Therese Sundström | Bicycling.se

Therese Sundström

Therese Sundström är naprapaten och cyklisten som flyttade ner till soliga Spanien för att starta sitt företag samt jobba med vad hon brinner för - cykling och idrottsmedicin. Helst cyklar hon landsväg eller grus men har sakta även börjat ge sig an fixie-världen. Hon har alltid projekt eller äventyr för sig och planerar att börja tävla under 2017 både i Spanien och Sverige.

Sommaren försvann så snabbt

5 okt 2017

Den här sommaren har varit händelserik, men tyvärr har jag inte lyckats sätta mig ner och skriva något om det.

I Juni och Juli åkte jag till Monaco och Nice för att jobba tillsammans med Veronica och Gustav Larsson, och under tre veckor åkte vi runt och guidade två cykelgrupper först kring Nice och sen uppe i Dolomiterna. Direkt efter detta åkte jag hem till Sverige en vecka och umgicks med familj och vänner samt lyckades pricka in min systers födelsedag! Vilket för mig är en dag som är viktigare att fira än julafton (var inte ens hemma för julen förra året).

Att vara tillbaka i Girona efter en månads frånvaro var väldigt skönt, varmt och svettigt, men skönt. Det finns en viss rutin med att bo här, en sak jag lärde mig tidigt med att jobba med professionella cyklister är att de kommer och går väldigt ofta. Så jag ser till att hålla koll på när tävlingarna tar slut, för dagen efter att de kommer tillbaka från tävlingarna har jag fullt upp på jobbet då många av dem vill ha behandling efter att ha kommit tillbaka hem.

Till motsatsen av Stockholm där jag bott största delen av mitt liv, är detta en väldigt liten stad, vilket gör mig lätt rastlös. Vem skojar jag med, jag är alltid rastlös ;) Så det blir att jag reser en del eller åker ner till Barcelona till och från för att få lite storstadskänsla. Två veckor sedan åkte jag till Annecy i östra delen av Frankrike för att göra ett projekt med Mavic och i förra veckan var jag lätt söder om det området och cyklade up Col de Bonette och Col de la Lombarde tillsammans med Cafe du Cycliste för ett annat projekt.

Att bo utanför Sverige har öppnat många dörrar får mig och jag har träffat väldigt många inspirerande och intressanta personer. Just nu sitter jag hemma i Girona, var och tränade idag på förmiddagen och hade sedan ett par kunder på min klinik. Håller just nu på att planera en resa till Nice och Milano i nästa vecka, men mer om det i då!

Ha en härlig kväll!

/Therese

Motivation

18 apr 2017

Jag som många andra behöver just motivation för att sätta mig på cykeln och ta mig utanför dörren, det spelar ingen roll om jag bor i Sverige eller i Spanien - jag kan vara lika omotiverad här även om vädret är bättre. Om det inte finns en anledning att sätta mig på cykeln kommer jag inte att göra det varje dag, jag menar inte att jag inte tar mig ut alls men men kanske bara 2-3ggr/v och verkligen inte längre än 2h. För samtidgt behöver jag cyklingen för att rensa huvudet och för att känna att jag lever.

Jag har just funnit ny motivation till att träna och gjort två dagar i rad på sadeln med ca 10mil vardera. Detta stämmet väl in på många andra just nu som varit nere på Mallis eller GC och fåt extra energi och en spark i baken påatt komma igåing ingen. Då jag inte gjort långa dager på länge måste jag erkänna att jag är rätt mör idag.. Men det betyder ju att jag inte var van till det och att nästa långa pass troligtvis kommer kännas enklare. Ser fram mot det!

Denna gång är min motivation förankrad i en utmaning som sker om exakt 6 veckor, den 29e maj då tanken är att jag ska vara i Frankrike och köra en lång sträcka med extremt mycket klättring. Det har åtminstonde fått mig att börja träna mer seriöst och att utmana mig själv igen vilket jag verkligen ser fram mot att utsättas för just nu.

Vilken är din utmaning som du tränar mot?

Grus och outforskade stigar

27 feb 2017

För en vecka sedan slog vädret om och nu är äntligen både solen och en någorlunda värme här, behöver armvärmare och väst enstaka tillfällen men gud vad skönt det är med sol!

