Magnus Lagher | Bicycling.se

Magnus Lagher


Velonavia – Velo, fr. franskans vélo, cykel. Nav är ursprungligen den centrala delen av hjulet. Idag används även nav i betydelsen centralpunkt, t.ex. i nätverk av olika slag. Velonavia, leker lite med ordet Scandinavia, och anspelar på en fiktiv plats . En plats, en punkt med cykeln i centrum. Svenska akademien, har ett valspråk; ”Snille och smak”, Velonavias skulle kunna vara ”Nytta och Nöje”. Jag kommer skriva om cykling i stort, men kanske oftare om cykelbana, än om tävlingsbana, kanske oftare om croissanter, än om energikakor, kanske oftare, men inte alltid… Twitter Instagram Facebook

"Kunskapsseminarium" = rökridåer för hjälmpropaganda

24 nov 2017

Just nu håller Trafikverket ett "kunskapsseminarium" i Stockholm där bla Maria Krafft, ni vet Folksams odödlighetsjackas uppfinnare, nu på Trafikverket, en överläkare och chef vid Rehabmedicin på Akademiska sjukhuset bland annat deltar. Medverkar gör även Jake Olivier, cykelhjälmens korsriddare nr 1 ute på sin missionsresa världen över. Inte en enda person är inbjuden för att nyansera diskussionen något. För målet med "kunskapsseminariet" är att visa att tvingande cykelhjälmslag är nästa och bästa steg att gå.

Inte är någon där som granskat Jake Oliviers slutsatser kring andelen cyklister före och efter cykelhjälmslag. Inte är någon där som tar upp eventuella beteendevetenskapliga effekter som tex riskkompensation. Ingen som påtalar att antalet förvärvade hjärnskador från cykelolyckor är litet bland de 30000 som varje år får det i Sverige. Ingen som påtalar att de allra flesta olyckor är singelolyckor pga dålig eller dåligt underhållen infrastruktur och att det bland dem främst är hand-, arm- och axelskador. Ingen som berättar att cykelhjälmen inte gör mycket nytta när den tunga lastbilen svänger höger och klämmer ihjäl dig under sin last.

Jag önskar att vi inte skulle tvingas ta upp dessa frågor, men jag fruktar att den klick* på bilTrafikverket som har denna politiska agenda kommer tvinga oss till fortsatt arbete...

Läs även: Trafikverket och NTF gillar exoskeletala trafikanter

*Ingen motion i Riksdagen kring utökad cykelhjälmslag vinner gehör. Trots det fortsätter bilTrafikverket med sin agenda. Har de andra uppdragsgivare?

Utvärdering: Shimano XM7 cykelsko.

6 nov 2017

Även om det var länge sedan cykelskor såg ut som narrskor, minns ett par Etto-dojjor från nittiotalet speciellt, så ville jag inför min Norge-resa ha ett par cykelskor som var någorlunda diskreta. På kravspec:en stod dessutom grov sula, vattentäta och med en läst som funkar att gå i en hel dag.

Valet föll till slut på ett par Shimano XM7:

 

Nu har jag använt dem i dryga snart två månader och jag kan bara säga att de uppfyllde mina förväntningar: ingen konstig snörningsmekanism utan skosnören kompletterade med ett kardborreband, ser ok ut, har hållt mina fötter torra och varma i temperaturer från +2 - +15 grader och jag kunde både cykla och gå i dem dagar i ända utan problem. Den ganska breda tåboxen gav mina krokiga tår den plats de behöver.

Så söker du en sko med ganska diskret, "casual" utseende för pendling eller långfärd så kan jag rekommendera dig att kolla in Shimano XM7!

Betyg:



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!