Magnus Lagher | Bicycling.se

Magnus Lagher


Velonavia – Velo, fr. franskans vélo, cykel. Nav är ursprungligen den centrala delen av hjulet. Idag används även nav i betydelsen centralpunkt, t.ex. i nätverk av olika slag. Velonavia, leker lite med ordet Scandinavia, och anspelar på en fiktiv plats . En plats, en punkt med cykeln i centrum. Svenska akademien, har ett valspråk; ”Snille och smak”, Velonavias skulle kunna vara ”Nytta och Nöje”. Jag kommer skriva om cykling i stort, men kanske oftare om cykelbana, än om tävlingsbana, kanske oftare om croissanter, än om energikakor, kanske oftare, men inte alltid… Twitter Instagram Facebook

Packlista: kläder

29 aug 2017

I stort sett så är det vad det gäller kläder ungefär samma som på försommarens tur i Bergslagen. Skillnaden är lite mer regntåliga och varma kläder och dessutom nya vattentäta och lite mer gåvänliga cykelskor. 

Packlista

  • Haglöfs Lim III och Norröna Offtrack 
  • Fjällräven skjorta l.ä
  • Norröna fleece
  • Devold merino underställx2
  • Smartwool raggsockar + 2 par merinostrumpor
  • Haglöfs Barrier Pro 
  • Klättermusen Mithril byxa
  • Dhb cykelshorts med lös innerbyxa
  • Hestra skalvantar + merino linervante
  • GripGrab cykelhandskar
  • Bell hjälm
  • X-Kross cykelglasögon m 2 linser
  • Shimano XM7 cykelskor

Vad som tillkommer är en sandal eller foppatoffel, kallingar, merinobuffar. Något som jag glömt?

Östgötatrafiken? Äschgötatrafiken!

4 maj 2016

Att Östgötatrafiken skulle tillåta cyklar på pendeltågen har stått klart en tid nu. Det är väl i hög tid tycker jag. Dessutom har den inskräkning gällande helger* som först annonserades ut nu tagits bort. Så reglerna är enligt hemsidan: 

"Från 1 maj kommer det, vid vissa tidpunkter på dygnet, att bli tillåtet att transportera sin cykel på Östgötapendeln. Av utrymmesskäl kommer det finnas en del begränsningar:

  • I så kallad rusningstid på vardagar – mellan klockan 06.00-09.00 på morgonen och 15.00-18.00 på eftermiddagar, är det inte tillåtet att medta cykel ombord.
  • Övriga tider finns det plats för max sex cyklar ombord på ett tåg. Cyklarna kommer att placeras i den mittersta vagnen vid stolpar som utrustats med fästningsanordningar.
  • Det är alltid kundvärden som avgör hur många cyklar som får tas med. Om det är många andra resenärer ombord, har de alltid företräde framför cyklar. Du kan då bli nekad att ta med din cykel av utrymmes- eller utrymningsskäl."

