Magnus Lagher
Velonavia – Velo, fr. franskans vélo, cykel. Nav är ursprungligen den centrala delen av hjulet. Idag används även nav i betydelsen centralpunkt, t.ex. i nätverk av olika slag. Velonavia, leker lite med ordet Scandinavia, och anspelar på en fiktiv plats . En plats, en punkt med cykeln i centrum. Svenska akademien, har ett valspråk; ”Snille och smak”, Velonavias skulle kunna vara ”Nytta och Nöje”. Jag kommer skriva om cykling i stort, men kanske oftare om cykelbana, än om tävlingsbana, kanske oftare om croissanter, än om energikakor, kanske oftare, men inte alltid… Twitter Instagram Facebook
Arkiv
- > December 2019
- > November 2019
- > Oktober 2019
- > September 2019
- > Juli 2019
- > Juni 2019
- > Maj 2019
- > April 2019
- > Mars 2019
- > Januari 2019
- > December 2018
- > November 2018
- > September 2018
- > Augusti 2018
- > Juni 2018
- > Maj 2018
- > April 2018
- > Mars 2018
- > Februari 2018
- > Januari 2018
- > December 2017
- > November 2017
- > Oktober 2017
- > September 2017
- > Augusti 2017
- > Juli 2017
- > Juni 2017
- > Maj 2017
- > April 2017
- > Mars 2017
- > Februari 2017
- > Januari 2017
- > December 2016
- > November 2016
- > Oktober 2016
- > September 2016
- > Augusti 2016
- > Juli 2016
- > Juni 2016
- > Maj 2016
- > April 2016
- > Mars 2016
- > Februari 2016
- > 0000
Mest lästa
- Ramväska? Vad gafflar du om?
- Sadelväska, mod större
- Alea iacta est! Vägen till Spanien är klar.
- 2018 - ett år av microäventyr
- En route! On my way! På väg!
- Det här med e-sport är ju ganska kul i alla fall, eller Hur jag började träna igen.
- Packad!
- Hur lägger jag rutten till Spanien?
- RR: Sverige -Spanien. En annan sorts ride report!
- Cykelresa till Spanien!
Etiketter
- > #MyBicycling
- > 29'
- > Arkitektur
- > Barn
- > Belgien
- > Bergen
- > Bergslagen
- > Bikecamping
- > Bikepacking
- > Biltema
- > Brompton
- > bullit
- > cargobike
- > cykel på tåg
- > Cykelbloggare
- > Cykelfrämjandet
- > Cykelglädje
- > Cykelhandlare
- > Cykelhjälmslag
- > Cykelinfrastruktur
- > cykelmässan
- > Cykelparkering
- > Cykelpendling
- > Cykelpolitik
- > Cykelresa
- > cykeläventyr
- > Cykelöverfart
- > Cykla med barn
- > Debatt
- > Drift & underhåll
- > Dubbdäck
- > ekonomi
- > Elcykel
- > Framkomlighet
- > framtiden
- > Fredagsfilm
- > friluftsfrämjandet
- > friluftsliv
- > Garmin
- > Gatubantning
- > Giant
- > gravel
- > Grus
- > Gästbloggare
- > Halvvättern
- > Hinder på cykelbanan
- > hållbart samhälle
- > Kilsbergen
- > kollektivtrafik
- > Konfliktdesign
- > Konst
- > Kost
- > Köpenhamn
- > Lastcykel
- > Liggcyklar
- > linköping
- > Lådcyklar
- > Lånecyklar
- > långfärdscykling
- > Mikroäventyr
- > Miljö
- > ML12h
- > Motormännen
- > Mountainbike
- > multisport
- > Nollvisionen
- > Norge
- > Norrköping
- > Nya Slussen
- > Nära äventyr
- > Polisen
- > Politik
- > Prylar
- > Regionala cykelstråk
- > Resa
- > S24O
- > Salsa Cycles
- > Samhälls- och trafikplanering
- > Samhällsekonomin
- > Shimano
- > SJ
- > SM
- > smveckan
- > Spanien
- > Stigcyklist
- > Stockholm
- > Touring
- > Trafiklagstiftning
- > Trafikmaktordning
- > Trafikplanering
- > Trafikrapportör
- > Trafikregler
- > Trafiksignaler
- > Trafiksäkerhet
- > Trafikverket
- > Trainer
- > Träning
- > tåg
- > Tåg
- > Tävling
- > Vandring
- > Velodrom
- > vikcykel
- > VM
- > VTI
- > Vänner
- > Vätternrundan
- > zwift
- > åre
- > Östgötatrafiken
Alea iacta est! Vägen till Spanien är klar.
Ni vet sagan om Mäster Skräddare som allt efter tiden gör sin kunds plagg allt mindre från en rock, till en tumme och ingenting? Lite så blev turplaneringen inför Spanien också. Fast tvärtom! De ursprungliga 3000 km har nu vuxit till dryga 3200 km och antalet höjdmeter till dryga 30000. Varför kanske ni undrar? Jo för att jag vill passa på att besöka ett par platser längs vägen.
Dels Mur de Hur, en klättring känd från vårklassikern Vallonska pilen. Dels Abbey de Notre Dame de Leffe som för ölälskare inte kräver någon närmare beskrivning, och även om själva bryggningen inte längre sker där är det en bra startpunkt för att sedan följa floden Maas (la Meuse, Mouze, Maos) vidare in i Frankrike. Sedan blir det fransk landsbygd innan Pyrenéerna och en liten sommarväg in i Andorra. Den skarpögde kan sedan se att jag tar en liten omväg i Spanien för att cykla i det område som ibland kallas spanska Lappland. En landsbygd med väldigt låg befolkningstäthet men spännande landskap och genuina byar.
Även om jag talat mig varm för min gamla Garmin etrex10, så har den sin begränsning i lagringsförmåga så det blev att städa den 75000 waypoints stora .gpxfilen för att den skulle få plats. Jag använde mig av gratisprogrammet GPS Track Editor, som jag tycker får jobbet gjort på ett bra sätt.
Så nu är det cirka två veckor kvar till jag sticker. Hoppas att vårvärmen återkommer tills dess...