Lyxgrejer och vad som hände se'n... - Daniel Rytz | Bicycling.se

Daniel Rytz


Daniel Rytz är mannen som älskar att ha koll. På allt. Följ hans blogg och du kommer känna dig mer uppdaterad.

Följ Daniel på twitter: @danielrytz

Mest lästa


Lyxgrejer och vad som hände se'n...

24 maj 2011
av: Daniel Rytz

En lördagkväll för några veckor sedan promenerade jag över Medborgarplatsen i stockholm när något lila stack till i ögonvrån och jag reagerade som vanligt blixtsnabbt.

Det visade sig vara en kille i 12-13 årsåldern som cyklade omkring på något, som förutom just den där lila detaljen, vid första anblick såg ut som ett helt ordinärt vrak till cykel. Men det var just den där lila detaljen...

Någon som vill ge sig på att identifiera vraket?

Och visst är det lite skrämmande att prylar som en gång i tiden varit så hett eftertraktade och åtråvärda några år senare behandlas som skräp?

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextioett med siffror i fältet här


Kommentarer


2011-05-25 17:26   Daniel Rytz

Ok, några grejer. Nishiki Alien/Alpinestars (och efter efterforskningar Mammoth) mfl hade inte elevated framtriangel. Jag tror därför att de som gissat på Rocky Mountain avgår med segern.

 

2011-05-25 13:02   Borttagen

Men kan inte denna ram suttit på flera olika märken? T ex Crescent/Powerbike.

 

2011-05-25 12:57   Linus

Rikard har rätt, det är en Rocky Mountain! Den såldes med den råa finish som cykeln på bilden har.

 

2011-05-25 10:15   Kalle Bern

Alpinestars hade böjt sadelrör, Yeti borde ha haft loopstays. Vevarna får mig att tänka på Tracker Trucks Mammoth RC 201. Det fanns två RC 201 i Stockholm den ena renslipades. Anledningen till att vevarna får mig att tänka på Tracker är att Craig Cook som köpte loss företaget Cook Bros från sin bror Gary byggde jiggen åt Tracker Trucks när de skulle bygga mtb.

Tyvärr kommer jag bara ihåg att Mammoth RC 201 hade elevated chainsatys andra detaljer har försvunnit de senaste 20 åren. Kan vara så att framtriangeln inte var elevated utan att diagonalröret anslöt till vevhuset precis som på Mantis/Cyclepro/Amerikanska Nishiki Alien.

Min ganska okvalificerade chansning blir ändå Rocky mountain eller Mammoth.

Cool är den hur som helst !

 

2011-05-24 19:24   ni(c)

Jag tror som cujo att det är en Yeti Ultimate.
Jämför:
http://www.yetifan.com/BERND_1_ws.jpg

Alpinestars hade väl som sagt var böjda sadelrör...

 

2011-05-24 18:39   ekstromenator

Jag tycker iaf lösningen där kedjestagen fäster vid sadelstolpen ser väldigt alpinestars ut... Farsan hade fö en stålbianchi som såg likadan ut nästan, lila med spindelnätsmönster. Brrr :-)

 

2011-05-24 14:03   Daniel Rytz

Det enda jag själv lyckades identifiera var Cooks Brothers-vevarna, Flite-sadeln och komponenteran ur Shimanos då rejsigaste linje; DX

 

2011-05-24 12:59   stefan carlsson

jag gissar på alpinestars med cooks e-cranks? schnyggt så det räcker. hittade vid garagerensning en bild på mig själ, tagen av annika brodén, från långholmens gp där jag åker på en heltigenom lilaeloxerad rudy project med nästintill allt lila. dåtidens utan tvekan hippaste hoj./stef

 

2011-05-24 12:54   Tomas

En Yosemite med utbytt styre (och eventuellt framgaffel)?

 

2011-05-24 12:42   Fredrik Rudenstam

Hade inte Alpineramen ett S-format sadelrör?
Jag gissar att det är en modell av Nishiki Alien ramen (design, Richard Cunningham). I Sverige såldes de som Cyclepro.

 

2011-05-24 11:39   ekstromenator

Det är väl en gammal sköna Alpine-ram ?

 

2011-05-24 10:47   Patrik

Inte helt olikt en Crescent/Powerbike

 

2011-05-24 10:26   Magnus Lagher

DBS Kilimanjaro?

 

2011-05-24 10:02   rikard

Lite svårt att se på bilden, men närmast jag kommer är en Rocky Mountain Experience. Tidigt 90-tal
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=100404
http://www.mtb-news.de/forum/showthread.php?t=269968&page=4

 

2011-05-24 09:59   Cujo

Yeti Ultimate?

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!