Magnus Lagher | Bicycling.se

Magnus Lagher


Velonavia – Velo, fr. franskans vélo, cykel. Nav är ursprungligen den centrala delen av hjulet. Idag används även nav i betydelsen centralpunkt, t.ex. i nätverk av olika slag. Velonavia, leker lite med ordet Scandinavia, och anspelar på en fiktiv plats . En plats, en punkt med cykeln i centrum. Svenska akademien, har ett valspråk; ”Snille och smak”, Velonavias skulle kunna vara ”Nytta och Nöje”. Jag kommer skriva om cykling i stort, men kanske oftare om cykelbana, än om tävlingsbana, kanske oftare om croissanter, än om energikakor, kanske oftare, men inte alltid… Twitter Instagram Facebook

Packlista: mat & dryck

6 sep 2017

Eddy Merckx lär ha sagt någonting i stil med; "Tårta är inte dåligt för cyklister. Backar är vad som är dåligt för cyklister." Detta då från cykelsportens kanske största(!) stjärna. En stjärna som faktiskt under sin aktiva karriär fick kritik för sin vikt. Vet inte vart jag vill komma med detta men ämnet för detta inlägg är mat och dryck under Norge-trippen.

Jag har tänkt mig i trakterna av 10 timmar på cykeln varje dag. Tio timmar i lagom takt ger ändå en energiförbrukning på ca 6500 kcal. Med en BMR på ca 1800 kcal så betyder det dryga 8000 kcal per dag som jag ska stoppa i mig. Men eftersom tårta nu är ganska svårpackad så kommer "köket" under turen bestå av:

 

  • Kök: Primus Primus Eta Lite
  • Cafflano Klassic (inte den lättaste lösningen men lite lyx vill jag unna mig) och kaffebönor (ekologiska, fairtrade och mörkrostade)
  • Mat: Frystorkade frukostar och mjukkonserver till lunch och middag (500 - 600 kcal/måltid)
  • Energi- och proteinbars (brukar köpa det som är billigt på Matsmart.se, men gör inte som kompisen som köpte bantningskakor av misstag)
  • Ögonblink chokladdryck
  • Frukt- och nötmix (brukar finnas för en tia per påse)
  • Ambronite smoothie-mix

Nu ser de flesta att detta inte på långa vägar räcker för 100 mils cykling. Inte på långa vägar. Men eftersom att jag cyklar i hyggligt bebodda trakter hoppas jag kunna proviantera och äta längs vägen. Dessutom är två frukostbuffér bokade på respektive färjetrip. Det är enbart på väg över Hardangervidda där jag behöver ha med mig mat för hela sträckan. Hoppas kunna göra Eddy stolt och besöka konditorier längs vägen och eftersom vi firar Chiles nationaldag kvällen innan jag åker så hoppas jag ha med mig några av Papi´s empanadas...

Skärp dig Magnus!

27 jun 2017

Nu får det vara nog! Nog med lättja och ursäkter! Det har varit dåligt den senaste tiden. Med bloggandet, med cyklandet, med träningen och dessutom dåliga matvanor! Resultatet? Den här griniga gubben får ondare i kropp och knopp och dessutom blir än mer grinig...

Så idag tog jag mig i kragen och släpade iväg mig till gymmet, drog även med mig den tonårströtta sonen för lite styrketräning. Till gymmet kanske du frågar? Ja, jag är övertygad om att grunden läggs där med högintensiv och infrekvent styrketräning som sedan grenanpassas när jag väl kommer på cykeln. Med tanke på att nästa utmaning är tänkt att ta mig 1110 km med drygt 10000 höjdmeter så är det hög tid att sätta fart*. Tänkte se om lite koststöd under förberedelserna gör någon skillnad. I dag var det ben- och coreträning även om nästa pass får vänta några dagar, för nu börjar BRÅVALLA...

*vi kör en "Vart är vi på väg"-tävling inom kort!

When in doubt, trust Eddy!

22 feb 2016

I dagar då det finns lika många dieter som det finns kvällstidningar och Instagramkända fitnessprofiler, kan det kännas svårt att vem vi ska lita på; Colting, "gladiatorer" eller Alexandra Bing(!!)?

Då känns det tryggt att veta vad Eddy sade tänker jag och sträcker mig efter kakfatet...



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!