RR: Sverige -Spanien. En annan sorts ride report! - Magnus Lagher | Bicycling.se

Magnus Lagher


Velonavia – Velo, fr. franskans vélo, cykel. Nav är ursprungligen den centrala delen av hjulet. Idag används även nav i betydelsen centralpunkt, t.ex. i nätverk av olika slag. Velonavia, leker lite med ordet Scandinavia, och anspelar på en fiktiv plats . En plats, en punkt med cykeln i centrum. Svenska akademien, har ett valspråk; ”Snille och smak”, Velonavias skulle kunna vara ”Nytta och Nöje”. Jag kommer skriva om cykling i stort, men kanske oftare om cykelbana, än om tävlingsbana, kanske oftare om croissanter, än om energikakor, kanske oftare, men inte alltid… Twitter Instagram Facebook

RR: Sverige -Spanien. En annan sorts ride report!

16 jul 2019
av: Magnus Lagher

Hola! Har ju varit hemma från min cykelresa till Spanien en tid nu. Har försökt att sammanfatta den ur ett reseperspektiv på velonavia.se. Vad jag nu tänkte var att ge min bild på cykelinfrastruktur, cykelbanor, cykelleder och trafiken*

Bästa cykelinfrastrukturen?

Dansk cykelväg 

Det är faktiskt inte så lätt att svara på. Det beror helt på vilken typ av infrastruktur det gäller. I städer och större byar så vinner Danmark och Holland utan tvekan. Där är det sammanhållna och tydliga cykelbanor. I Tyskland, Frankrike och Spanien finns det fortfarande massor att göra. Både vad gäller utformning och placering. Inte sällan går cykelbanan på "trottoaren" upp och ner för kantstenar. Kommer vi sedan till cykelinfra utanför städerna så ligger Danmark fortfarande bra till, i alla fall längs större vägar, där det ofta går parallella cykelbanor. Sedan gillar absolut de fina näten av cykelrutter på landsbygden som jag upplevde bättre i Tyskland och Nederländerna än i Danmark, vilka tar dig en bit från trafiken.

Bästa trafikanterna?

Det är kanske naturligt att tro att danska bilförare, i och med de många cyklande danskarna, skulle vara de mest hänsynstagande? Men min upplevelse är snarast tvärtom. När jag cyklade på "vanlig" landsväg i Danmark fick jag uppleva precis lika många vansinniga omkörningar som här hemma, eller i Tyskland för den delen. Hastighetsbegränsningar ignoreras totalt liksom avstånd i trafiken. I stället var det, med undantag för bilister på Costa Blanca, de spanska bilförarna som visade mest hänsyn.

Spansk skylt med hänvisning till artikel i vägförordning

Cykelturism

Bästa landet att cykelsemestra i då? Det är om möjligt en ännu svårare fråga att besvara. La Meuse á velo är fantastisk. Men det var Ravel också. Liksom Via Verde i Spanien och Pyttebanan i Sverige. Och Pyreneerna. Och...

Oavsett dock så kan jag sammanfatta lyckad både stads- och landsvägscykling med tre ord:

Infrastruktur

Infrastruktur

Infrastruktur

*De slutsatser och iakttagelser jag gör är personliga och gäller sträckan som jag cyklade. 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet fyrtiotre med siffror i fältet här




Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!