Magnus Lagher | Bicycling.se

Magnus Lagher


Velonavia – Velo, fr. franskans vélo, cykel. Nav är ursprungligen den centrala delen av hjulet. Idag används även nav i betydelsen centralpunkt, t.ex. i nätverk av olika slag. Velonavia, leker lite med ordet Scandinavia, och anspelar på en fiktiv plats . En plats, en punkt med cykeln i centrum. Svenska akademien, har ett valspråk; ”Snille och smak”, Velonavias skulle kunna vara ”Nytta och Nöje”. Jag kommer skriva om cykling i stort, men kanske oftare om cykelbana, än om tävlingsbana, kanske oftare om croissanter, än om energikakor, kanske oftare, men inte alltid… Twitter Instagram Facebook

Cykla - Två hjul som förändrar världen

28 apr 2016

Besökte hufvudstaden i tisdags. Var inbjuden till Ordfronts boksläpp av Cykla - Två hjul som förändrade världen av Lina E. Johansson och Maja Lagercrantz.

Det var mitt första besök på Bonne Mecanique, en cykeldepå som de själva säger, en plats helt i min smak, en plats som på något sätt var är sinnebilden av en liknande mötesplats jag hoppas vi får se i Norrköping. Om det sedan fungerar utanför Stockholm och Söder är en annan sak...

Det var dock en trevlig tillställning, om än en aning för mycket sorl för min smak. Kul att få växla några ord med Lina och Maja och gratulera dem. Det ska givietvis bli intressant att läsa boken nu, en bok som har sitt ursprung i radioserien Cykla i P1. Nu tror jag väl att alla ni läsare har hört programmen, men skulle så inte vara fallet så rekommenderar jag er att göra det.

Roligt också att springa på Anna Niska som nyligen vann Trafikpriset 2016 för "sitt mångåriga och effektiva arbete inom cykling". Det är inte oftas som jag numera besöker Stockholm. När jag tidigare arbetade på Arbetets museum var jag där ofta i tjänsten. Så jag hade litegrann glömt bort tempot i staden. Jo jag vet att det går snabbare, man märker det så fort man kliver av tåget. Folk går fortare i Stockholm än hemma. Fortare går det också i trafiken. Och på cykelbanan! Har väl inte sedan den gången jag punkterade för femte gången på Finnmarksturen 2001 blivit omcyklad av så många!! Med ett sådant tempo, generellt, är det ganske inte konstigt att debatten kring cykling och bilism blir uppskruvad och hård?

På väg hem på tåget funderade jag åter över just detta. Finns det en fara i att diskussioner kring cykling blir Stockholmscentrerad? En fara i att svensk trafikpolitik baseras på huvudstadens mönster? Även om det ser ut att vara många cyklister, vilket det till antal är, så är ju andelen cyklande lägre än i många andra svenska städer, till och med än i Norrköping. Om trafikmönster, tempo, attityder och omfattning inte liknar den i Stockholm så ska väl inte heller åtgärder, policys och debatt baseras på den heller? Nu är det här inte ett problem enbart kopplat till cykelfrågan utan till många andra områden också där landets huvudstad dominerar det övriga landet.

Avslutar med dock med lite roliga tankar, det var fanstastiskt, även om jag blev omkörd, hur lätt det var att ta sig fram på cykeln. När vårvärmen återkommer ska jag nog åter ta Bromptonen på tåget och besöka staden för lite sightseeing...

Until then, ride lots and prosper!

Är Sverige redo för "Bikepacking"?

22 apr 2016

Cykeln som rekreationsfordon har en lång tradition i Sverige. Cykelsemester med ryggåstält och maten i en unikabox var en tid kanske det vanligaste sättet att spendera de få semesterdagarna. Sedan kom långfärdscyklingen och jag vet hur man såg Mikael Strandberg i TV's ena kanal på söndagskvällen, ja det var två kanaler att välja bland då, i reseprogrammet Packat och Klart:

Sedan flera år har jag med mindre utrustning tagit cykeln ut på kortare turer runt om i närområdet, och utan att på något sätt säga att jag ligger bakom trenden, så har det samtidigt, främst på andra sidan pölen, men även i Europa, vuxit fram en "ny" företeelse; Bikepacking! Lättast sammanfattat minimal packning off- och ibland on-road på mountainbike-ish cyklar.

