Magnus Lagher | Bicycling.se

Magnus Lagher


Velonavia – Velo, fr. franskans vélo, cykel. Nav är ursprungligen den centrala delen av hjulet. Idag används även nav i betydelsen centralpunkt, t.ex. i nätverk av olika slag. Velonavia, leker lite med ordet Scandinavia, och anspelar på en fiktiv plats . En plats, en punkt med cykeln i centrum. Svenska akademien, har ett valspråk; ”Snille och smak”, Velonavias skulle kunna vara ”Nytta och Nöje”. Jag kommer skriva om cykling i stort, men kanske oftare om cykelbana, än om tävlingsbana, kanske oftare om croissanter, än om energikakor, kanske oftare, men inte alltid… Twitter Instagram Facebook

Velonavia avslöjar: Zwift och Trafikverket i samarbete under 2020

25 jan 2020

Som första svenska media kan Velonavia och Bicycling.se idag avslöja att det virtuella träningsredskapet och communityn Zwift och Trafikverket under 2020 inleder ett samarbete för att höja cykelupplevelsen för i första hand de skandinaviska användarna av Zwift. Om lanseringen faller väl ut så planerar Zwift att använda den nyframtagna algoritmen även för den globala marknaden.

Vi låter senior human-interface supervisor L Post på Zwift berätta mer:

"- Vi på Zwift är dedikerade att göra cykelupplevelsen på Zwift så naturtrogen som det är möjligt. Våra cykelintresserade tekniker arbetar ständigt för att göra backar, sprinter och allt det som den kräsna cyklisten förväntar sig, så verklighetsnära som möjligt. Men vi ser att det finns utrymme för förbättring och det är därför vi är stolta att presentera vårt samarbete med den svenska myndigheten Trafikverket. Det var ju trots allt Sverige som gett oss Nollvisionen."

Vad vi som Zwift-användare kommer att få se nu under vårvintern är detta;

Med start på New York-kartan så har en slumpmässig lyktstolpe placerats mitt i cykelvägen. L Post berättar vidare för Velonavia och Bicycling.se att vi kommer se fler lyktstolpar, men även betongsuggor, placeras ut den närmaste tiden, både i New York och i de övriga världarna.

"-Vi ser egentligen inget stopp på möjligheten med den nya algoritmen från Trafikverket." berättar han. I en snar framtid så planeras även hundägare med långa koppel, parkerade budbilar, 2+1 vägar och enstaka rattfyllerister att göra sin debut i Zwifts virtuella cykelvärld.

Det här med e-sport är ju ganska kul i alla fall, eller Hur jag började träna igen.

24 jan 2019

Ja även om jag fick ihop 4500 km förra året så tror jag inte jag tränade ett enda pass? Det var till Coop-pass, rensa-huvudet-pass, övernattningspass, snacka-skit-och-drick-en-öl-pass. Men inga träningspass. Det var nog inte sedan förberedelserna inför HÅEC-14 som jag verkligen gjorde ett träningspass.

Vilken är då anledningen till att jag tagit upp cykeln som träningsform. Jo dels en planerad längre trip senare i år, och dels (ja, jag vet att jag är sist på bollen) e-cykling. Ja inte e-cykling som el-assisterad, utan E som i Zwift. Ett par rejäla steg i rätt riktning får jag väl säga själv. I alla fall om jag jämför med grabbens Wii-sports, där man cyklade genom att skaka på händerna! 

Det här med e-sport är ju ganska kul i alla fall...

Packlista: mat & dryck

6 sep 2017

Eddy Merckx lär ha sagt någonting i stil med; "Tårta är inte dåligt för cyklister. Backar är vad som är dåligt för cyklister." Detta då från cykelsportens kanske största(!) stjärna. En stjärna som faktiskt under sin aktiva karriär fick kritik för sin vikt. Vet inte vart jag vill komma med detta men ämnet för detta inlägg är mat och dryck under Norge-trippen.

