Magnus Lagher
Velonavia – Velo, fr. franskans vélo, cykel. Nav är ursprungligen den centrala delen av hjulet. Idag används även nav i betydelsen centralpunkt, t.ex. i nätverk av olika slag. Velonavia, leker lite med ordet Scandinavia, och anspelar på en fiktiv plats . En plats, en punkt med cykeln i centrum. Svenska akademien, har ett valspråk; ”Snille och smak”, Velonavias skulle kunna vara ”Nytta och Nöje”. Jag kommer skriva om cykling i stort, men kanske oftare om cykelbana, än om tävlingsbana, kanske oftare om croissanter, än om energikakor, kanske oftare, men inte alltid… Twitter Instagram Facebook
Arkiv
- > December 2019
- > November 2019
- > Oktober 2019
- > September 2019
- > Juli 2019
- > Juni 2019
- > Maj 2019
- > April 2019
- > Mars 2019
- > Januari 2019
- > December 2018
- > November 2018
- > September 2018
- > Augusti 2018
- > Juni 2018
- > Maj 2018
- > April 2018
- > Mars 2018
- > Februari 2018
- > Januari 2018
- > December 2017
- > November 2017
- > Oktober 2017
- > September 2017
- > Augusti 2017
- > Juli 2017
- > Juni 2017
- > Maj 2017
- > April 2017
- > Mars 2017
- > Februari 2017
- > Januari 2017
- > December 2016
- > November 2016
- > Oktober 2016
- > September 2016
- > Augusti 2016
- > Juli 2016
- > Juni 2016
- > Maj 2016
- > April 2016
- > Mars 2016
- > Februari 2016
- > 0000
Mest lästa
- Ramväska? Vad gafflar du om?
- Sadelväska, mod större
- Alea iacta est! Vägen till Spanien är klar.
- 2018 - ett år av microäventyr
- En route! On my way! På väg!
- Det här med e-sport är ju ganska kul i alla fall, eller Hur jag började träna igen.
- Packad!
- Hur lägger jag rutten till Spanien?
- RR: Sverige -Spanien. En annan sorts ride report!
- Cykelresa till Spanien!
Etiketter
- > #MyBicycling
- > 29'
- > Arkitektur
- > Barn
- > Belgien
- > Bergen
- > Bergslagen
- > Bikecamping
- > Bikepacking
- > Biltema
- > Brompton
- > bullit
- > cargobike
- > cykel på tåg
- > Cykelbloggare
- > Cykelfrämjandet
- > Cykelglädje
- > Cykelhandlare
- > Cykelhjälmslag
- > Cykelinfrastruktur
- > cykelmässan
- > Cykelparkering
- > Cykelpendling
- > Cykelpolitik
- > Cykelresa
- > cykeläventyr
- > Cykelöverfart
- > Cykla med barn
- > Debatt
- > Drift & underhåll
- > Dubbdäck
- > ekonomi
- > Elcykel
- > Framkomlighet
- > framtiden
- > Fredagsfilm
- > friluftsfrämjandet
- > friluftsliv
- > Garmin
- > Gatubantning
- > Giant
- > gravel
- > Grus
- > Gästbloggare
- > Halvvättern
- > Hinder på cykelbanan
- > hållbart samhälle
- > Kilsbergen
- > kollektivtrafik
- > Konfliktdesign
- > Konst
- > Kost
- > Köpenhamn
- > Lastcykel
- > Liggcyklar
- > linköping
- > Lådcyklar
- > Lånecyklar
- > långfärdscykling
- > Mikroäventyr
- > Miljö
- > ML12h
- > Motormännen
- > Mountainbike
- > multisport
- > Nollvisionen
- > Norge
- > Norrköping
- > Nya Slussen
- > Nära äventyr
- > Polisen
- > Politik
- > Prylar
- > Regionala cykelstråk
- > Resa
- > S24O
- > Salsa Cycles
- > Samhälls- och trafikplanering
- > Samhällsekonomin
- > Shimano
- > SJ
- > SM
- > smveckan
- > Spanien
- > Stigcyklist
- > Stockholm
- > Touring
- > Trafiklagstiftning
- > Trafikmaktordning
- > Trafikplanering
- > Trafikrapportör
- > Trafikregler
- > Trafiksignaler
- > Trafiksäkerhet
- > Trafikverket
- > Trainer
- > Träning
- > tåg
- > Tåg
- > Tävling
- > Vandring
- > Velodrom
- > vikcykel
- > VM
- > VTI
- > Vänner
- > Vätternrundan
- > zwift
- > åre
- > Östgötatrafiken
Förberedelser.
Med lite drygt en månad kvar till höstens cykeläventyr är det mycket som behöver förberedas och planeras; cykel, kläder, utrustning, mat och rutt. Har bestämt mig för min Eastway ST1.0 med de trogna Agu Quorum-väskorna. Det blir nog nya och grövre sulor istället för de 32 mm´s Kenda som sitter på nu. 42-47 mm´s Schwalbe Maraton, kanske i Mondial-utförande tror jag?
I övrigt blir det ganska likt turen i början av sommaren i Bergslagen, med tillägg för varma kläder och ett tält. September i Bergen och Hardangervidda lovar regn så det blir att ta fram regnstället och ullplaggen. Vad gäller rutten är det mesta klart, i alla fall i Sverige, mycket tack vare Lantmäteriets karttjänst. Norrköping- Finspång-Godegård-Hammarsundet-Karlsborg-Skövde-Skara-väster om Alingsås-Göteborg på ett ungefär. I Danmark är det heller inga problem. Inte heller sista biten hem från Örebro. Utmaningen är Norge! Många av tunnlarna i Norge är det cykelförbud i och man hänvisas till omvägar och färjor. Dessutom lovar de 600 km till Oslo många höjdmeter. Men fjordar, berg och vackra vyer är ju anledningen till att jag är där...
Desto viktigare var det då att komma igång med den kanske viktigaste förberedelsen inför turen. Den att få gubb-kroppen i någon sorts cykelform igen. Testvärdet idag visade att jag låtit sommarlättjan komma i vägen så det krävs lite disciplin den närmaste tiden för att turen trots allt ska innebära någon upplevelse vid sidan av mjölksyra...
Vi hörs!
Gilla artikeln