Magnus Lagher
Velonavia – Velo, fr. franskans vélo, cykel. Nav är ursprungligen den centrala delen av hjulet. Idag används även nav i betydelsen centralpunkt, t.ex. i nätverk av olika slag. Velonavia, leker lite med ordet Scandinavia, och anspelar på en fiktiv plats . En plats, en punkt med cykeln i centrum. Svenska akademien, har ett valspråk; ”Snille och smak”, Velonavias skulle kunna vara ”Nytta och Nöje”. Jag kommer skriva om cykling i stort, men kanske oftare om cykelbana, än om tävlingsbana, kanske oftare om croissanter, än om energikakor, kanske oftare, men inte alltid… Twitter Instagram Facebook
Arkiv
- > December 2019
- > November 2019
- > Oktober 2019
- > September 2019
- > Juli 2019
- > Juni 2019
- > Maj 2019
- > April 2019
- > Mars 2019
- > Januari 2019
- > December 2018
- > November 2018
- > September 2018
- > Augusti 2018
- > Juni 2018
- > Maj 2018
- > April 2018
- > Mars 2018
- > Februari 2018
- > Januari 2018
- > December 2017
- > November 2017
- > Oktober 2017
- > September 2017
- > Augusti 2017
- > Juli 2017
- > Juni 2017
- > Maj 2017
- > April 2017
- > Mars 2017
- > Februari 2017
- > Januari 2017
- > December 2016
- > November 2016
- > Oktober 2016
- > September 2016
- > Augusti 2016
- > Juli 2016
- > Juni 2016
- > Maj 2016
- > April 2016
- > Mars 2016
- > Februari 2016
- > 0000
Mest lästa
- Ramväska? Vad gafflar du om?
- Sadelväska, mod större
- Alea iacta est! Vägen till Spanien är klar.
- 2018 - ett år av microäventyr
- En route! On my way! På väg!
- Det här med e-sport är ju ganska kul i alla fall, eller Hur jag började träna igen.
- Packad!
- Hur lägger jag rutten till Spanien?
- RR: Sverige -Spanien. En annan sorts ride report!
- Cykelresa till Spanien!
Etiketter
- > #MyBicycling
- > 29'
- > Arkitektur
- > Barn
- > Belgien
- > Bergen
- > Bergslagen
- > Bikecamping
- > Bikepacking
- > Biltema
- > Brompton
- > bullit
- > cargobike
- > cykel på tåg
- > Cykelbloggare
- > Cykelfrämjandet
- > Cykelglädje
- > Cykelhandlare
- > Cykelhjälmslag
- > Cykelinfrastruktur
- > cykelmässan
- > Cykelparkering
- > Cykelpendling
- > Cykelpolitik
- > Cykelresa
- > cykeläventyr
- > Cykelöverfart
- > Cykla med barn
- > Debatt
- > Drift & underhåll
- > Dubbdäck
- > ekonomi
- > Elcykel
- > Framkomlighet
- > framtiden
- > Fredagsfilm
- > friluftsfrämjandet
- > friluftsliv
- > Garmin
- > Gatubantning
- > Giant
- > gravel
- > Grus
- > Gästbloggare
- > Halvvättern
- > Hinder på cykelbanan
- > hållbart samhälle
- > Kilsbergen
- > kollektivtrafik
- > Konfliktdesign
- > Konst
- > Kost
- > Köpenhamn
- > Lastcykel
- > Liggcyklar
- > linköping
- > Lådcyklar
- > Lånecyklar
- > långfärdscykling
- > Mikroäventyr
- > Miljö
- > ML12h
- > Motormännen
- > Mountainbike
- > multisport
- > Nollvisionen
- > Norge
- > Norrköping
- > Nya Slussen
- > Nära äventyr
- > Polisen
- > Politik
- > Prylar
- > Regionala cykelstråk
- > Resa
- > S24O
- > Salsa Cycles
- > Samhälls- och trafikplanering
- > Samhällsekonomin
- > Shimano
- > SJ
- > SM
- > smveckan
- > Spanien
- > Stigcyklist
- > Stockholm
- > Touring
- > Trafiklagstiftning
- > Trafikmaktordning
- > Trafikplanering
- > Trafikrapportör
- > Trafikregler
- > Trafiksignaler
- > Trafiksäkerhet
- > Trafikverket
- > Trainer
- > Träning
- > tåg
- > Tåg
- > Tävling
- > Vandring
- > Velodrom
- > vikcykel
- > VM
- > VTI
- > Vänner
- > Vätternrundan
- > zwift
- > åre
- > Östgötatrafiken
RR: Sverige -Spanien. En annan sorts ride report!
Hola! Har ju varit hemma från min cykelresa till Spanien en tid nu. Har försökt att sammanfatta den ur ett reseperspektiv på velonavia.se. Vad jag nu tänkte var att ge min bild på cykelinfrastruktur, cykelbanor, cykelleder och trafiken*
Bästa cykelinfrastrukturen?
Dansk cykelväg
Det är faktiskt inte så lätt att svara på. Det beror helt på vilken typ av infrastruktur det gäller. I städer och större byar så vinner Danmark och Holland utan tvekan. Där är det sammanhållna och tydliga cykelbanor. I Tyskland, Frankrike och Spanien finns det fortfarande massor att göra. Både vad gäller utformning och placering. Inte sällan går cykelbanan på "trottoaren" upp och ner för kantstenar. Kommer vi sedan till cykelinfra utanför städerna så ligger Danmark fortfarande bra till, i alla fall längs större vägar, där det ofta går parallella cykelbanor. Sedan gillar absolut de fina näten av cykelrutter på landsbygden som jag upplevde bättre i Tyskland och Nederländerna än i Danmark, vilka tar dig en bit från trafiken.
Bästa trafikanterna?
Det är kanske naturligt att tro att danska bilförare, i och med de många cyklande danskarna, skulle vara de mest hänsynstagande? Men min upplevelse är snarast tvärtom. När jag cyklade på "vanlig" landsväg i Danmark fick jag uppleva precis lika många vansinniga omkörningar som här hemma, eller i Tyskland för den delen. Hastighetsbegränsningar ignoreras totalt liksom avstånd i trafiken. I stället var det, med undantag för bilister på Costa Blanca, de spanska bilförarna som visade mest hänsyn.
Spansk skylt med hänvisning till artikel i vägförordning
Cykelturism
Bästa landet att cykelsemestra i då? Det är om möjligt en ännu svårare fråga att besvara. La Meuse á velo är fantastisk. Men det var Ravel också. Liksom Via Verde i Spanien och Pyttebanan i Sverige. Och Pyreneerna. Och...
Oavsett dock så kan jag sammanfatta lyckad både stads- och landsvägscykling med tre ord:
Infrastruktur
Infrastruktur
Infrastruktur
*De slutsatser och iakttagelser jag gör är personliga och gäller sträckan som jag cyklade.