Den amerikanska upplagan av Bicycling har i dagarna denna framsida på tidningen:

Jag framförde idén om ett liknande temanummer till en av redaktionsmedlemmarna på svenska utgåvan. Hen tyckte det skulle vara jätteroligt, men trodde inte att Sverige var riktigt redo. Så, nu är det upp till Er läsare att bevisa att vi visst vill ha mer bikepacking i Sverige, att vi är redo och att; "Outside is free"!

Använd kommentatorsfältet nedan, eller detta Googleformulär

Vill du veta mer om bikepacking?

Avslutar med en liten film från förra veckans bikepacking:

Trevlig helg!

Cykel på tåget? Det går ju som på räls. Not!

21 apr 2016

I går skrev Klas Elm och Lars Strömgren "Släpp in cyklarna på tåg och bussar" på Aftonbladet Debatt. Vilket var en utmärkt tajming då jag i egenskap av cykelfrämjare står på Visualiseringscenter C och pratar cykel i allmänhet och möjligheten att ta med cykel på kollektivtrafiken i synnerhet. Detta i anslutning till kommunens presentation Urban Vision, den nya översiktplanen.

Nu kan kanske man kan tycka att att frågan verkligen har medvind, då den sista bastijonen av cyklisthatande trafikbolag; Östgötatrafiken, från och med 1:a maj tillåter, nåja*, cyklar på tågen.

Men jag vet inte, samtidigt som det går framåt, om än långsamt, så är det svårt att förstå varför trafikbolag i Sverige, vilka de allra flesta kör med offentliga uppdrag, det vill säga med kommuner och läns som upphandlare, inte inser nyttan med och möjligheterna att till fullo integrera trafikslagen kollektivtrafik och cykel. Försök runt om i världen visar ju på hur underlaget och antal resande ökar när så sker.

Ta Norrköping som exempel. Varför är det inte tillåtet att ta cykeln på spårvagnar och bussar i staden? På landsortsbussarna har det sedan länge varit tillåtet, att utan kostnad, ta med cykeln. I och för sig något som inte ens alla chafförer vet, till och med de som kör med cykelställ på bussen säger ibland nej och man tvingas argumenterande leta upp reglerna på Östgötatrafikens hemsida för att övertyga.

Utrymmesskäl säger Ni kanske, det gör i alla fall trafikbolaget, och även vissa politiker. Nu är ju behovet inte så stort att efterfrågan kommer vara skriande. Men den där gången då navet skär och du ska traska fem kilometer med din trasiga cykel i regnet, då hade det varit skönt om möjligheten fanns. Nu finns det tillfällen då personer blivit avvisade tomma(!!) spårvagnar och hotats med vakter och polis om de inte går av. Och till politikerna kan jag bara hälsa att det är ni, de folkvalda, som ska säga vad tjänstepersoner i offentlig förvaltning och allmännyttans bolag ska göra, inte tvärt om!

Straxt ska jag rulla in till stan igen, på det i dagsläget enda riktiga alternativet som inte skapar problem på spårvagnen, bussen eller tåget; min Brompton, och försöka övertyga besökarna om att utnyttja sin möjlighet att påverka kommunen i rätt riktning. Om att inse cykelns många fördelar som ett redskap för att göra framtidens Norrköping till en bättre plats.

*Inte på helgen, enbart vardagar utanför rusningstrafik och mot avgift. Det var inte det recept som DBS S-Tog använde sig av när de möjliggjorde cykel på tog och den totala trafiken på tågen ökade med nära 10%. Men det är Paul Håkansson och Östgötatrafikens väg...

Din guide till S24O - mikroäventyr på cykel. Del 3 - Utrustning?

19 apr 2016

Men vad behöver jag ha med mig, kanske du undrar?

