"Kunskapsseminarium" = rökridåer för hjälmpropaganda - Magnus Lagher | Bicycling.se

Magnus Lagher


Velonavia – Velo, fr. franskans vélo, cykel. Nav är ursprungligen den centrala delen av hjulet. Idag används även nav i betydelsen centralpunkt, t.ex. i nätverk av olika slag. Velonavia, leker lite med ordet Scandinavia, och anspelar på en fiktiv plats . En plats, en punkt med cykeln i centrum. Svenska akademien, har ett valspråk; ”Snille och smak”, Velonavias skulle kunna vara ”Nytta och Nöje”. Jag kommer skriva om cykling i stort, men kanske oftare om cykelbana, än om tävlingsbana, kanske oftare om croissanter, än om energikakor, kanske oftare, men inte alltid… Twitter Instagram Facebook

"Kunskapsseminarium" = rökridåer för hjälmpropaganda

24 nov 2017
av: Magnus Lagher

Just nu håller Trafikverket ett "kunskapsseminarium" i Stockholm där bla Maria Krafft, ni vet Folksams odödlighetsjackas uppfinnare, nu på Trafikverket, en överläkare och chef vid Rehabmedicin på Akademiska sjukhuset bland annat deltar. Medverkar gör även Jake Olivier, cykelhjälmens korsriddare nr 1 ute på sin missionsresa världen över. Inte en enda person är inbjuden för att nyansera diskussionen något. För målet med "kunskapsseminariet" är att visa att tvingande cykelhjälmslag är nästa och bästa steg att gå.

Inte är någon där som granskat Jake Oliviers slutsatser kring andelen cyklister före och efter cykelhjälmslag. Inte är någon där som tar upp eventuella beteendevetenskapliga effekter som tex riskkompensation. Ingen som påtalar att antalet förvärvade hjärnskador från cykelolyckor är litet bland de 30000 som varje år får det i Sverige. Ingen som påtalar att de allra flesta olyckor är singelolyckor pga dålig eller dåligt underhållen infrastruktur och att det bland dem främst är hand-, arm- och axelskador. Ingen som berättar att cykelhjälmen inte gör mycket nytta när den tunga lastbilen svänger höger och klämmer ihjäl dig under sin last.

Jag önskar att vi inte skulle tvingas ta upp dessa frågor, men jag fruktar att den klick* på bilTrafikverket som har denna politiska agenda kommer tvinga oss till fortsatt arbete...

Läs även: Trafikverket och NTF gillar exoskeletala trafikanter

*Ingen motion i Riksdagen kring utökad cykelhjälmslag vinner gehör. Trots det fortsätter bilTrafikverket med sin agenda. Har de andra uppdragsgivare?

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sexton med siffror i fältet här




Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!