Magnus Lagher
Velonavia – Velo, fr. franskans vélo, cykel. Nav är ursprungligen den centrala delen av hjulet. Idag används även nav i betydelsen centralpunkt, t.ex. i nätverk av olika slag. Velonavia, leker lite med ordet Scandinavia, och anspelar på en fiktiv plats . En plats, en punkt med cykeln i centrum. Svenska akademien, har ett valspråk; ”Snille och smak”, Velonavias skulle kunna vara ”Nytta och Nöje”. Jag kommer skriva om cykling i stort, men kanske oftare om cykelbana, än om tävlingsbana, kanske oftare om croissanter, än om energikakor, kanske oftare, men inte alltid… Twitter Instagram Facebook
Arkiv
- > December 2019
- > November 2019
- > Oktober 2019
- > September 2019
- > Juli 2019
- > Juni 2019
- > Maj 2019
- > April 2019
- > Mars 2019
- > Januari 2019
- > December 2018
- > November 2018
- > September 2018
- > Augusti 2018
- > Juni 2018
- > Maj 2018
- > April 2018
- > Mars 2018
- > Februari 2018
- > Januari 2018
- > December 2017
- > November 2017
- > Oktober 2017
- > September 2017
- > Augusti 2017
- > Juli 2017
- > Juni 2017
- > Maj 2017
- > April 2017
- > Mars 2017
- > Februari 2017
- > Januari 2017
- > December 2016
- > November 2016
- > Oktober 2016
- > September 2016
- > Augusti 2016
- > Juli 2016
- > Juni 2016
- > Maj 2016
- > April 2016
- > Mars 2016
- > Februari 2016
- > 0000
Mest lästa
- Ramväska? Vad gafflar du om?
- Alea iacta est! Vägen till Spanien är klar.
- 2018 - ett år av microäventyr
- Sadelväska, mod större
- En route! On my way! På väg!
- Det här med e-sport är ju ganska kul i alla fall, eller Hur jag började träna igen.
- Packad!
- Hur lägger jag rutten till Spanien?
- RR: Sverige -Spanien. En annan sorts ride report!
- Cykelresa till Spanien!
Etiketter
- > #MyBicycling
- > 29'
- > Arkitektur
- > Barn
- > Belgien
- > Bergen
- > Bergslagen
- > Bikecamping
- > Bikepacking
- > Biltema
- > Brompton
- > bullit
- > cargobike
- > cykel på tåg
- > Cykelbloggare
- > Cykelfrämjandet
- > Cykelglädje
- > Cykelhandlare
- > Cykelhjälmslag
- > Cykelinfrastruktur
- > cykelmässan
- > Cykelparkering
- > Cykelpendling
- > Cykelpolitik
- > Cykelresa
- > cykeläventyr
- > Cykelöverfart
- > Cykla med barn
- > Debatt
- > Drift & underhåll
- > Dubbdäck
- > ekonomi
- > Elcykel
- > Framkomlighet
- > framtiden
- > Fredagsfilm
- > friluftsfrämjandet
- > friluftsliv
- > Garmin
- > Gatubantning
- > Giant
- > gravel
- > Grus
- > Gästbloggare
- > Halvvättern
- > Hinder på cykelbanan
- > hållbart samhälle
- > Kilsbergen
- > kollektivtrafik
- > Konfliktdesign
- > Konst
- > Kost
- > Köpenhamn
- > Lastcykel
- > Liggcyklar
- > linköping
- > Lådcyklar
- > Lånecyklar
- > långfärdscykling
- > Mikroäventyr
- > Miljö
- > ML12h
- > Motormännen
- > Mountainbike
- > multisport
- > Nollvisionen
- > Norge
- > Norrköping
- > Nya Slussen
- > Nära äventyr
- > Polisen
- > Politik
- > Prylar
- > Regionala cykelstråk
- > Resa
- > S24O
- > Salsa Cycles
- > Samhälls- och trafikplanering
- > Samhällsekonomin
- > Shimano
- > SJ
- > SM
- > smveckan
- > Spanien
- > Stigcyklist
- > Stockholm
- > Touring
- > Trafiklagstiftning
- > Trafikmaktordning
- > Trafikplanering
- > Trafikrapportör
- > Trafikregler
- > Trafiksignaler
- > Trafiksäkerhet
- > Trafikverket
- > Trainer
- > Träning
- > Tåg
- > tåg
- > Tävling
- > Vandring
- > Velodrom
- > vikcykel
- > VM
- > VTI
- > Vänner
- > Vätternrundan
- > zwift
- > åre
- > Östgötatrafiken
Märkestrogen till vilket pris som helst?
Det har nu snart gått mer än ett halvår sedan ersättaren till min trogna bandit skulle har kommit. Har väl egentligen sedan länge också slutat att vänta, slutat att hoppas. Men det har fått mig att fundera lite kring det här med att vara märkestrogen; vad är det som gör att vi fastnar för ett märke, en tillverkare?
Kanske cyklar idolen på märke A, bästa kompisen på märke B? Kanske faller vi för reklamen i tidningen för märke C eller den flådiga montern på mässan för märke D? För mig var det lite av en slump; samtidigt som Mångåsen dog utmattningsdöden, läste jag en reseberättelse av Dane Thomas (kanske läge för lite forum-arkeologi på Happy?), och en nätbutik som reade ut ramar. Med den personliga touchen, innovationslustan och känslan av att cykla på ett märke som var det vanligaste på happyrides:en och i cykelstället fastnade jag som sås-cyklist i dryga femton år.
Men nu söker jag efterträdare, en lika trogen kamrat på cykeläventyr över stock och sten, när och fjärran. Kandidater?
Kategorier:
Cykelcross MTB
Gilla artikeln