I vintras inför en #S24O med förväntad natttemperatur på -15°C så gick jag igenom vad jag skulle ha med mig. Det blev en hel del:

  • sovsäck (4-säsongers)
  • liggunderlag 2 st, ett självuppblåsande, samt traditionellt polyeten
  • ull-underställ, byxor, fleecetröja och jacka, dubbla ullstrumpor och kängor(på mig)
  • varm jacka, extra ull-underställ för natten
  • mössa, buff, flera vantar, sockar
  • pannlampa
  • cykelmek (slang, pump, verktyg)
  • gasolkök och köksprylar 
  • vattenflaskor och termos
  • eldstål och tändmaterial
  • kniv
  • kaffe och matsäck

Jag visste att det fanns ved dit jag skulle, ibland tar jag annars med lite startved oxå. Jag har aldrig roat mig med att väga cykeln men med all packning så är jag glad att jag slipper bära den.

Nu när vi går mot varmare tider innebär ju det samtidigt att packlistan krymper. För en varm högsommartur räcker kanske lättsovsäck, liggunderlag, lätta överdragskläder och matsäcken, förutom vatten och cykelprylarna?

Nu kanske du tänker att det är ju trots allt en väldigt massa prylar du måste skaffa och med det en stor donation från sparkontot? Nja, jag är av övertygelsen att du kommer långt genom att låna från bekantskapskretsen, hyra, eller kanske köpa begagnat på loppisar och hemsidor.

Här är några exempel på hyrställen:

Nåja, vad är väl inte en helg i Hallsberg!

18 apr 2016

Den kan vara dötrist och långtråkig och alldeles... alldeles underbar!

Hur som helst så hoppade jag på Brompton:en i lördagsmorse och cyklade till stationen för att efter tågbyte hamna i den ort som nu snart förknippas lika mycket med cykling som med järnvägen.

Utan att gå in på det närmre tror jag inte jag var ensam delegat till Cykelfrämjandets kongress och Ortskretsmöte som hade en spänd förväntan inför helgen. I en medlemsförening finns det, och ska det finnas, olika åsikter. Det hör till. Åsikter som gärna kommer till sin spets på just en kongress. Jag tror, och hoppas, dock att alla lämnade Hallsberg på söndagseftermiddagen med samma positiva känsla som jag gjorde. Vi kan inte alla vara nöjda med alla val och beslut, men att fastna i meningskiljaktigheter och inte titta framåt, tror jag inte hjälper någon.

Lars S omvaldes, efter votering, till ordförande. Votering blev det också på frågan om cykelhjälmar. Till kongressen hade det kommit in tre motioner i frågan. En som vill att hjälmen är frivillig, en som vill att CF ska verka för lagstiftning och en mitt i mellan där riks-organisationen skulle rekommendera hjälmbruk och verka för ökad frivillig användning.

Nu gick kongressen efter liten debatt på styrelsens avslag av hjälmrekommendationer och då motionsskrivarna till för- och emot-förslagen ej var på plats togs de ej upp. 

Efter en sen, för vissa, middag så var det sedan ortskretsmöte på söndagen. Där får styrelse och kretsar möjligheten att lyfta saker ur sin verksamhet. Vi i Östgöta-kretsen pratade lite om det arbete med ny cykelvägsvägvisning vi varit del i. Dessutom redogjorde och prisades Amer Aslam för den uppsats kring resultatet av cykelkurserna han skrivit.

Om det var något som jag saknade under helgen? Ja kanske var det något i stil med David Sennerstrands beljublade föredrag kring cyklar på tåg i allmänhet och på Östgötatrafiken i synnerhet. Så här ser det föresten ut på Tågkompaniet:

Dessutom skulle det vara trevligt med något lite mer "hands-on" under helgen, kanske en cykeltur, och jag jag vet om svårigheten med att ta med cyklar, något som bryter av de långa sittningarna på Hotell Stinsen.

Tack alla, styrelse, delegater och övriga, och tack Marieanne som snart lämnar kansliet.

Nu väntar ett år av lokalt cykelfrämjande arbete...

Ladda fler


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!