Dessutom mot en avgift motsvarande enkel ungdomsbiljett**.
Borde kanske anat oråd när jag klev ombord pendeln med min Brompton? Jag menar de har ju inte haft tid att skylta om tågen utan man möttes fortsatt av förbudsskylten ovan. Men glad i hågen tog jag pendeln den dryga timmen till Motala och besökte Motala Båtvarv, regionens Brompton återförsäljare. Inget konstigt hände dock. Det var när jag väntade på att tåget skulle gå tilbaka till Norrköping som det började. En kundvärd kom fram till mig och frågade om det var min Brompton. Hen förklarade att från den 1 maj ska de nu förvaras i väska eller dylikt. Sopsäck var okej, menade hen. Att de som kundvärdar uppmanats att vara stränga i början av detta försök, men att hen personligen tyckte det var larvigt. Det står, och har nog stått så en tid, på Östgötatrafikens hemsida att "En hopfälld minicykel som du på egen hand kan bära i en väska betraktas som bagage och får tas med utan kostnad så länge det följer övriga bestämmelser för bagage."  Men det har inte avkrävts mig tidigare. Jag har till och med samtalat med kundvärd som själv var sugen på en Brompton, trots att den stod där "naken" på golvet. Jag hade inte ens fällt in vänster pedal!!
Så för att sammanfatta vad kundvärden berättade för mig så måste vi nu, när cykeln ska tillåtas (nåja) på pendeln stoppa den i en sopsäck. Eller ha den uppfälld och betala en ungdomsbiljett? Hen berättade att detta stod på hemsidan och att de skulle trycka upp någon form av broschyr. I de informationsmeddelandena som Östgötatrafiken förmedlat inför 1:a maj har denna nya policy eller nya tillämpning av gammal policy inte nämnts.
För mig så gjorde det hela inte något, då kundvärden något förlägen tillät mig och min nakna "minicykel" (Östgötatrafikens definition) att åka som jag tidigare gjort. Men jag var nyfiken och gick in på hemsidan och läste mer. Inte ett ord där om väskor eller dylikt, det står i stället här. "En hopfälld minicykel som du på egen hand kan bära i en väska betraktas som bagage och får tas med utan kostnad så länge det följer övriga bestämmelser för bagage."  Ska vi vara paragrafryttare så "som du på egen hand kan bära i en väska"
Kan bära, inte ska eller måste. Vad som dock stod i reglerna var att "Med cykel menas en tvåhjuling av traditionell längd, med sadel, ram och fotframdrift. Cykeln får alltså inte vara motoriserad på något vis. Elcyklar är därmed inte tillåtna ombord."
Traditionell längd? Med sadel!!! Ram!!! Fotframdrift? Är det ens ett ord? Jag häpnar! Ja det är klart att långa och breda lastcyklar kanske inte är lämpliga på tågen, men varför det generella förbudet mot elcyklar? Om nu inte någon kan krysta ur sig en förklaring typ att batterierna kan explodera! Den el-assisterade Skeppshultcykeln ovan tar ju såå mycket mer plats än den "fotframdrivna"!!
Känner att jag måste avsluta inlägget, att det inte är bra för magsåret detta. Dock så avslutar jag med en bild på de smarta (ironi!) cykelhållarna som Äschgötatrafiken tänker använda:
Vi ska alltså ställa cyklarna "halvvägs" vid dessa pelare. Sedan ska kroken i stolpen med ett band hålla dem på plats. Dessutom ska det stå upp till två cyklar per stolpe då detta är platsen på tågen för cyklar. Nr 1, så kommer cyklarnas styren vara långt in i mittgången, för att inte tala om det står dubbla cyklar, Nr 2, hade det inte varit ide att använda de "alkover" som finns för att på så sätt minimera den plats cyklarna tar?
Har länge varit av åsikten att detta försök från Östgötatrafikens sida har som, om än kanske outtalat mål, att misslyckas...
*Gäller dock inte Vätternrundanhelgen, eller veckan då det är big no-no med cyklar!
**När S-Tog i Köpenhamn införde gratis cykel på tågen steg antalet resenärer med ca 10%. Att vara intresserade av fler resenärer kanske de inte är?

Cykel på tåget? Det går ju som på räls. Not!

21 apr 2016

I går skrev Klas Elm och Lars Strömgren "Släpp in cyklarna på tåg och bussar" på Aftonbladet Debatt. Vilket var en utmärkt tajming då jag i egenskap av cykelfrämjare står på Visualiseringscenter C och pratar cykel i allmänhet och möjligheten att ta med cykel på kollektivtrafiken i synnerhet. Detta i anslutning till kommunens presentation Urban Vision, den nya översiktplanen.

Nu kan kanske man kan tycka att att frågan verkligen har medvind, då den sista bastijonen av cyklisthatande trafikbolag; Östgötatrafiken, från och med 1:a maj tillåter, nåja*, cyklar på tågen.

Men jag vet inte, samtidigt som det går framåt, om än långsamt, så är det svårt att förstå varför trafikbolag i Sverige, vilka de allra flesta kör med offentliga uppdrag, det vill säga med kommuner och läns som upphandlare, inte inser nyttan med och möjligheterna att till fullo integrera trafikslagen kollektivtrafik och cykel. Försök runt om i världen visar ju på hur underlaget och antal resande ökar när så sker.

Ta Norrköping som exempel. Varför är det inte tillåtet att ta cykeln på spårvagnar och bussar i staden? På landsortsbussarna har det sedan länge varit tillåtet, att utan kostnad, ta med cykeln. I och för sig något som inte ens alla chafförer vet, till och med de som kör med cykelställ på bussen säger ibland nej och man tvingas argumenterande leta upp reglerna på Östgötatrafikens hemsida för att övertyga.

Utrymmesskäl säger Ni kanske, det gör i alla fall trafikbolaget, och även vissa politiker. Nu är ju behovet inte så stort att efterfrågan kommer vara skriande. Men den där gången då navet skär och du ska traska fem kilometer med din trasiga cykel i regnet, då hade det varit skönt om möjligheten fanns. Nu finns det tillfällen då personer blivit avvisade tomma(!!) spårvagnar och hotats med vakter och polis om de inte går av. Och till politikerna kan jag bara hälsa att det är ni, de folkvalda, som ska säga vad tjänstepersoner i offentlig förvaltning och allmännyttans bolag ska göra, inte tvärt om!

Straxt ska jag rulla in till stan igen, på det i dagsläget enda riktiga alternativet som inte skapar problem på spårvagnen, bussen eller tåget; min Brompton, och försöka övertyga besökarna om att utnyttja sin möjlighet att påverka kommunen i rätt riktning. Om att inse cykelns många fördelar som ett redskap för att göra framtidens Norrköping till en bättre plats.

