


Pernilla är Ume'tjejen som slösar sina slantar på carbon, formgjutna cykelskor och gore-texkläder hellre än diamanter, höga klackar och pälskläder, och som föredrar sina semesterveckor i cykelsadeln med sittsår framför att ligga vid poolkanten med paraplydrinkar. Det är tjejen som säger ”jaa” hellre än ”näe” till cykeläventyr, och som ser möjligheter oftare än problem i det oväntade som dyker upp längs vägen.

Far och flyg!

6 okt 2017
av: Pernilla Forsberg Tiger

Höst i all sin färgprakt och sköna luft är för många en höjdpunkt under cykelsäsongen. Snart väntar dock kyligare vintermånader med kvävande och karaktärsdanande inomhuspass på trainer eller spinningcykel. Läge att boka några vinterdagar med älsklingen på varmare breddgrader kanske…i alla fall en av älsklingarna.

Efter ett antal tävlingar utrikes har jag och cyklarna lärt oss ett och annat - läs gjort några misstag som kostat en slant eller åtminstone gett betydande ångest. Att resa med cykel kan nämligen vara minst sagt lurigt med hänsyn till bland annat bagagereglerna hos olika flygbolag. Vad är värt att tänka på? Här kommer några tips!

1. Läs det finstilta - det står där av en anledning
När vi tävlade i Sydafrika bokade vi resan via Emirate Airways. Deras hemsida berättade med stora teckensnitt att bagagepolicyn var den mest generösa i världen. Tydligen fick man ta med hur många väskor som helst. Bra tänkte vi, och så tänkte vi inte mer på det. Inte heller på att packa lätt eller smart. Cyklarna i bikebags och i övrigt var sin stor och tung väska på hjul som inte var i närheten av kabinstorlek. Väl på Arlanda vid tiden för avfärd upptäckte vi mycket riktigt att Emirates bagagepolicy var generös, men bara upp till 30 kg. Alla kilon utöver det kostade skjortan. Prislappen för att få med cyklarna landade i slutändan på 12.000 kr enkelväg!!! Inte läge att avbryta resan utan vi fick bita i det sura äpplet. För att komma undan billigare på hemresan skickade vi cyklarna via en cargolösning, som BARA kostade 6000 kr plus resan t o r från Umeå till tullen i Stockholm. Transporten tog 2 månader med åtskilligt tvivel på om älsklingarna någonsin skulle komma hem igen.

Lärdom: Packa så mycket som möjligt av bagaget som kabinbagage och övriga kilon i bikebagen.

2. Säkerställ vilket flygbolag som opererar flygrutten
Inför resan till Nya Zeeland i början av året hade jag löftet i färskt minne. ALDRIG MER flyga med Emirates. Nu hade jag minsann lärt mig min läxa. Nogsamt dammsög jag nätet och jämförde priser och bagagepolicys för olika flygbolag och köpte till slut biljetten av Quantas. Om jag inte minns fel fick vi ta 10 kg i kabinbagaget och 32 kg i bikebagen. Perfekt! Ända till jag skulle flyga hem igen och förstod att Quantas samarbetar med Emirates på vissa flyglinjer, typ på min hemresa från Auckland!!! Plötsligt var det Emirates regler som gällde igen, vilket innebar att jag bara fick ta 7 kg i kabinen och 30 kg i bikebagen. Förtvivlad och svettig stod jag på Aucklands flygplats och packade om in i det sista. Cykelryggan fick rymma allt med hög densitet, som extra kedja och trampor. Överblivna gels och bars slängde jag överbord pronto. Vikten på kabinväskan lyckades jag tillslut få ned till 9,5 kg. Väl vid incheckningen missade personalen min cykelrygga som vägde 3,5 kg och som jag ställt bakom disken. 2 kg extravikt blev det tillslut som kostade 1000 kr extra.

Lärdom: Det flygbolag som flyger den längsta sträckan vid anslutningsflyg bestämmer bagagereglerna.

3. Lägg en extra slant på bikebagen.
Inför resan till Nya Zeeland uppgraderade jag min EVOC Bike travel bag till deras PRO modell. 500 gram kapades. Väskor med hårda skal ger säkert det bästa skyddet för din cykel men är ofta tunga och bulkiga. Ska du resa runt och dessutom färdas med ytterligare en större väska så kommer du att uppskatta manöverbarheten, storleken och vikten på en lättare cykelväska. EVOCs väska är en mjuk väska som skyddar innehållet med hjälp av hjulen som packas på ”utsidan” av väskan. Den är lättpackad och har flertalet handtag utvändigt vilket gör den lätt att lyfta, även för flygplatspersonalen, och jag har hittills inte haft problem med skadat innehåll. PRO-modellen hade dessutom en oväntad fördel. Ett litet avtagbart hjul i framkant som gör att man kan rulla väskan på plana underlag. Perfekt vid långa transfers till fots på stora flygplatser. Jag väger 57 kg och det blir betydligt mindre svettigt att slippa bära ena kortsidan av cykelväskan, särkilt när resan är lång och energin tryter.

Lärdom: Lättvikt kostar men smakar gott under långa resor, och på cykeln ;-)

4. En bikebag är stor och Riga är mörkt på natten
I våras åkte jag på en spontanresa till Riga för att cykla SEB MTB Maraton. Resan var under kontroll fram till det att jag landade på flygplatsen på kvällen. Därefter hade jag enligt plan lagt mitt liv i händerna på min värd Janis som jag träffade under min resa till Nya Zeeland. Eftersom han var upptagen på en av sina yogastudios i centrala Riga blev jag hämtad av hans polare vid flyget. Färdmedlet en svart jeepliknande bil, perfekt att rymma en stor bikebag. Väl inne i Riga parkerade vi dock på en trång bakgård där Janis vältrimmade BMW M6 stod parkerad (observera nummerplåten för alla som är insatta). Förvånad blev jag när hans kompis började packa in min bikebag i sportbilens baksäte. Jag förskräckt och med tysta böner om att Janis inte skulle dyka upp förargad vid åsynen av att vi misshandlade hans bil. Hur vi än försökte fick förstås inte bikebagen plats. Äventyret slutade med att vi fick hämta upp ett cykelställ på en ännu mörkare bakgård på okänt ställe vid midnatt och montera det på jeepen. Efter att vi plockat upp ytterligare cyklar gick färden vidare på ännu mörkare vägar till ett ställe närmare Cesis några mil utanför Riga. En gastkramande start på resan, där jag satt i baksätet och påminde mig själv om att det säkert fanns fräschare tjejer att röva bort än en senig 47-årig cykolog.

Lärdom: En bikebag ryms inte i en tvådörrars sportbil oavsett hur mörkt det är.

Det finns säkert mer att tänka på när man reser med sin älskling. Så till alla som snart lämnar höst- och vintermörkret för varmare cykelmil önskar jag en superskön resa med många oväntade äventyr.

Lev & Må!

/Pernilla

Lättvikt äger

Före, under och efter.

Supersmart lösning.

Not big enough!!!

Kategorier:
Prylar 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugosju med siffror i fältet här




Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!