"Cykelstaden Norrköping" svarar på kritiken - Magnus Lagher | Bicycling.se

Magnus Lagher


Velonavia – Velo, fr. franskans vélo, cykel. Nav är ursprungligen den centrala delen av hjulet. Idag används även nav i betydelsen centralpunkt, t.ex. i nätverk av olika slag. Velonavia, leker lite med ordet Scandinavia, och anspelar på en fiktiv plats . En plats, en punkt med cykeln i centrum. Svenska akademien, har ett valspråk; ”Snille och smak”, Velonavias skulle kunna vara ”Nytta och Nöje”. Jag kommer skriva om cykling i stort, men kanske oftare om cykelbana, än om tävlingsbana, kanske oftare om croissanter, än om energikakor, kanske oftare, men inte alltid… Twitter Instagram Facebook

"Cykelstaden Norrköping" svarar på kritiken

25 aug 2016
av: Magnus Lagher

Har nu fått svar på min fråga hur kommunen ser på att entreprenörer parkerar på gång- och cykelbanor. Så här skriver de;

"Hej! Samtliga entreprenörer inom Norrköpings kommun har parkeringstillstånd när de utför arbete i tjänsten. Detta tillstånd säger att de får parkera på g/c banor och i grönområden om arbetet så kräver. Var det sedan är minst olämpligt att parkera måste avgöras från fall till fall. Med vänlig hälsning Jan/Tekniska kontoret"

Jag svarade då;

Hej och tack för ditt svar. Om vi då tar detta fall. Med stor gräsyta samt lediga p-platser intill en cirkulationsplats som är olycksdrabbad, är det lämpligt? Det borde utfärdas riktlinjer där de ska ta hänsyn till övriga trafikanter och inte av lathet och utan urskillning ställer sig närmast möjligt för att det är lätt.

Jag väntar fortfarande, på ett svar på min följdfråga, men kan konstatera att det är långt kvar till epitetet Cykelstad.

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nitton med siffror i fältet här




Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!