XCYCLE - kan tilltron till tekniska hjälpmedel bli för stor - Magnus Lagher | Bicycling.se

Magnus Lagher


Velonavia – Velo, fr. franskans vélo, cykel. Nav är ursprungligen den centrala delen av hjulet. Idag används även nav i betydelsen centralpunkt, t.ex. i nätverk av olika slag. Velonavia, leker lite med ordet Scandinavia, och anspelar på en fiktiv plats . En plats, en punkt med cykeln i centrum. Svenska akademien, har ett valspråk; ”Snille och smak”, Velonavias skulle kunna vara ”Nytta och Nöje”. Jag kommer skriva om cykling i stort, men kanske oftare om cykelbana, än om tävlingsbana, kanske oftare om croissanter, än om energikakor, kanske oftare, men inte alltid… Twitter Instagram Facebook

XCYCLE - kan tilltron till tekniska hjälpmedel bli för stor

3 okt 2016
av: Magnus Lagher

Sedan förra åter pågår EU-projektet XCYCLE. Det hela är en del i EU´s ramprogram för forskning och innovation. XCYCLE´s syfte är att ta fram tekniska hjälpmedel för att underlätta interaktionen mellan cyklister och bilister.

Det ska tas fram tekniska lösningar för att varna både bilförare och cyklister för incidenter. Till exempel sensorteknik som upptäcker och varnar när cyklister är i närheten av ett större fordon och förbättrade trafiksystem med mera. Dessutom ska det genomföras beteende-studier och så ska viljan att betala för tekniska lösningar och hjjälpmedel undersökas.

Allt detta är i och för sig bra, men jag kan inte hjälpa att tänka att vi lägger allt för mycket tilltro till tekniken. Gadgets, appar och prylar i all ära, men är inte det bästa att utforma vår trafik så att vi minimerar behovet av teknik, inte ökar det? Det känns lite som om det är vår tilltro till tekniken som satt oss på den trafiksäkerhetsmässiga pottkanten. Eller har jag fel?

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet nittiosex med siffror i fältet här


Kommentarer


2016-10-08 12:11   ekstromenator

Mer teknik i bilarna gör trafikmiljön mindre säker. Vill man göra cykling tillsammans med övrig trafik mer säker måste man lagstifta om minst 1,5 meters marginal vid omkörning.

 

2016-10-03 11:38   Magnus Lagher

Pelle> har även för mig att när man i Finland började med vägrensmarkering på smala vägar, typ orangea pinnar, så ökade antalet avåkningar då bilförarna tyckte sig kunna köra fortare

 

2016-10-03 11:05   Pelle

Lyssnade på en trafiksäkerhetsforskare som berättade att när man sätter in bättre teknik (abs, antispinn etc) är det en stor grupp förare som använder den till att minska på marginalerna, snarare än att öka säkerheten. Hans rekommendation var, om politikerna menade allvar med nollvisionen, att varje bil borde utrustas med ett spjut i rattnavet.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!