Magnus Lagher | Bicycling.se

Magnus Lagher


Velonavia – Velo, fr. franskans vélo, cykel. Nav är ursprungligen den centrala delen av hjulet. Idag används även nav i betydelsen centralpunkt, t.ex. i nätverk av olika slag. Velonavia, leker lite med ordet Scandinavia, och anspelar på en fiktiv plats . En plats, en punkt med cykeln i centrum. Svenska akademien, har ett valspråk; ”Snille och smak”, Velonavias skulle kunna vara ”Nytta och Nöje”. Jag kommer skriva om cykling i stort, men kanske oftare om cykelbana, än om tävlingsbana, kanske oftare om croissanter, än om energikakor, kanske oftare, men inte alltid… Twitter Instagram Facebook

April - cykelmånad

29 mar 2016

Nu sopas cykelbanor och torra vägbanan tillsammans med vårvintern ljumma gör att allt fler tar fram hojen, jonnen och damtrallan ur cykel cykelförråd och garage. Varför inte då och skriva på för 30 dagar med cykling? 

Det spelar ingen roll hur långt eller kort du cyklar. Bara att du cyklar. Landsväg, mountainbike, till jobbet, till Konsum...

Läs mer på http://30daysofbiking.com.

Din guide till S24O - mikroäventyr på cykel. Del 1 - Var?

22 mar 2016

Vi lever i ett fantastiskt land där närheten och tillgängligheten till naturen, tillsammans med Allemansrätten, ger oss nära på unika möjligheter ett rikt friluftsliv. Samtidigt ställs vi inför utmaningar som att våra unga tycker tycker skogen "ofräsch och tråkig" och vi vuxna saknar tid och pengar. Jag skrev om detta för flera år sedan.

I förra veckan skrev jag om den senaste lilla övernattningsturen jag gjorde, och om hur jag gärna vill dela med mig av denna upplevelse. Åsa på redaktionen skrev då i en kommentar att hon gärna läste "en checklista om vad man bör ha med sig på ett mikroäventyr". Har funderat lite på det hela och kommit fram att jag delar upp det på ett par inlägg. I dag, Del 1 - Var?

Vindskydd

Jag tycker att Ni ska leta upp ett vindskydd. De ligger ofta både naturskönt och lätt tillgängligt i rekreationsområden i våra städers utkanter. Inte sällan finns det en eldstad att samlas kring efter mörkrets intrång, kanske ved och ett dass i närheten.

Vindskyddet innebär i sig dessutom att Ni slipper släppa med Er tält eller liknande, utan ett liggunderlag och sovsäck räcker långt. De skyddar väl mot elementen och ger, i mitt tycke, en ombonad känsla. Svårigheten kan vara att hitta till vindskydden, men i dag finns det flera sajter som hjälper till och listar bland annat vindskydd:

  • http://www.sovplats.se/ Som listar 90 plaster i Södermanland till exempel
  • http://naturkartan.se/ Min favorit! Finns även som app. Tyvärr är inte hela Sverige anslutet, men Stockholms län, Jönköpings, Linköpings, Norrköpings och Örebro kommuner och Västerbottens län och Tyresta Nationalpark bland andra.
Dessutom kan Ni nog vända Er till kultur- och fritidsförvaltningar i hemkommunen för att leda Er rätt.

I kommande delar ska vi titta på utrustning som cykel och campingprylar.

Min förhoppning är att någon kanske kan ta mina råd till sina och prova på ett eget litet "mikroäventyr"

S24O - litet, men naggande gott cykeläventyr!

18 mar 2016

Visst även jag drömmer om storslagna äventyr. Cykling till Spanien, eller ännu hellre Carretera Austral i Chile. Men jag är samtidigt övertygad om hur viktigt det är, i väntan och planering av Det Stora Äventyret, att vi tar oss tid för små.