Med andra ord har det blivit en hel del cykling den senaste veckan och det känns i kroppen att det blivit en del. Menar det såklart pått bra sätt! Har försökt utforska och leka mig runt på nya vägar och speciellt grusvägar här i området, cyklat vilse och fått rekomendationer om galna klättringar och allt sånt som gör en cykeltur till något extra ;)

Under helgen var det en del personer i stan som jag lärde känna under sommaren när jag jobbade för Rapha, så det har tllsammans med dem blivit en hel del cykling, middagar och vin. Bland dem var Henrik Orre (Velochef) som kom ner och lagade oss fantastiska middagar och som sen även följde med ut och cyklade under gårdagen. Det är trevlig men ovanligt för mig att få prata svenska här nere då det annars bara blir engelska och en extremt begränsad spanska ;) men jag jobbar på det

Här är lite bilder från helgen

Fredags rundan blev med denna glada grupp med damer <3

Cykelturen i fredags bestod av denna grup fantastiska kvinnor!

Jag och Henrik står och väntar på de andra under grus sektionen på söndagsturen

Cyklade på de nylanserade ENVE 3.4 hjulen

Steg 1. Att komma igång igen

19 feb 2017

Jag har under den senaste månaden knappt rört min cykel, och som alltid har det funnits ursäkter och undanflykter men framförallt så har jag inte haft någon cykelglädje. Har några av de bästa vägarna att träna på direkt utanför dörren men utan glädjen och viljan att röra cykeln har de fått stå orörda.

I Sverige blir det ett naturligt avbrott från landsvägscykeln då vintern nalkas och riskerna med att halka och vurpa överstiger fördelarna med en markant marginal. Istället tar man sig in i spinning salen eller så släpas monarken fram ur ett mörkt hörn och det är dags för ett par månader av svettiga intervaller och grymma groves i högtalarna (såklart finns det många hjältar som fortfarnade cyklar utomhus oxå!). Detta har i mitt fall oftast pågått fram tills det att tecken på våren är här och då är man mer än sugen på att sitta på landsvägscykeln igen!

I år fick jag uppleva möjligheten att fortsätta cykla hela vintern då vädret här är mycket mildare och deras "vinter" mer liknar vår höst, med andra ord kallare och regn. Jag hade inga problem med vädret men i sin tur så ledsnade jag lite på cyklandet, det blev lite för mycket av det goda kan man säga. Kom oxå ihåg att de personer jag cyklar med här borta så gott som livnär sig på cykling medans jag blott är en glad elit motionär och har inte deras målsättningar eller ambitioner. Så det blev lite för mycket under den perioden mot vad jag är van till och resulterade i att cykeln lämnades orörd.

MEN! Den här veckan kände jag äntligen att det var dags igen, så jag såg till att tvätta och ge den en grund service (viktigt!) och har lyckats ta mig ut ett par gånger och njutit av det härliga vädret!

Mitt tips till dig för att komma igång igen är att:

- inte stressa

- hitta ett mål med cyklingen som passar just dig

- ha kul och njut!

- belöningsmetoden med att få äta en kaka efteråt fungerar alltid ;)

Avslutade 2016 med ett äventyr

4 jan 2017

Och sá var Januari här. 2017!

Ser fram mot detta ár! Som sá mánga andra har jag en del förväntningar pá áret, inte för stora förväntningar tror jag men iallafall tillräckligt för att fá mig att längta till váren och sommaren.

Avslutade 2016 med att fá átta vänner till Girona pá en liten cyklingsresa som jag arrangerat och under fem dagar cyklade vi över 500km samt utforskade omráden kring Girona och Catalunien och avslutade resan med att fira nyár tillsammans. Nágra av turerna hade jag själv cyklat medan nágra av dem var nya även för mig! Sá det blev ett äkta äventyr och alla lyckades ná málet med de 500km samt dá även checka av utmaningen festive500 som internationellt arrangeras av Rapha varje ár.

Det blev en väldigt lyckad vecka, inte för att jag hade trott nágot annat men ni vet hur det kan bli när personer samlas som inte känner varandra och helt plötsligt ska bo i samma lägenhet samt spendera nästan all sin vakna tid tillsammans. Men det är bra att jag har sá grymma vänner som gár bra ihop och fár det att fungera hehe

Här är lite bilder frán den senaste veckan:

Började planera den här resan för flera mánader sedan och min första idé till det här var att jag ville cykla frán Girona söderut, och ville fá med mig nágra andra pá det äventyret. Jag förstod ganska snart att det hade blivit logistiskt svárt att fá till och att det var enklare att bara hálla oss häromkring och bo pá ett ställe sá det fick bli sá istället. Men mitt nästa äventyr kan mycket väl bli att jag hoppar upp pá cykeln och spontant cyklar ner till Calpe eller nágot liknande =)

Dags att gá och jobba! Ha en fantastisk dag!