Finishers Bike Transalp 2018 - BIKE Transalp - Ingrid & Hanna | Bicycling.se

Ingrid- Hanna


Nu i juli tar Hanna Näslund och Ingrid Kjellström sig an det närmast ikoniska etapploppet Transalp. 50 mil och 18000+ höjdmeter ska tacklas över sju etapper som slingrar sig över alperna. Alt börjar i österrikiska Imst och slutar i italienska Arco. Följ deras resa här.

Finishers Bike Transalp 2018

24 jul 2018
av: Ingrid- Hanna

Vi klarade Bike Transalp 2018! Vi gick i mål efter sju dagar av cykel fördelade på 500+ km, 18 000 hm+ och 39 timmar cykel. Från Österrike till Italien. Över många höga bergpass, nedför flera tekniska stigar och på fina vägar genom Alperna. En upplevelse som inte kan sammanfattas med ett inlägg. Ni kommer att få läsa mer om vårt lopp - både på bloggen och i Bicycling. Men så länge kommer här min (Ingrids) lilla sammanfattning av de främsta upptäckter jag gjorde under veckan. Enjoy!

Transalp

  • Man bör köra fler etapplopp: det tog några timmar efter ankomst i Österrike sedan var man inne i bubblan. Bubblan där allt endast handlade om nästa etapp, nästa klättring, nästa depåstopp. Och där de enda som finns i världen är din lagkamrat samt andra medcyklister. Har aldrig levt lika mycket i nuet som under Transalp. Fullt fokus på här och nu. Skippa ladda ner mindfullnessappar och köp en startplats till ett etapplopp istället - det är min rekommendation.

  • Man bör cykla utomlands mer ofta: vyerna, upplevelserna, människorna. Alla de extra dimensioner som cyklingen får - de som man faktiskt inte hittar på hemmaplan. Det finns inget pris på dem. Man kommer hem med huvudet proppfyllt av intryck och bara vet att man behöver ut och åka med cykeln snart igen. 

transalp3

  • En lagkamrat är ditt viktigaste vapen: de gånger då jag slet som ett djur uppför långa klättringar (den längsta: Col de Gabier - 1900 hm i ett svep) - ofta på grus, ofta i ett extremt lågt tempo och ofta då hela mitt system bara skrek åt mej att lägga ner var otaliga (eller: vi körde sammanlagt 16 rejäla stigningar). Det som fick mej att fortsätta varje gång var Hannas närvaro. Det räckte med att se henne precis framför mig eller i ögonvrån för att få krafter att mota bort de negativa tankarna och tugga vidare. 


sherides

  • Och inte nog med det. För att inte tala om de långa resorna, kvällarna på hotellrummet då man ibland bara ville gråta och åka hem eller de stunder man hamnade i konstiga situationer med andra cyklister som inte fattade vad man sa. Hanna var mitt stöd genom allt. Gav mig så mycket extra powers 24/7 under de 11 dagar vi var ute och reste i Alperna. Tack Hanna. Du har gett mig glädje och krafter för resten av livet.

transalp2

  • För få kvinnor ställer upp i etapplopp: jag och Hanna blev femte damlag av sammanlagt nio startande. Dvs 18 cyklister av 750 (totalt startande) körde i damlag. Sedan fanns ca 35 mixed lag = 50-60 damer ställde upp totalt i tävlingen. Extremt tråkigt! Det här måste vi ändra på. OBS - de tjejer som ställde upp var gjorda av HÅRT virke. Vinnande lag spöade oss med många timmar. Kudos!

transalp4

  • Kroppen är magisk. Sju dagar - sju starter, sju fighter, sju målgångar. Vid varje målgång var jag tröttare än efter ett långlopp och kände att jag borde vila flera dagar efteråt. Men ändå stod jag på startlinjen var efterföljande dag och var taggad på att tävla 5-6 timmar igen. Tack knasiga kropp för att du ställer upp för mig (nu ska du få vila!).

bormio

  • Man blir inte snygg eller smart efter många dagar på cykeln: hade kanske trott att jag skulle bli solbränd och fräsch efter en vecka på cykel i Alperna. Hade helt fel. Märkliga saker händer med kroppen när den belastas så hårt. Varje del gör ont, den svullnar upp OCH det känns som om man tappar delar av sitt IQ dag för dag. Inget att rekommendera för den som satsar på #beach2018 ;).

transalp 2018

  • Det går att cykla ca 4 km/h: att cykla tekniskt/knixigt och brant på hög höjd (vi nådde max 2800 hm) flera dagar på raken får inte cykeldatorn att visa imponerande siffror. Snarare tvärtom! Den stänger av sig emellanåt för att man rör sig så långsamt framåt. Då gäller det bara att stänga av alla värderingar man har vid havsytan (typ snittfart) och fokusera på att man iallafall RÖR sig överhuvudtaget. Och det kan kännas stort emellanåt!

depå

  • Skit i alla dieter: precis som att man knappt känner igen sin kropp efter många timmar på cykeln kan liknande saker hända med aptiten. Efter 4-5 dagar hade jag svårt att få i mig energi - trots att jag visste att hela mitt system skrek efter energi. Då fick jag stoppa i mig det som fungerade. Blev ibland skumma kombinationer som vattenmelon doppad i salt! Denna problematik underlättades av de fantastiska depåer som fanns (två per etapp) längs banan. 

    Och mellan etapperna kändes det som om att jag endast åt och chillade i kompressionsstrumpor! Det vill säga - full fokus på återhämtning. 

transalp5

  • Det är fullt möjligt att tävla och ha roligt samtidigt: de som följt mig och Hanna på Instagram under veckan kanske undrat vad vi hållit på med - har vi tävlat cykel, varit ute och fikat eller bara filmat? Svår fråga! Men svaret är att vi har kombinerat samtliga av dessa och det har gått utmärkt. Kanske att vi förlorade ett par minuter på att fota och prata med folk under dagarna men det har varit värt det..! Vi har material i minnesbanken med oss hem som vi kan leva på länge framöver.

Nu väntar en lugn vecka med mindre fokus på cykel och mer fokus på återhämtning! Hoppas på att komma tillbaka starkare asap (just nu gör jag inte många watts...). Stay tuned! Och många tack till er som hejat på oss under veckan! Betyder allt.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtioett med siffror i fältet här




Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!