*Inte på helgen, enbart vardagar utanför rusningstrafik och mot avgift. Det var inte det recept som DBS S-Tog använde sig av när de möjliggjorde cykel på tog och den totala trafiken på tågen ökade med nära 10%. Men det är Paul Håkansson och Östgötatrafikens väg...

Citius. Altius. Fortius. OS-motto eller förlegad Ostlänk?

6 apr 2016

Varför prata tåg i en cykelblogg kanske du undrar? Har bloggförfattaren spårat ut? Kanske är det så? Men jag tror att Ni håller med mig om att cykeln och cykling står för ett hållbart alternativ i vårt framtida samhälle? Och då är vi likt en fråga i tv´s På Spåret framme vid vår destination; tåg!

Citius, Altius, Fortius föreslogs som motto av de moderna olympiska spelens fader Pierre de Coubertin vid 1800-talets slut. Det kunde lika gärna normen som styr politiska satsningar gällande transportsystem av idag. I stället för att tänka framåt applicerar vi ett dåtidstänkande på framtidens problem.

Det är glädjande att vi ser en växande opinion mot Ostlänken men förvånande att inte fler ser problemen. Senast Hans Kindstrand som i NT den 8:e mars ställer sig vid sidan av Håkan Thornell och Lars Magnus Trozelli. Även om vi inte har samsyn gällande åtgärder och alternativt så ställer jag mig lika frågande till Ostlänken som dem.

Jag älskar tåg och tågresor. Vid sidan av promenaden och cykelturen är de det mest civiliserade transportsätt vi har och moderna snabbtåg är att se som hållbara och miljövänliga alternativ till dagens flygresor, speciellt vid resor inom kontinenter. Kan man dessutom kombinera cykeln och tåget har vi det bästa av två världar. Men att tro att Ostlänken, som av företrädare i kommunen framhålls som en frälsare, är en lyckad satsning är både farligt och felaktigt. Det pratas dessutom om oerhörda kostnader. Detta för att spara en halvtimme. Låt oss en gång för alla inse, att vi kan inte spara, tjäna in eller på annat sätt påverka tiden. Den går ändå. Viktigare är att fundera över hur vi använder den.

Vi står nu bättre rustade än någonsin att minska reseberoendet. Att i ett postindustriellt samhälle satsa på den typen av "höghastighetståg" är att göra precis det motsatta. Vi legitimerar och ökar reseberoendet och riskerar ytterligare att utarma stora delar av landet då jobb och verksamheter centreras, samtidigt som städer som Norrköping blir sovstäder och förorter.

Det är tid att sluta se arbetet som en plats. Arbetet är en uppgift som i dag många gånger kan skötas hemifrån. Medveten om att många arbetsuppgifter kräver personlig närvaro är det inte dessa arbetstagare som pendlar till och från Stockholm. Genom att omstrukturera arbetet, kan vi minska behovet av närvaro vid våra arbetsplatser för alla tänkbara arbetsuppgifter.

Ostlänken lovar hastigheter om i bästa fall 250-300 km i timmen och kan ge en "tidsbesparing" på 30 min till Stockholm. Om de dagspendlande till Stockholm istället arbetar hemifrån, eller från gemensamma och delade "arbetskaféer" på hemorten, varannan arbetsdag, ger det en halvering av årsresetiden, vilket skulle motsvara en fördubbling av dagens tåghastigheter, en fördubbling av kapaciteten, detta utan investering. 

Höghastighetståg hör framtiden till och vi ska omfamna dessa till fullo. Men att använda dem till daglig arbetspendling en oerhörd felanvändning och underutnyttjande, vilket får mig att tänka på historien från när motorsågen var en ny uppfinning. Den norske skogshuggaren kom till en järnaffär i en svensk gränsby till Norge, där de skyltade med nymodigheten motorsågar.

Han fick veta att han kunde avverka 10 gånger fler träd med en motorsåg så han köpte en.

Efter en vecka kom han tillbaks och klagade att inte gick det fortare med motorsågen, tvärtom tog det mycket längre tid än med en vanlig såg.

Järnhandlaren sa att det måste vara något fel och startade motorn för att kolla.

- Hva er det som høres så? sa norrmannen när han fick höra motorljudet...

Nytt svenskt cykelmärke - Marfa bikes

2 apr 2016

Från Göteborg kommer under våren "en minimalistisk elcykel för de unga och rastlösa. Det ska bli intressant att se vad som presenteras  från Sveriges framsida senare i år och om det blir en framgångssaga eller om det blir svårt att slå sig in i en i och för sig växande men ganska traditionell cykel marknad. 

Läs mer på http://www.marfabikes.com

Ladda fler


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!