Magnus Lagher | Bicycling.se

Magnus Lagher


Velonavia – Velo, fr. franskans vélo, cykel. Nav är ursprungligen den centrala delen av hjulet. Idag används även nav i betydelsen centralpunkt, t.ex. i nätverk av olika slag. Velonavia, leker lite med ordet Scandinavia, och anspelar på en fiktiv plats . En plats, en punkt med cykeln i centrum. Svenska akademien, har ett valspråk; ”Snille och smak”, Velonavias skulle kunna vara ”Nytta och Nöje”. Jag kommer skriva om cykling i stort, men kanske oftare om cykelbana, än om tävlingsbana, kanske oftare om croissanter, än om energikakor, kanske oftare, men inte alltid… Twitter Instagram Facebook

Förbjud kepsen!

30 sep 2016

Som unga en gång i tiden ondgjorde vi oss över gubbar i keps, trafikens fara nummer ett! Nu är det unga i keps som riskerar både sig själva och oss andra trafikanter med olämplig trafikattityd. Kan bara dra en slutsats; förbjud kepsen!

Trevlig helg!

Norrköping storsatsar på cykling! Eller?

28 sep 2016

  

I måndags kunde vi läsa hur den styrande kvartetten avslöjade sin storsatning på kommunens cyklister. Nya cykelvägar, parkering under tak och en app. Sex miljoner kronor satsar de! SEX miljoner. Tänkte att man skulle bryta ner de siffrorna lite:

  • sex miljoner mostvarar ungefär 50 kr per kommuninvånare
  • sex miljoner är ungefär 1.5% av Tekniska nämndens budget för 2016(1)
  • sex miljoner är ungefär 5% av Tekniska nämndens investeringar för 2016(1). Då ansvarar TN förvisso för allt från cykelvägar till soptippar, men önskar man öka cyklingstalet i Norrköping från ynka 9% så bör väl investeringarna vara större än den del som den motsvarar? 
Så de sex miljoner som satsar är kanske inte så mycket, dessutom sägs inget hur mycket
det varit de tidigare åren. Hur mycket brukar cykelvägsbyggen kosta varje år i kommunen?
I stället tar politikerna chansen att vinna enkla poänger och visa på handlingskraft och inititativförmåga, när det i själva verket är långt därifrån. Till exempel avslutar Tekniska nämndens ordförande Karin Jonsson(C) med att efterfråga utmaningar mellan arbetsplatser, på något sätt omedveten(?) om att kommunen själv under flera år anordnade sådan med goda resultat. Kommunen har dessutom de senaste åren kvävt deltagandet i Europeiska trafikantveckan till noll och intet...

1. Norrköpings kommuns budget.pdf

2. http://www.mynewsdesk.com/se/if_skadeforsakring/pressreleases/stora-skillnader-i-andel-cyklister-i-staederna-906815

Film: Bikepacking Moose Lake

23 sep 2016

Ytterligare en liten rulle om bikepacking. Trevlig helg!

Cyklisthatet visar sitt fula tryne

15 sep 2016

I lördags kunde vi läsa i lokaltidningen

”Första bästa cyklist ska jag preja ut”

Lite talande att det på hemsidan visas bilreklam innan insändaren? Nåväl, den mordor... förlåt, morgonpigga motionären misstänker som många andra att vi som cyklister lider av någon form av "kamikaze-komplex". Att vi som cyklister är föräldrar, syskon, barn, arbetare, tjänstemän och pensionär som alla andra verkar vara svårt att förstå då vi till synes verkar vara ute som några cykel-jihadister redo att spränga oss själva mot en bilfront.

Sedan det där med hörlurar... Redan 2012 visade en australiensisk studie att cyklande med musik i lurarna, på en nivå som inte riskarer hörselskador, faktist hör mer av omgivningens lud än vad en bilist gör. En bilist som inte lyssnar på något! Samtidigt så betyder inte hörlurar i öronen med automatik att det spelas musik eller ljudböcker, eller valsång för den delen heller. Jag är dessutom övertygad att användningen av dylik utrustning är liknande bland alla trafikantgrupper, cyklister, fotgängare och förare av motorfordon.

Men det som verkligen får blodet att koka hos denna motionär är dessa trottoarcyklande hänsynslösa individer! Och jag antar då att hen inte menar barn upp till det år de fyller 8 (3 kap. 12 a §)? Visst var sak har sin plats, men det är inte alltid så lätt att veta var den separerade cykelbanan övergår till en blandad för att sedan bli gångbana. Lite som att bilister först har högertrafik, sedan vänstertrafik och sedan blandtrafik med tåg och spårvagnar utan att det skyltas. Men visst jag ser även jag ibland personer, förlåt igen hänsynslösa individer!!, som felaktigt cyklar på trottoarer och gångbanor. Rätt ska vara rätt!

Detta sammantaget får alltså hen att nu planera att preja första bästa (eller som hen väljer skriva; sämsta) cyklist. Vi tar en liten paus och funderar hur insändarredaktören på Norrköpings Tidningar tänker om insändaren och dess rubrik;

Vilka andra rubriker kan vi acceptera? "Jag ska knuffa en pensionär", "Jag ska sparka ett barn" eller "Jag ska bränna en bil"? Tydligen är det högt i tak i den fria debatten.

Avslutningsvis frågar insändarskribenten varför Norrköpings cyklister inte är mer som Linköpings? Kanske kan svaret på den fråga vara; varför är inte Norrköpings trafiklösningar för cyklister lite mer som Linköpings? Tilläggas bör att jag cyklar varje vecka i de bägga östgöta städerna och den enda riktigt stora skillnaden är infrastrukturen, inte personerna som nyttjar den.

I kommentatorsfälten fortsätter det, någon tycker att en käpp i hjulet är rätt medicin och någon uppmuntrar prejandet. Sedan blandas rena felaktighet med anektoder och enstaka korrekta citat ur Trafikförordningen.

Vi kan dock läsa hur vi ska sopa rent framför vår egen dörr först och vi gör det hemma. Vi försöker lära vår son god trafikkunskap. Det är dock inte alltid så lätt i ett samhälle där fotgängare och cyklister allt som oftast sätts på undantag till förmån för bilismen.*

*Konspirationsteoretikern i mig undrar om det inte är så att någon, läs bilismen, gynnas av att forgängare och cyklister träter sins emellan, och att det kanske finns en större gemensam fiende att rikta in sig på?

Film: From the South UP - Cykling från Patagonien till Karibien

6 sep 2016

Måste dela med mig av denna film. Brendon Tyree cyklar Sydamerikas längd, från Patagonien i syd till Karibiska havet i norr. Nittiotalet dagar resulterar i drygt 20 minuter ren och skär äventyrspropaganda. Mycket nöje

Läs mer på http://southup.brendontyree.com/



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!