Kan vi älska ihjäl cykeln? - Magnus Lagher | Bicycling.se

Magnus Lagher


Velonavia – Velo, fr. franskans vélo, cykel. Nav är ursprungligen den centrala delen av hjulet. Idag används även nav i betydelsen centralpunkt, t.ex. i nätverk av olika slag. Velonavia, leker lite med ordet Scandinavia, och anspelar på en fiktiv plats . En plats, en punkt med cykeln i centrum. Svenska akademien, har ett valspråk; ”Snille och smak”, Velonavias skulle kunna vara ”Nytta och Nöje”. Jag kommer skriva om cykling i stort, men kanske oftare om cykelbana, än om tävlingsbana, kanske oftare om croissanter, än om energikakor, kanske oftare, men inte alltid… Twitter Instagram Facebook

Kan vi älska ihjäl cykeln?

31 okt 2016
av: Magnus Lagher

Ni vet den där känslan, när man för bekanta och andra en gång i tiden berättade att man cyklade till jobbet. Hela 11 kilometer. Enkel resa. ALLA dagar i veckan. I alla väder. Året om! Den där känslan att man hade förlorat deras uppmärksamhet redan vid alla dagar i veckan. Att man där blev avfärdad som galen cykelmupp. Att man senare vid kaffeautomaten eller över lunchlådan pratade de 15 milen man cyklat i helgen, om leriga stigturer, om Vätternrundor, kolfiber och spd-pedaler, enbart bekräftade det de redan misstänkte; man var förlorad, en avvikelse, någon man inte kunde ta på allvar.

Var i torsdags i Linköping på ett seminarium anordnat av Region Östergötland, med bland andra länets kommuner, Trivector och Trafikverket. Kom där att samtala med en representant från Trafikverket som ställde frågan; kan vi älska ihjäl cykeln? Är vi som övertygade och inbitna cyklister rätt representanter för att få fler att cykla?

Nu är ju inte det här en helt ny frågeställning, den dyker upp med jämna mellanrum. Men det är inte desto mindre en mycket intressant fråga.

Kanske ska vi vi vända på argumenten och frågorna? Kanske är det först då som vi når fram? I stället för att berätta om hälsofördelarna med att cykla, ska vi kanske titta på det från andra håll? Jag är övertygad om att väldigt få väljer bilen för att de vill bli sjuka.

Man väljer inte heller bilen för att man vill att miljö ska förstöras. Att man vill bli fattig. Man vill förlora tid i bilköer och letandes efter parkering. Att man vill avskärmas från sin omgivning. Men likt f-rbannat gör vi det!

Att vi som nyfrälsta cyklar omkring och sjunger velocipedens lov, iförda neongula kläder, speciella cykelskor och frigolitmössor, att vi fnyser åt "Biltema-cyklar" och med ett leende kommer in till kontoren med rimfrost i ögonbrynen och istapp av snor hängande från näsan, må förvisso vara charmigt och ge oss "cred" i den inre cirkeln av likasinnade, men vi vinner knappast några nya cykelvänner. 

Eller är jag som det så märkligt heter, ute och cyklar nu?

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtionio med siffror i fältet här


Kommentarer


2016-11-13 12:55   Erik Sandblom

Johan, ja man måste skilja mellan att inspireras och att överdriva. Om något verkar svårt är det ofta bra att börja med små steg.

Magnus, bra skrivet som vanligt! Vi kan ju inte vara flåshurtiga om vi vill att cykling ska bli så vanligt och självklart att ingen längre tänker på det.

 

2016-10-31 21:10   Johan

Jag ser problematiken, det är inte bra om vi som vill sprida cykling blir subkulturella, vi "cyklister" mot de andra som fortfarande inte blivit som oss. Det är dock lätt att dras med mer eller mindre medvetet, jag har ibland lurat mig själv att jag har ett större intresse för själva cykeln än jag egentligen har, eftersom jag ser andra med "cykelintresse" och inspireras. Jag är heller inte särskilt mån om miljön på något avvikande sätt, jag bara tycker det är så himla snabbt, skönt och smidigt att ta cykeln för det mesta.

En bra sak är kanske att visa på att även vi som cyklar för det mesta kan cykla i vanliga kläder, köra en ny bil ibland och slänga en och en annan plastbit i brännbart. Vi är som alla andra, fast vi cyklar mer.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!