Koffein som doping | Bicycling.se
Träning / Kost och näringslära

Koffein som doping

25 feb 2011

Från och med januari – 04 har koffein tagits bort från dopinglistan. Anledningen är att koffein kan ha en prestationshöjande effekt redan vid koncentrationer på 4 mikrogram/ ml. I dopinglistan är det förbjudet med en koncentration av koffein på 12 mikrogram/ml urin.

Med tanke på hur kaffe och andra koffeinhaltiga drycker används i dag så blir det ogörligt att gå ned på så låga gränsvärden. Man väljer därför att släppa koffeinet då det inte anses skadligt att använda och den prestationshöjande effekten är mycket marginell. 

Positiva effekter Koffein stimulerar det centrala nervsystemet, påverkar hjärtmuskulaturens arbete och vidgar blodkärlen i musklerna. Det ökar andningshastigheten, kroppstemperaturen och ämnesomsättningen samt bildningen av adrenalin, magsaft och urin. Undersökningar visar också att information kan behandlas upp till tio procent snabbare av en människa med koffein i kroppen. Uppmärksamheten ökar och även i viss grad prestationsförmågan beroende på uppgift. Kroppen blir även mer uthållig vid längre ansträngning genom att koffein minskar förbrukningen av glykogen. Istället ökar kroppens fettförbränning. Negativa effekter Koffein är vätskedrivande och laxerande. 

Höga doser (oftast mer än fyra koppar kaffe) kan ge en mängd bieffekter såsom darrningar, oro, nervositet och överaktivitet. 

Det finns hypoteser som talar för att koffeinets verkan på hjärta och blodkärl skulle kunna öka risken för hjärtsjukdomar. Verkningstid Koffein börjar verka inom alltifrån ett par minuter upp till en halvtimme, beroende dels på hur van kroppen är på att ta upp det, dels på hur det intas och med vad. Högre koncentrationer tas upp snabbare. 

Utblandning med fet mat, mjölkprodukter och liknande fördröjer upptagningen. Kroppen förbränner koffein inom 3–5 timmar. Beroendegrad Koffein är svagt beroendeframkallande. Beroendet är till lika stor del psykiskt som fysiskt. Bristsymptom brukar som mest vara huvudvärk. Det är fullt möjligt att minska behovet av koffein genom att minska intaget under några dagar.

Olika kaffebönor
Det finns tre arter av kaffebönor som odlas i större utsträckning än de övriga.

1. Coffea Arabica:
Den ursprungliga arten som härstammar från Etiopien. Tre fjärdedelar av all kaffeproduktion kommer från detta träd. Arabica kaffet har en mild smak och är av hög kvalitet vilket medför ett relativt högt pris. Arabica-busken odlas mestadels i Sydamerika.

2. Coffea Robusta:
Detta träd är mer motståndskraftigt mot sjukdomar och dåligt klimat och odlas därför på ställen med opålitligt klimat. Detta kaffe har dock lägre kvalitet än Arabica-kaffet och har en bitter och frän smak. För att kunna dricka det, blandar man det med Arabica och det används ofta till snabbkaffe. Fördelen med Robusta är dess relativt höga koffeinhalt.

3. Coffea Liberica:
Liberica-kaffet odlas i Malaysia och Guayana för lokal konsumtion. Detta kaffe har samma egenskaper som Robusta. Liberica-kaffet står för cirka en procent av världsproduktionen av kaffe. Robustabönan innehåller mest koffein, ungefär två procent vilket är det dubbla mot Arabicabönan (som vi använder mest i Sverige). Koffeinhalten skiljer också med tillagningsmetod. Högsta relativa koffeinhalt har espressokaffe, ungefär dubbelt så mycket koffein som i samma mängd filterbryggt kaffe. Snabbkaffe innehåller drygt hälften så mycket koffein som bryggkaffe. Mest koffein skulle man alltså få med en hel kaffekopp espresso, gjord på ren Robusta.

Kaffebanta
Det är en populär metod bland cyklister att deffa sig med hjälp av kaffe. Man dricker helt enkelt ett par koppar kaffe på morgonen och hoppar över frukosten helt. Därefter sticker man ut och tränar upp till 90 minuter. Tanken är att eftersom kaffet sätter fart på ämnesomsättningen och glykogennivån i musklerna är rätt låg efter en natts sömn så bränner kroppen fett extra bra. Men man får inte köra för långt för då riskerar man att få hammaren. Vilket också är det engelska namnet på kaffedeffningen – bonktraining.

Valen för Valen
Ibland väljer man fel. Som när norska elitcyklisten Anita Valen åkte dit för koffein efter en spansk tävling. För att bevisa sin oskuld testade hon koffeinhalten i spanskt respektive norskt kaffe och det visade sig (tänka sig...) att det spanska kaffet hade högre koffeinhalt berättar DN. Vi är glada för Valens skull att koffein tas bort från dopinglistan. Så hon slipper välja i framtiden.

Bryggkaffe 75 mg
Snabbkaffe 41 mg
Koffeinfritt kaffe 1 mg
Espresso 216 mg
Te 25 mg
Varm choklad 4 mg
Coca-Cola light 15 mg
Coca-Cola 13 mg
Pepsi 11 mg
Red Bull, energidryck 32 mg Mängden är mg/100 ml.

Robustabönor innehåller nästan dubbelt så mycket koffein som Arabica, men faktorer som bryggtid har också betydelse för koffeinhalten i det färdiga kaffet.

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet sextio med siffror i fältet här

Kommentarer


2011-03-22 10:52   Tom Christensen

Kaffebanta - javisst men...
InMyHumbleOpinion -
Koffeinet minskar inte förbrukning av glykogen, som det skrivs i artikel. Koffeinet möjliggör en högre fettandel tillgänglig som energi då kaffeinet frigör fettsyror till blodet som då gör att dessa fettsyror lättare kan användas som energi.
Ansträngningsnivån torde vara en större faktor till om glykogenet används som primär energi källa eller ej.
Att träna på fastande mage efter kaffeintag på morgonen då blodsockernivån är låg, så kallat faste socker - inte nödvändigtvis med låga glykogendepåer - stimulerar/tvingar kroppen att användna mer fettsyror som energi, helt enkelt eftersom det inte finns en hög mängd blodsocker att ta till. Den låga mängden insulin i blodet på morgonen gör samtidigt att det också är lättare för kroppen att frigöra fett.

 

2011-03-15 11:22   Kalle Bern

Det är inte heller skrivet som en nyhet. Det här är en artikel om koffein, inte en nyhetsnotis : )

 

2011-03-07 14:41   Roger

Ooo vilken "nyhet" att Wada tog bort kaffein från dopinglistan 2004.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!