Svenska Cykelmässan, så här dagen efter - Magnus Lagher | Bicycling.se

Magnus Lagher


Velonavia – Velo, fr. franskans vélo, cykel. Nav är ursprungligen den centrala delen av hjulet. Idag används även nav i betydelsen centralpunkt, t.ex. i nätverk av olika slag. Velonavia, leker lite med ordet Scandinavia, och anspelar på en fiktiv plats . En plats, en punkt med cykeln i centrum. Svenska akademien, har ett valspråk; ”Snille och smak”, Velonavias skulle kunna vara ”Nytta och Nöje”. Jag kommer skriva om cykling i stort, men kanske oftare om cykelbana, än om tävlingsbana, kanske oftare om croissanter, än om energikakor, kanske oftare, men inte alltid… Twitter Instagram Facebook

Svenska Cykelmässan, så här dagen efter

19 mar 2018
av: Magnus Lagher

I helgen samlades cykelintresserade ute i Kista på den Svenska Cykelmässan. Jag tycker att det allra bästa med en sådan mässa är att återknyta kontakten med pedalpolare och hitta nya klungkompisar. Cyklar, prylar och kläder kommer i andra hand. Jag var för andra året i rad inbjuden att prata bikepacking, denna gång i Karmatrails fina workshop-hörna. Jag återkommer till det senare i veckan men vill börja med att kommentera mässan lite i allmänhet.

Som de senaste årens cykelmässor, var fokuset på el-cyklar stort. Jättestort! Många vill ha del av den kaka som nu serveras. Till och med barnvagnstillverkaren Emmaljunga tar sig, efter många års frånvaro, sig tillbaka till cykelvärlden. Årets trend på mässan? Lite överraskande, för mig i alla fall, de retroinspirerade och motorcykelliknande hojarna från Nyströms, Wattitud och GreaseR

Jag är kluven när jag ser dem. Å ena sidan kan jag inte låta bli att dra på smilbanden och ryckas med i känslan. Speciellt i Wattituds monter där personerna löpte linan fullt ut med tidstypiska kläder. Å andra sidan så är kanske en mc-mässa en bättre arena för dessa snyggingar. Jag kanske problematiserar i onödan?

Kunde under helgen inte låta bli att, i tanken återkomma, till det faktum branschen kanske överskattar intresset för el-assisterade cyklar? I dagsläget säljs ca 600 000 cyklar i Sverige. E-cykelförsäljningen har exploderat men står trots allt enbart för ca 10 % av antalet sålda cyklar. Tror att om vi räknade andelen e-cyklar vs traditionella människodrivna diton, var representationen på mässan till e-cykelns fördel.

Som jag skrev tidigare, så  problematiserar, jag kanske i onödan? Jag ska tillägga att jag inte har något generellt problem med el-assisterade cyklar, men när jag överhör hur en person insatt i el-cykelbranschen berättar att deras livslängd är mycket, mycket kortare än tex deras avskrivningstid, blir jag fundersam.

Elcykeln möjliggör till exempel att vi kan fortsätta cykla, även när hälsan sviker. De attraherar kanske nya målgrupper. Men frågor kring kring koboltbrytning för batterier måste ställas även här. 

Det var egentligen inte meningen att mina reflektioner kring årets cykelmässa skulle helt komma att handla om el-cykeln, men med en mässa där el-assisterade cyklar tar så stor plats blev ofrånkomligt...

I helgen samlades cykelintresserade ute i Kista på den Svenska Cykelmässan. Jag tycker att det allra bästa med en sådan mässa är att återknyta kontakten med pedalpolare och hitta nya klungkompisar. Cyklar, prylar och kläder kommer i andra hand. Jag var för andra året i rad inbjuden att prata bikepacking, denna gång i Karmatrails fina workshop-hörna. Jag återkommer till det senare i veckan men vill börja med att kommentera mässan lite i allmänhet.

Som de senaste årens cykelmässor, var fokuset på el-cyklar stort. Jättestort! Många vill ha del av den kaka som nu serveras. Till och med barnvagnstillverkaren Emmaljunga tar sig, efter många års frånvaro, sig tillbaka till cykelvärlden. Årets trend på mässan? Lite överraskande, för mig i alla fall, de retroinspirerade och motorcykelliknande hojarna från Nyströms, Wattitud och GreaseR

Jag är kluven när jag ser dem. Å ena sidan kan jag inte låta bli att dra på smilbanden och ryckas med i känslan. Speciellt i Wattituds monter där personerna löpte linan fullt ut med tidstypiska kläder. Å andra sidan så är kanske en mc-mässa en bättre arena för dessa snyggingar. Jag kanske problematiserar i onödan?

Kunde under helgen inte låta bli att, i tanken återkomma, till det faktum branschen kanske överskattar intresset för el-assisterade cyklar? I dagsläget säljs ca 600 000 cyklar i Sverige. E-cykelförsäljningen har exploderat men står trots allt enbart för ca 10 % av antalet sålda cyklar. Tror att om vi räknade andelen e-cyklar vs traditionella människodrivna diton, var representationen på mässan till e-cykelns fördel.

Som jag skrev tidigare, så  problematiserar, jag kanske i onödan? Jag ska tillägga att jag inte har något generellt problem med el-assisterade cyklar, men när jag överhör hur en person insatt i el-cykelbranschen berättar att deras livslängd är mycket, mycket kortare än tex deras avskrivningstid, blir jag fundersam.

Elcykeln möjliggör till exempel att vi kan fortsätta cykla, även när hälsan sviker. De attraherar kanske nya målgrupper. Men frågor kring kring koboltbrytning för batterier måste ställas även här. 

Det var egentligen inte meningen att mina reflektioner kring årets cykelmässa skulle helt komma att handla om el-cykeln, men med en mässa där el-assisterade cyklar tar så stor plats blev ofrånkomligt...

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nitton med siffror i fältet här


Kommentarer


2018-03-19 19:11   Lasse "Velociperdryttaren"

Jag gillar elcyklar :-) Jag ser många som med hjälp av elcykel kan ta sig längre och vågar cykla sträckor dom aldrig skulle göra annars, jag ser familjer som säljer andra bilen. Det finns många fördelar med en elcykel men det finns även en baksida när man tittar på batteritillverkningen men jag tror att fördelarna väger över ordentligt.
Men dessa mc liknade elcyklar ser jag som en avart som kommer att vara väldigt liten, vilket jag uppskattar. Som du skrev hade dom nog passat bättre på en mc mässa och du har mer rätt än du anar, jag ser några såna i trafiken lite då och då när det verkar finnas 3-4st i mitt närområde. Lite pliktskyldigt brukar dom röra på pedalerna men med tanke på hastighet och kadens borde det vara en utväxling med 150 kugg fram och 10 kugg bak... Nä, någon cykel är det inte utan nog närmare mc än man tror, den kund grupp dom vänder sig mot kommer aldrig att cykla på dom utan bara åka så fort motorn orkar.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!