Jag har tänkt mig i trakterna av 10 timmar på cykeln varje dag. Tio timmar i lagom takt ger ändå en energiförbrukning på ca 6500 kcal. Med en BMR på ca 1800 kcal så betyder det dryga 8000 kcal per dag som jag ska stoppa i mig. Men eftersom tårta nu är ganska svårpackad så kommer "köket" under turen bestå av:

 

  • Kök: Primus Primus Eta Lite
  • Cafflano Klassic (inte den lättaste lösningen men lite lyx vill jag unna mig) och kaffebönor (ekologiska, fairtrade och mörkrostade)
  • Mat: Frystorkade frukostar och mjukkonserver till lunch och middag (500 - 600 kcal/måltid)
  • Energi- och proteinbars (brukar köpa det som är billigt på Matsmart.se, men gör inte som kompisen som köpte bantningskakor av misstag)
  • Ögonblink chokladdryck
  • Frukt- och nötmix (brukar finnas för en tia per påse)
  • Ambronite smoothie-mix

Nu ser de flesta att detta inte på långa vägar räcker för 100 mils cykling. Inte på långa vägar. Men eftersom att jag cyklar i hyggligt bebodda trakter hoppas jag kunna proviantera och äta längs vägen. Dessutom är två frukostbuffér bokade på respektive färjetrip. Det är enbart på väg över Hardangervidda där jag behöver ha med mig mat för hela sträckan. Hoppas kunna göra Eddy stolt och besöka konditorier längs vägen och eftersom vi firar Chiles nationaldag kvällen innan jag åker så hoppas jag ha med mig några av Papi´s empanadas...

Förberedelser.

18 aug 2017

Med lite drygt en månad kvar till höstens cykeläventyr är det mycket som behöver förberedas och planeras; cykel, kläder, utrustning, mat och rutt. Har bestämt mig för min Eastway ST1.0 med de trogna Agu Quorum-väskorna. Det blir nog nya och grövre sulor istället för de 32 mm´s Kenda som sitter på nu. 42-47 mm´s Schwalbe Maraton, kanske i Mondial-utförande tror jag?

I övrigt blir det ganska likt turen i början av sommaren i Bergslagen, med tillägg för varma kläder och ett tält. September i Bergen och Hardangervidda lovar regn så det blir att ta fram regnstället och ullplaggen. Vad gäller rutten är det mesta klart, i alla fall i Sverige, mycket tack vare Lantmäteriets karttjänst. Norrköping- Finspång-Godegård-Hammarsundet-Karlsborg-Skövde-Skara-väster om Alingsås-Göteborg på ett ungefär. I Danmark är det heller inga problem. Inte heller sista biten hem från Örebro. Utmaningen är Norge! Många av tunnlarna i Norge är det cykelförbud i och man hänvisas till omvägar och färjor. Dessutom lovar de 600 km till Oslo många höjdmeter. Men fjordar, berg och vackra vyer är ju anledningen till att jag är där...

Desto viktigare var det då att komma igång med den kanske viktigaste förberedelsen inför turen. Den att få gubb-kroppen i någon sorts cykelform igen. Testvärdet idag visade att jag låtit sommarlättjan komma i vägen så det krävs lite disciplin den närmaste tiden för att turen trots allt ska innebära någon upplevelse vid sidan av mjölksyra...

Vi hörs!

Skärp dig Magnus!

27 jun 2017

Nu får det vara nog! Nog med lättja och ursäkter! Det har varit dåligt den senaste tiden. Med bloggandet, med cyklandet, med träningen och dessutom dåliga matvanor! Resultatet? Den här griniga gubben får ondare i kropp och knopp och dessutom blir än mer grinig...

Så idag tog jag mig i kragen och släpade iväg mig till gymmet, drog även med mig den tonårströtta sonen för lite styrketräning. Till gymmet kanske du frågar? Ja, jag är övertygad om att grunden läggs där med högintensiv och infrekvent styrketräning som sedan grenanpassas när jag väl kommer på cykeln. Med tanke på att nästa utmaning är tänkt att ta mig 1110 km med drygt 10000 höjdmeter så är det hög tid att sätta fart*. Tänkte se om lite koststöd under förberedelserna gör någon skillnad. I dag var det ben- och coreträning även om nästa pass får vänta några dagar, för nu börjar BRÅVALLA...

*vi kör en "Vart är vi på väg"-tävling inom kort!

Ladda fler


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!