Den i vissa cykelkrestar närmast kultförklarade rambyggaren Grant Petersen har myntat begreppet S24O eller sub-24hour-overnight. Det vill säga en kort cykeltur och övernattning. Jag tror också att idén om mikroäventyr eller näraäventyr ligger helt rätt i tiden och att många av oss vet mer om avlägsna resemål inom och utanför landett än vi vet vad som finns nästgårds...

Med lätt packning har jag det senaste året utforskat de vindskydd och kojor som finns i närområdet och sovit ute åtminstone en gång i månaden. Som kallast -17°C och som varmast kring tjugo (förra sommaren var inte speciellt varm). Men jag har känt att jag börjar få slut på vindskydd, och då är vi i Norrköpingstrakten välsignade med många. Samtidigt så har alla de där fina "spotsen" man sett på cykelturer runt om lockat.

Så natten mellan onsdag och torsdag packade jag för första gången ner min hammock och gav mig ut till Ågelsjön. Det är bara en tre kilometer så det här är verkligen ett mikroäventyr. Bjuder på min egna lilla "fredags-film" och önskar er en trevlig helg!

Mer om S24O:

Lastcyklar i motvind!

16 mar 2016

Det är tur att de går att få med el-assistans! Lastcyklarna alltså! Så att vi får lite hjälp i uppförsbacken eller i motvinden. Vad vi ska göra åt den, i brist på annan benämning, samhällsmässiga motvinden är en annan sak!

Nu ska det det tilläggas att lastcykeln blir en allt vanligare syns i våra städer. För inte så länge sedan kom exempelvis nyheten att Umeå kommun satsar på lastcykelpool med 24 st cyklar. Här i Norrköping får en kommunal förskola sin mat levererad med lastcykel.

Men när Energikontoret Östra Götaland i dag bjöd in till förevisning av det beräkningsverktyg som tagits fram i projektet Pro E-Bike som kom det...           ....inte en enda intresserad företagsrepresentant förutom KoopTjänst i vilkas lokaler mötet hölls. Detta trots att det bjöds på gratis frukost och att det enbart tog en timme i anspråk.

Nu kanske man sitter här om missionerar för redan frälsta? Att alla här inser möjligheterna och fördelarna med cyklar och lastcyklar, el-assisterade eller inte. Men det var är tydligt hur mycket det finns att tjäna. För jag tror just att det är där vi ska sikta in oss: på plånboken!

Både vad det gäller privatpersoner, men kanske framför allt, företag. För dem kommer det allt som oftast till syvende och sist att handla om vad som står under sträcket på resultaträkningen! Eventuell pr från att synas som ett cyklande företag må vara en sak, men finns det pengar att tjäna, då ska ni få se att de får upp ögonen!

Nu ska det sägas att det fanns en hel del att göra med själva verktyget, dels i form av ren korrektur, men också användarvänlighet och tydlighet. Som diskussionen gick landade vi som väl var där i att verktyget nu ska gå åt två håll; dels en enklare, kanske app, där man med få val kan se vilka ekonomiska vinster det finns med lastcyklar, och vilka kostnader det finns med konventionella fordon, och dels ett mer överskådligt och tydligare verktyg som sedan kan utnyttjas av ekonomipersonal och beslutsfattare i olika organisationer och företag.

Läs mer om Pro E-Bike på http://www.pro-e-bike.org/?lang=sv

Nytt lastcykelverktyg!

15 mar 2016

Lastcykeln är ingen nyhet. Trots den glädjande uppsvingen för cykeltypen den sista tiden har lastcykeln en lika lång historia som cykeln i sig. Att lastcykeln är att anse som ett verktyg är inte heller en nyhet. Inte heller den el-assisterade lastcykeln. Vad som däremot är nytt är dett verktyg som Energikontoret Östra Götland tagit fram i projektet: Pro E Bike , främjande av elcyklar/elmopeder i stadsmiljö. Tanken med verktyget är att det ska hjälpa ett företag att bedöma nyttan med el-lastcykel för sin organisation. I morgon ska jag tillsammans med ett antal företag få ta en titt på detta nu när projektet rullar in i slutskedet.

Dessutom blir det lite lastcykelcykling...

Ladda fler


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!