Så blir du en aggressiv cyklist - Redaktionens blogg | Bicycling.se

Redaktionen Bicycling


Här ventilerar redaktionen allt mellan eker och styre, om cykelvärlden i stort och smått, profiler, produkter och prosaiska iakttagelser.

Följ oss på instagram: @bicyclingswe

Följ oss på twitter: @bicycllingswe

Mest lästa


Så blir du en aggressiv cyklist

6 mar 2015
av: Redaktionen Bicycling

Fredrik Gertten var på Nyhetsmorgon i TV4 idag och pratade om sin nya film Bikes vs Cars. En tung och högaktuell dokumentärfilm med budskapet om att det är hög tid att vi tänker om i hur vi väljer transportmedel och bygger vårt samhälle, helt enkelt för att alla bilar inte längre får plats. I alla fall inte om vi vill ha en sund, trygg och trivsam miljö.

Steffo Törnquist försökte sig på att provocera lite genom att säga något i stil med "men här i Stockholm har vi en hel del aggressiva cyklister, vad säger du om det?"
Gertten förklarade att bilisternas största konkurrent är andra bilister – alltså de som tar upp utrymmet. Cyklisterna borde man däremot vara snäll mot eftersom de skapar plats för de som måste ta bilen.

Jag fastnade förstås för det här med "aggressiv cyklist". För vad är det egentligen? I onsdags uppfattades jag säkert som aggressiv när jag kom cyklande i brant nerförsbacke på en oerhört smal gång- och cykelbana. Framför mig gick en liten kille på kanske 7 år, längst ut till vänster. Jag körde lugnt på högersidan nerför backen, hela tiden med ögonen på lillkillen. När jag var en meter ifrån honom fick han plötsligt för sig att kliva två steg rakt ut till höger för att kolla en grej på den sidan.

Då skrek jag. Man gör det när man blir skiträdd. Och lillkillen blev förstås också rädd, men lyckades backa sina två steg igen så att vi slapp krocka. 
Saken är den att jag hade skrikit lika mycket om jag hade suttit i bil och en knatte plötsligt klev rakt ut i vägen, en meter framför mig, utan att se sig om. Fast då hade ingen hört mig. Ingen hade märkt att jag var aggressiv. Genom karossen och vindrutan kan ingen höra dig vråla.

Så här är det för oss cyklister dagligen. Att bussar stannar till vid cykelbanan och släpper av en hel klass med gymnasieelever där samtliga har fullt fokus på sin mobiltelefon. Att jag efter en högersväng utan vettig sikt håller på att köra på en kopplad hund som sitter mitt i cykelbanan, medan andra änden av kopplet står och småpratar med en bekant två meter bort. Att sammanlagt 10-15 personer kliver rakt ut i cykelbanan mitt framför nosen på mig under mina 45 minuter på cykeln är mer regel än undantag. Och tro mig – att använda ringklockan är inte alltid en lösning på alla problem. Särskilt inte om det lutar lite neråt. För att använda ringklockan måste jag nämligen plocka borta handen från ena bromsen. 

Det är inte deras fel. Det handlar om en kass infrastruktur där man blandar olika trafikslag på gång- och cykelbanor. En högt utvecklad konfliktdesign som man aldrig hade accepterat som bilist.

Jag är inte aggressiv. Men ibland blir jag rädd.

Kategorier:
Pendlar - Vinterhojj 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttiotre med siffror i fältet här


Kommentarer


2015-03-19 07:06   Ickebilist

Ah, ringklockseländet. När man som cyklist behöver göra folk uppmärksamma, hör de den inte (men skäller på en för att man inte använt den) och som fotgängare vill jag inte höre en ringklocka om det inte finns anledning till det. Hör jag en ringklocka bakom mig utgår jag reflexmässigt från att jag är i vägen och flyttar på mig, och om jag inte var i vägen kommer jag efter detta sannolikt att vara det. Och som cyklist blev jag förra året nästan prejad av vägen då barnvagnsekipage, utan att se se om, i ena fallet efter ringsignal började snedda över gc-vägen och i det andra ställa sig på tvären tvärs över cykelbanan (gångbanan bredvid var tom). F ö en överdriven användning gör att folk reagerar mindre och att den viktiga användningen drunknar i kakofonin.

 

2015-03-18 15:55   Eva Brunasso

Håller helt med om detta det är livsfarligt att vara ute i trafiken när folk bara trampar rätt ut utan att se sej om . MEN::::JAG använder ringklockan i tid och otid och tjoar ofta innan jag kommer ikapp folk som går framför, så dom har en chans att märka att nu kommer det någon bakom.
Det händer inte sällan heller att cyklister kommer bakifrån och nästan snuddar vid mej när dom åker förbi UTAN att plinga eller tjoa man blir skitskraj därför försöker jag göra mej hörd när jag kommer,och hoppas att personen INTE är i mobiltelefonenseller musikens värld. Annars älskar jag att Cykla ställer hellre bilen och går eller cyklar till jobbet. Fram för cykeln.Försöker även att få arbetskamratern att vi kan samåka mer.

 

2015-03-13 17:59   Claus

Jag upplever liknande dagligen med hundar som går i rullkoppel på motsatt sida av hundägaren, stavgångare som TAR PLATS, barnvagnsmaffian som gärna kan spärra hela GC banan för att bädda in lillan eller går med fler vagnar i bredd, cyklister som färdas lika systematiskt som höstlöven i vinden,mm. Varför får vi inte draghjälp att informera om Trafikförordningen? En GC bana är en del av infrastrukturen där Trafikförordningen gäller. Den slår fast att de som färdas långsamt ska hålla åt sidan och man ska underlätta för upphinnande och mötande trafik att passera. Ska man förflytta sig i sidled är man skyldig att se sig för och lämna företräde för upphinnande och mötande trafik.
Vi måste även få ut budskapet att vi har rätt att cykla i samma fart som gäller på närmast intilliggande väg och att en cyklist som kommer i 30 km/t under olyckliga omständigheter till och med kan skada en gående så illa att denna avlider.
GC banan är inte en grön äng!

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!