Magnus Lagher | Bicycling.se

Magnus Lagher


Velonavia – Velo, fr. franskans vélo, cykel. Nav är ursprungligen den centrala delen av hjulet. Idag används även nav i betydelsen centralpunkt, t.ex. i nätverk av olika slag. Velonavia, leker lite med ordet Scandinavia, och anspelar på en fiktiv plats . En plats, en punkt med cykeln i centrum. Svenska akademien, har ett valspråk; ”Snille och smak”, Velonavias skulle kunna vara ”Nytta och Nöje”. Jag kommer skriva om cykling i stort, men kanske oftare om cykelbana, än om tävlingsbana, kanske oftare om croissanter, än om energikakor, kanske oftare, men inte alltid… Twitter Instagram Facebook

Länktips: grvl

5 nov 2019

Är du som jag och älskar grusvägscykling? Ta då och titta in på https://grvl.se/ Michael och gänget har samlat sina favoritrundor där. Har du en sväng att bidra med? De tar tacksamt emot fler...

Inbjudan: Tour de Ville #2

9 okt 2019

Kom och cykla grusvägar i Norrköpings omgivning i finaste höstskrud. Alla startande erhåller 50 % rabatt på maten på BrewDog Bar efter loppet*

När?

Lördagen den 19 oktober kl 11.00

Var?

Samling utanför BrewDog Bar Norrköping, Nya Torget, från kl 10.30. Gemensam masterstart kl 11.00 och samlad cykling till Kommendantvägen vid km 2.2. Därefter fri fart.

Hur? 77 km cykling runt Norrköping, i huvudsak på grusväg. Det är fritt att använda valfri cykel; gravelbike, cyclocross, mountainbike, hybrid. Rutten finns tillgänglig för nedladdning på Gpsies och KomootLänk till textbeskrivning Roadbook OBSERVERA! Rutten kan komma ändras fram till fredag den 18:e, håll Er uppdaterade!! Karta för utskrift är möjlig från samma sidor. Rutten är inte markerad förutom vid Snöveltorp/korset vid Gamla Övägen km 43.5 med band, där vi  för en kort sträcka får bära cyklarna. Vid G:a Övägen ta vänster och efter ca 50 meter in på vägrenen ungefär vid hastighetsskylten.

Det finns ingen av arrangören ordnad service längs rutten.

Du kan cykla ensam, i par, i grupp eller i ”groupetton”. Det är fritt att cykla kortare sträckor än 77 km. Det finns flera lämpliga avkortningsplatser, tex vid Fiskeby (total sträck då ca 30 km), G:a Övägen (ca 55 km) och Brånnestad (ca 65 km) kontakta info@velonavia.se för mer information**

Anmälan? Tacka ja till Velonavias evenemang på Facebook. Har du inte Facebook? Skicka ett mail till info@velonavia.se. Skriv Tour de Ville i ämnesraden. För Strava-användare, leta upp BrewDog Chaingang eller BrewDog Chaingang Norrköping

Mer information: Trafikregler skall respekteras. Allt deltagande sker på egen risk, inga krav kan ställas vare sig på arrangör eller samarbetspartners. Tour de Ville är inte ett lopp eller tävling och är inte sanktionerat av SCF. Om en medcyklist behöver assistans åläggs det alla deltagare att hjälpa till efter förmåga.

Alla deltagare ska ha med sig telefon för att kunna larma vid ev incident. Meddela även arrangör om Ni kortar av, antingen personligt under loppet eller via SMS.

* Rabatten gäller under lördagen den 19 oktober och omfattar mat. Den kan inte bytas mot kontanter.

Heat up Your cycling life - add Salsa!

11 dec 2017

Snö på marken och kallt i luften. Men här kommer en nyhet som värmer upp nordiskt frostiga cyklister:

Som Salsaägare de senaste 15 åren är det mycket glädjande att se att märket kommer tillbaka starkt på den svenska marknaden. Nätbutiken Cykelkraft.se har numera Salsa "på hyllorna". Kolla tex in deras Blackborow eller Fargo, samma cykel som jag hade i de norska fjällen men här i en gräddvit färg.

Märkestrogen till vilket pris som helst?

18 jul 2017
Det har nu snart gått mer än ett halvår sedan ersättaren till min trogna bandit skulle har kommit. Har väl egentligen sedan länge också slutat att vänta, slutat att hoppas. Men det har fått mig att fundera lite kring det här med att vara märkestrogen; vad är det som gör att vi fastnar för ett märke, en tillverkare? Kanske cyklar idolen på märke A, bästa kompisen på märke B? Kanske faller vi för reklamen i tidningen för märke C eller den flådiga montern på mässan för märke D? För mig var det lite av en slump; samtidigt som Mångåsen dog utmattningsdöden, läste jag en reseberättelse av Dane Thomas (kanske läge för lite forum-arkeologi på Happy?), och en nätbutik som reade ut ramar. Med den personliga touchen, innovationslustan och känslan av att cykla på ett märke som var det vanligaste på happyrides:en och i cykelstället fastnade jag som sås-cyklist i dryga femton år. Men nu söker jag efterträdare, en lika trogen kamrat på cykeläventyr över stock och sten, när och fjärran. Kandidater?


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!