Cycle for Change, dag 4: Rackartygarna på Ikea - Redaktionens blogg | Bicycling.se

Redaktionen Bicycling


Här ventilerar redaktionen allt mellan eker och styre, om cykelvärlden i stort och smått, profiler, produkter och prosaiska iakttagelser.

Följ oss på instagram: @bicyclingswe

Följ oss på twitter: @bicycllingswe

Mest lästa


Cycle for Change, dag 4: Rackartygarna på Ikea

10 aug 2015
av: Redaktionen Bicycling

Sista rapporten från Cycle for Change –  det fyra dagar långa etapploppet för motionärer, från Åre till Stockholm, till förmån för Världsnaturfonden.

Jag är en verklig fadersgestalt. Det här gänget som jag cyklar med behöver en sådan. En som tillrättavisar när det behövs, och tröstar ibland. En ordentlig person som vet om vi är framme snart och som packat ned allt  man kan tänkas behöva.

Jag har försett Ulf med slang, däck och ett helt bakhjul under det här loppet. Stackars Ulf har haft problem med vevpartiet, kassetten, fått flera punkor och hade innan dagens etapp endast lyckats gå i mål med oss en gång.  När vi kom till Järvsö punkterade han med bara en kilometer kvar exempelvis.

Simon roar sig på IKEAS barnavdelning under lunchstoppet.

Så, som den fadersfigur jag är checkade jag in Simon och Leif på Ikeas barnavdelning när vi hade vårt depåstopp där Ikeas bjöd på lunch idag. Då fick vi andra äta i lugn och ro.

 När jag och Dan tog igen oss efter maten utforskade Leif och Simon tillsammans begreppet Jollity som ju varit veckans tema. Jag tror de fann dess rätta betydelse.

Tyvärr gjorde de två herrarna saker på barnavdelningen som fick till följd att chefen tillkallades.
– Jag hoppas ni haft kul. För det här har aldrig inträffat tidigare. Vi gör aldrig undantag sa hon när jag hämtade ut dem.

Så grattis killar. Ni är förmodligen inte bara de första utan också de sista som varit i bollhavet med cykelskorna på.

Se så sött de håller varandra i hand när de hoppar!

När vi kom ut på parkeringen för att hämta våra cyklar möttes vi av 15 par onda ögon. Alla andra hade uppfattat tiden för avfärd till 14:20, men vi hade hört 14:40. Tjugo värdefulla minuter där anhöriga nu skulle få vänta i Täby centrum.

Så vi drog igång ett sjuhelvetes tempo från Uppsala. Jag hade glömt att informera Ulf om att kassetten på mitt bakhjul som han lånade var en 11-32 och att man behöver en längre cage på bakväxeln och en lite längre kedja för att växlarna ska fungera optimalt. Han växlade fast bakväxeln på största drevet och tvingades kliva av för att rycka ned den igen. Men då var vi borta. Hans smala lycka var att det var köer och trafikljus ut ur Uppsala så vi kom inte iväg så fort direkt. Och med hjälp av servicebilen var han ikapp efter ett tag. Lite andfådd.

Jag tror inte vi var under 40 kilometer i timmen många gånger mellan Uppsala och Täby. Det var kantvind, motvind och medvind om vartannat när vägen slingrade sig fram över slätterna. Men vi dunkade på.
– Använder du aldrig din wattmätare? frågade Joakim  som var min wingmate.
– Jo.
– Men varför tittar du inte på den då? Vi var ju överens om 300-wattsförningar men du drar i 370 watt.  

Jag var kanske lite väl taggad. Men det var vi nog alla lite till mans. Jag hoppades att vi inte skulle ställa till med något när det var så kort bit kvar. Men det här gänget är trygga och säkra cyklister. Tänk om man hade kunnat bjuda in nybörjare och visat dem hur underbart det är när allt flyter på jämnt och fint.

Om målgången i Järvsö innehöll allt jag avskydde med landsvägscykling så hade dagens målgång allt jag älskar: Vackert väder och värme, hög fart, bra flyt, känslan av att vara stark i benen och omgiven av roliga kompisar. Ja, det är nästan med en tår i ögat jag skriver det här och inser att vi nu är klara med projektet som vi haft framför oss så länge.

Men jag är glad att Joakim frågade redan vid gårdagens middag vad vi ska hitta på härnäst. Jag har några saker på gång som jag ska försöka sälja in till gänget. Den ena är mer crazy än den andra hehe. 

Hur det gick i loppet? Jag tror vi vann. David hade tappat bort tidtagningspinnen redan i Järvsö, och jag har en känsla av att vi körde fortare än de andra lagen varje dag. Jollity!!!!

 Jag och Rejlers Cycling teams lagkapten David Schwieler efter målgång. Vi lyckades hålla sams varje dag. (Det var verkligen inga problem. Rejlers är ett grymt trevligt gäng som jag gärna cyklar med igen.)

Boon Edam Racing Team. Tack för att ni stod ut med mig i fyra dagar. Det är en ynnest att få cykla med er.

Cirka 37 kilometer i timmen i snitt i 70 mil, och tiden 19:05 tror jag resultatet blev. Organisatören Boon Edam återkommer med exakta siffror senare i veckan. Men det mesta går ju att hitta på Strava redan. Nu tror jag att jag ska skapa ett segment hela vägen mellan Åre och Stockholm också. Det kan bli något att bita i inför nästa år då det ryktas om en klass där man kan köra hela loppet i ett sträck och inte som denna gång i fyra etapper.

 Mc Donalds hade ordnat med ansiktsmålning för alla barn. Jag bad lagkamraterna välja att bli målade som sitt favoritdjur men det fattade inte Joakim som absolut ville bli en blomma.

Peter Hampus

Läs också 
Cycle for Change, dag 1: Klart det är tävling! Eller?
Cycle for Change, dag 2: Spanska sjukan och trash talk
Cycle for Change, dag 3: Nu är det allvar

Klicka här så kan du också bli fadder i Världsnaturfonden
!
 

 

 

 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttiofem med siffror i fältet här




Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!