Cykel på tåget? Det går ju som på räls. Not! - Magnus Lagher | Bicycling.se

Magnus Lagher


Velonavia – Velo, fr. franskans vélo, cykel. Nav är ursprungligen den centrala delen av hjulet. Idag används även nav i betydelsen centralpunkt, t.ex. i nätverk av olika slag. Velonavia, leker lite med ordet Scandinavia, och anspelar på en fiktiv plats . En plats, en punkt med cykeln i centrum. Svenska akademien, har ett valspråk; ”Snille och smak”, Velonavias skulle kunna vara ”Nytta och Nöje”. Jag kommer skriva om cykling i stort, men kanske oftare om cykelbana, än om tävlingsbana, kanske oftare om croissanter, än om energikakor, kanske oftare, men inte alltid… Twitter Instagram Facebook

Cykel på tåget? Det går ju som på räls. Not!

21 apr 2016
av: Magnus Lagher

I går skrev Klas Elm och Lars Strömgren "Släpp in cyklarna på tåg och bussar" på Aftonbladet Debatt. Vilket var en utmärkt tajming då jag i egenskap av cykelfrämjare står på Visualiseringscenter C och pratar cykel i allmänhet och möjligheten att ta med cykel på kollektivtrafiken i synnerhet. Detta i anslutning till kommunens presentation Urban Vision, den nya översiktplanen.

Nu kan kanske man kan tycka att att frågan verkligen har medvind, då den sista bastijonen av cyklisthatande trafikbolag; Östgötatrafiken, från och med 1:a maj tillåter, nåja*, cyklar på tågen.

Men jag vet inte, samtidigt som det går framåt, om än långsamt, så är det svårt att förstå varför trafikbolag i Sverige, vilka de allra flesta kör med offentliga uppdrag, det vill säga med kommuner och läns som upphandlare, inte inser nyttan med och möjligheterna att till fullo integrera trafikslagen kollektivtrafik och cykel. Försök runt om i världen visar ju på hur underlaget och antal resande ökar när så sker.

Ta Norrköping som exempel. Varför är det inte tillåtet att ta cykeln på spårvagnar och bussar i staden? På landsortsbussarna har det sedan länge varit tillåtet, att utan kostnad, ta med cykeln. I och för sig något som inte ens alla chafförer vet, till och med de som kör med cykelställ på bussen säger ibland nej och man tvingas argumenterande leta upp reglerna på Östgötatrafikens hemsida för att övertyga.

Utrymmesskäl säger Ni kanske, det gör i alla fall trafikbolaget, och även vissa politiker. Nu är ju behovet inte så stort att efterfrågan kommer vara skriande. Men den där gången då navet skär och du ska traska fem kilometer med din trasiga cykel i regnet, då hade det varit skönt om möjligheten fanns. Nu finns det tillfällen då personer blivit avvisade tomma(!!) spårvagnar och hotats med vakter och polis om de inte går av. Och till politikerna kan jag bara hälsa att det är ni, de folkvalda, som ska säga vad tjänstepersoner i offentlig förvaltning och allmännyttans bolag ska göra, inte tvärt om!

Straxt ska jag rulla in till stan igen, på det i dagsläget enda riktiga alternativet som inte skapar problem på spårvagnen, bussen eller tåget; min Brompton, och försöka övertyga besökarna om att utnyttja sin möjlighet att påverka kommunen i rätt riktning. Om att inse cykelns många fördelar som ett redskap för att göra framtidens Norrköping till en bättre plats.

*Inte på helgen, enbart vardagar utanför rusningstrafik och mot avgift. Det var inte det recept som DBS S-Tog använde sig av när de möjliggjorde cykel på tog och den totala trafiken på tågen ökade med nära 10%. Men det är Paul Håkansson och Östgötatrafikens väg...

Kategorier:
Cykelkultur Pendlar - Vinterhojj 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtiofyra med siffror i fältet här


Kommentarer


2016-04-22 06:45   Miakel

Hur ska man tolka den skylten, månne... Det är förbjudet att ta med cykel på tåget, liksom det är förbjudet att ta med mobiltelefon?
Eller det är förbjudet att använda mobiltelefon på tåget, likaväl som det är förbjudet att använda cykeln (=cykla) på tåget?

Jag kan skriva under på den senare tolkningen!

 

2016-04-21 09:15   Zeke

Norrtåg föregår med gott exempel! Kostnadsfritt får du ta med din cykel på sträcka Sundsvall - Storlien t&r. Mycket bra förvaring och fastlåsning för cyklar.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!