Bianchi 2011 - Detaljerna - Daniel Rytz | Bicycling.se

Daniel Rytz


Daniel Rytz är mannen som älskar att ha koll. På allt. Följ hans blogg och du kommer känna dig mer uppdaterad.

Följ Daniel på twitter: @danielrytz

Mest lästa


Bianchi 2011 - Detaljerna

6 jun 2010
av: Daniel Rytz

Tidigt i torsdags morse satte jag mig tillsammans med fotograf Luca Mara på ett flygplan som lite knappt 2,5 timmar senare landade på Bergamos flygplats.

Efter att ha sovit ungefär 2 av de timmarna vaknade jag, tittade ut genom fönstret och såg det här.


Det är ganska bergigt i norra Italien

Efter en stärkande espresso


Luca smuttar

och lite sightseeing i Bergamo


Luca spanar


Jag turistar

Och lite mer fika



Nä, jag borde inte...


Borde verkligen inte...


Och den oväntade segraren i striden mellan samvetet och hjärnans primitiva belöningscentra blev...

Så var det äntligen dags för det vi faktiskt var här för


Yep, that's us...

Vi bänkade oss i stolarna och lyssnade på när produktchef Svalin presenterade nyheterna. Det var en hel del men jag börjar med de två nya landsvägsmodellerna.

I B4P-serien (Bianchis kodord för ramar med fokus på
prestanda lämpligt för tuffa endagarslopp) presenterades den ganska
traditionella "Sempre".


Bianchi Sempre i en ganska plånboksvänlig outfit

Den lite större nyheten var dock den nya landsvägsmodellen "Oltre" är en helt nyutvecklad ram i HoC-serien (BNytt kodord, nu för värsting med fokus på låg vikt byggda för etapplopp). Den uppfyller alla de önskemål som just nu står högst upp på många cykelnördars önskelistor. Aerodynamiskt utformad ram, vevlager i BB30-utförande och styrrör med 1 1/8" övre och 1 1/2" nedre styrlagerdimension. Bianchi är inte först med det, men det känns kul att ett av de mer traditionella märkena håller sig långt fram vad gäller teknisk utveckling också.

Bianchi Oltre
Bianchi Oltre i klassisk Bianchifärg

Och i lite mindre klassisk färgsättning


Rött var det här

Oltren är byggd med påkostade material (för det ska ni veta mina vänner, att det är skillnad på kolfiber och kolfiber. Mer om det en annan gång), nanoteknologi och med ny gjutteknik som ger det vi alla vill ha: Låg vikt parat med hög hållbarhet och vridstyvhet. Den uppmärksamme läsaren ser kanske också att Bianchi den här gången varit noga med detaljerna. För det vet ni ju. Att det är de små, små detaljerna som gör det. Kolla in de här sköna grejerna.


Matchat!


Matchat!

En grej som jag tycker är kul med Bianchi är att de, till skillnad från många andra tillverkare, fortfarande specar sina cyklar med "märkesgrejer". När det blir allt vanligare att cykelmärkena själva tar fram egna komponentserier väljer Bianchi att fördjupa samarbetet med sina industrikompisar. På så sätt kan du tex få en snyggt matchande fizik-sadel på din nya Bianchi.


Matchat!

Och viktnördarna får sitt också. Toppmodellerna kommer orginalspecade med detaljer från de sköna viktjägarna på Carbon-Ti.


Sadelklamma


Flaskställsbultar


Snabbkopplingar


Täcklock och skruv. Torxskruv!

Som sagt, det var inte allt. Hoppas på att kunna återkomma med lite mer sköna bilder och info om vad vi fick se där nere inom kort!

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sjuttioett med siffror i fältet här


Kommentarer


2010-06-08 19:40   Mats Englund

Imponerad! Nörderi på hög nivå när någon från england lyckas hitta din blog...

http://bianchista.blogspot.com/2010/06/kadens-bianchi-visit.html

 

2010-06-07 16:20   Björn Andersson

Ahh, ni ser ut att ha det rätt bra. En och annan cannoli kan ni allt unna er, men inte mer. Basta!

 

2010-06-07 11:17   Bang Engström

Mycket fint!

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!