Magnus Lagher | Bicycling.se

Magnus Lagher


Velonavia – Velo, fr. franskans vélo, cykel. Nav är ursprungligen den centrala delen av hjulet. Idag används även nav i betydelsen centralpunkt, t.ex. i nätverk av olika slag. Velonavia, leker lite med ordet Scandinavia, och anspelar på en fiktiv plats . En plats, en punkt med cykeln i centrum. Svenska akademien, har ett valspråk; ”Snille och smak”, Velonavias skulle kunna vara ”Nytta och Nöje”. Jag kommer skriva om cykling i stort, men kanske oftare om cykelbana, än om tävlingsbana, kanske oftare om croissanter, än om energikakor, kanske oftare, men inte alltid… Twitter Instagram Facebook

Hur lägger jag rutten till Spanien?

25 mar 2019

Nu är ju den tid länge sig förbi då man hängde bland bibliotekets reseguider och kartor samt smög förbi bibliotekariens vassa blick för att kopiera vägatlasen. Det är ju vi datorn mycket av planering och vägval görs, och även om jag älskar papperskartor, kanske av nostalgiska skäl, så inser jag ju den nya tidens många fördelar

Oldschool orientering?

Innan jag börjar med rutten brukar jag alltid "sätta ramarna" för resan. I det här fallet så är det givetvis avreseort och destination, men även att hålla mig borta från storstäderna, då jag av erfarenhet vet att 20 km genom en stad tar avsevärt mycket längre tid än 2 mil på landet. Sedan är det ju just landsbygden jag vill uppleva. Jag tittar på större hinder som vatten och berg och tar de i beräkning. Sen slår jag upp skärmen på datorn. Vilken sida eller app ska man då välja? Det finns ju en uppsjö av olika alternativ, nästan lika många som vägvalen. Här är i alla fall några olika med lite kommentarer:

Google Maps

3377 km och 11600 höjdmeter

+ går att lägga hela rutten från start till mål

+ turn-by-turn navigation med mobilen

- av erfarenhet har Google ibland lett in mig på konstiga vägar

- hur exportera till tex Garmin-gps?

Strava

3400 km och 34000 höjdmeter

+ ?

- går inte att lägga hela rutten i ett svep, eller ens längre avsnitt, utan du måste göra lägga från ort till ort

GPSies

3340 km 

Detta var mitt favoritredskap tidigare men sidan verkar ha försämrats en del?

+ går att lägga hela rutten, vika klick i kartan

+ lätt att exportera till olika format

- sämre funktionalitet än tidigare

Komoot

3300 km och 23500 höjdmeter

Cykelapp med rötterna i Nederländerna. Just i dag(?) väldigt skakig hemsida. Appen fungerar dock bra

+ går att lägga hela rutten

+ lätt att välja cyklingstyp, ex turism, landsväg osv

+ mycket information, tex underlag

- ?

Naviki

3060 km (kortaste rutten) och 24000 höjdmeter

Cykelapp med rötterna i Danmark.

+ går att lägga hela rutten

+ lätt att välja cyklingstyp, ex turism, landsväg osv

- all funktionalitet på hemsidan fungerar ej i app (gratisversion, går att uppgradera)

Sedan kommer det givetvis att hända saker som gör att jag kommer att behöva förändra rutten längs turen. Men i planeringsläget ser det ut så här. Jag kommer nog ha både Komoot och Naviki laddade i mobilen samt en gps i min gamla Garmin etrex10. Jag väljer att använda den då den är strömsnål och funkar på vanliga AA-batterier. Sedan kommer jag ju att gå över det som blir min "slutliga" rutt med hjälp av Streetview i Google och kolla av vägvalen.

Cykelresa till Spanien!

20 mar 2019

Jag såg hur det tog några sekunder för det jag hade sagt att sjunka in. Med undran i blicken svarade han; du menar ta med cykeln till Spanien? Nej, sa jag med så lugn min jag bara kunde. Cykla till Spanien. Inte i.

I ärlighetens namn borde jag inte vara överraskad. Jag hade redan fått den reaktionen ett antal gånger. Vad som skilde denna gång från tidigare, var att jag nu var på Svenska Cykelmässan i Göteborg. Mannen jag pratade med sålde cyklar. Men vad vet jag?

Från att under en tid sjungit mikroäventyrets lov, så tar jag nu ton i något som kanske kan jämföras med Wagners Niebelungens ring, till skillnad från den korta övernattningsturens schlagerformat.

Distans: 3000 - 3500 km beroende på rutt.

Höjdmeter: 15000 - 25000 m

Tid: ca 30 dagar, med start i mitten av maj.

Ungefär så här!

Nu återstår den rejäl dos träning. Lite fix med material. Sen så...

Cykelmässan 2019

18 mar 2019

Med Svenska Cykelmässans vartannat år-koncept så var det åter Göteborgs tur att vara värdstad för årets mässa. Efter att i två år själv medverkat så var min roll detta år begränsad till att stödja Sweden by Bike med lite frågor och foton. Det gav mig samtidigt möjligheten att besöka själva mässan lite mer personligen och jag tänkte jag skulle ge Er min uppfattning av årets mässa.

Den första fråga man kanske ställer sig är; var det en bra mässa? Svaret beror givetvis på vem vi frågar; handlare, distributörer, cykeldestinationer eller andra utställare. Frågar Ni mig så svarar jag nog; ja det var det. Givetvis finns och fanns det saker som kan utvecklas och bli bättre men jag återkommer till dem senare.

Vad var bäst då? Givetvis mötena med människorna, både besökare och utställare, och de samtal som kom från dem. Och så Fredrika Ek då!

Men cyklarna då? Vad med cyklarna då, kanske Ni undrar? Jodå det var som sig bör mycket cyklar på mässan. Branschen tror uppenbarligen mycket fortsatt på elcykeln. Det fanns elektrifierade cyklar i alla dess former. Om jag ska drista mig till någon form av trendspaning så är det väl el-stigcykeln som var det nya svarta på mässan. I mina ögon lite märkligt pga av den osäkerhet kring hur definitionen av el-cykel skiljer sig mellan Naturvårdsverket och Trafikverket.

Hur som helst, här kommer en bunt bilder på cyklar från mässan:

Det fanns glädjande nog också en del bikepackingnyttigt att klämma på:

Vad kan man då utveckla? Jag tror på fler möten. Fler seminarier. Fler diskussioner. Sen tycker jag det skulle vara roligt med lite fler udda och kanske personliga cyklar. Låt intresserade, både privatpersoner och företag under vintern nominera sina cykelbyggen; landsvägsspett, grushojar och hemmabyggen. Välj sedan ut ett antal i varje klass och låt besökarna rösta på "Best in Show" under helgen. 



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!