Artiklar inom Träning / Träningslära | Bicycling.se

Håll ditt immunförsvar vid liv - sluta aldrig cykla!

Träningslära


Träning

Många följer personligt anpassade träningsprogram, där varje pass har ett exakt upplägg, för att nå ett särskilt mål inom en viss tid. Dessa scheman är uppbyggda för att du ska utvecklas över tid, med ökad intensitet och finputsning innan det är dags för loppet du har tänkt köra.


Träning

Vår cykelcoach Fredrik Ericsson berättar lite om filosofin kring styrketräning för uthållighetsidrottare. Vad ska man tänka på? Hur ska man tänka? Här är två enkla filmer som förklarar konceptet kring styrketräning för cyklister. Du länkas direkt vidare till www.minutmaning.se


Träning

VO2max? Anaerobt? FatMax? Laktacid? Ibland kan träningslära vara rena grekiskan. Cykeltidningen Kadens har därför startat en serie om cykelträningens ABC. Här börjar vår träningsexpert Fredrik Ericsson att gå igenom den cykelspecifika fysiologin.


Träning

Inom träningslära för uthållighetsidrottare har på senare tid mycket fokus lagts på intervaller och högintensiv träning. För intervallträning kan läggas upp på många olika sätt, beroende på vad intervallerna syftar till att förbättra. Det är en djungel helt enkelt. Fredrik Ericsson tar till macheten och röjer upp bland begreppen.




Träning

Cykelsport är skonsamt mot kroppen. Men cyklister är inte helt förskonade från belastningsskador. Även om de flesta är mycket godartade och oftast läker helt av sig själva. Många skador kan dessutom förebyggas. Kadens vet hur du inte gör illa dig.


Få vårt nyhetsbrev