Magnus Lagher | Bicycling.se

Magnus Lagher


Velonavia – Velo, fr. franskans vélo, cykel. Nav är ursprungligen den centrala delen av hjulet. Idag används även nav i betydelsen centralpunkt, t.ex. i nätverk av olika slag. Velonavia, leker lite med ordet Scandinavia, och anspelar på en fiktiv plats . En plats, en punkt med cykeln i centrum. Svenska akademien, har ett valspråk; ”Snille och smak”, Velonavias skulle kunna vara ”Nytta och Nöje”. Jag kommer skriva om cykling i stort, men kanske oftare om cykelbana, än om tävlingsbana, kanske oftare om croissanter, än om energikakor, kanske oftare, men inte alltid… Twitter Instagram Facebook

Skärp dig Magnus!

27 jun 2017

Nu får det vara nog! Nog med lättja och ursäkter! Det har varit dåligt den senaste tiden. Med bloggandet, med cyklandet, med träningen och dessutom dåliga matvanor! Resultatet? Den här griniga gubben får ondare i kropp och knopp och dessutom blir än mer grinig...

Så idag tog jag mig i kragen och släpade iväg mig till gymmet, drog även med mig den tonårströtta sonen för lite styrketräning. Till gymmet kanske du frågar? Ja, jag är övertygad om att grunden läggs där med högintensiv och infrekvent styrketräning som sedan grenanpassas när jag väl kommer på cykeln. Med tanke på att nästa utmaning är tänkt att ta mig 1110 km med drygt 10000 höjdmeter så är det hög tid att sätta fart*. Tänkte se om lite koststöd under förberedelserna gör någon skillnad. I dag var det ben- och coreträning även om nästa pass får vänta några dagar, för nu börjar BRÅVALLA...

*vi kör en "Vart är vi på väg"-tävling inom kort!

RR: Bikepacking Bergslagen

8 jun 2017

"Det finns så oerhört mycket fantastisk cykling i Bergslagen. Som INTE är Bergslagsleden" orden är de av en väns vänner som för en tid sedan försökte cykla Bergslagsleden på tre dagar, utan packning men med support. Tänk om jag hade hört dem innan jag begav mig mot Kloten...

Vi hade efter ha inspirerats av http://livsnjutarbloggen.se/?p=7598 bestämt oss för att cykla Bergslagsleden från Kloten till Stenkällegården med två ned slag i Garphyttans respektive Tivedens Nationalparker. Så efter lite tåg (men alltså Östgötatrafiken, 80 spänn för cykeln, är det undra på att inte fler väljer att ta med den?) så var vi i torsdags eftermiddag redo. Den kanske lite rosenskimrande bilden av Bergslagsledens stigar som fantastisk singletrack slogs effektivt sönder redan innan första kvällens läger vid Lilla Kroktjärn. Förstå mig rätt, det finns partier med fantastisk singletrack, men också blockterräng, vindfällen, sten, rötter och allsköns annan natur som i bästa fall med en lätt 9 kilos mountainbike hade varit utmanande, men med en 20 kilos laståsna blir hart när omöjlig.

Visst jag hade nog kunnat uthärda, gnetat och slitit på i tio dagar och gjort leden bokstavstroget. Risken hade dock varit att det hade tagit bort all glädje, alla upplevelser och att jag väl färdig skulle sagt, aldrig mer. Men i stället valde vi att plocka russinen ur kakan, välja ut vad vi trodde skulle bli fin cykling, byta bort stök mot finaste Bergslagsvägar. Som bonus är jag faktiskt övertygad om att vi fick se mer av denna gruvtrakts själ än vad vi gjort med cykeln på ryggen, kämpandes likt svedjefinnar i Tiveden i vårt anletes svett...

Generellt kan jag dock säga att stigcykling blev bättre ju längre söderut vi kom. Kolla in Bergslagen Cykling om du vill prova all den fantastiska mountainbikecykling som trakten erbjuder. Att en dubbelvåffla med hjortronsylt i Ramunderboda inte ska missas. Att man faktiskt nästan kan tröttna på göken. 



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!