Den obotliga alkoholisten raglar vidare… - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stadsgata
  92. > Stella Fare
  93. > Stockholm
  94. > Stockholms Handelskammare
  95. > Stolpar i cykelbanan
  96. > Svensk Cykling
  97. > Svängfest
  98. > Torkrum
  99. > Trafiklagstiftning
  100. > Trafikmaktordning
  101. > Trafikplanering
  102. > Trafikrapportör
  103. > Trafikregler
  104. > Trafiksignaler
  105. > Trafiksäkerhet
  106. > Trafikverket
  107. > Täby
  108. > Tävling
  109. > USA
  110. > Vintercykling
  111. > Vinterpendling
  112. > Vinterväghållning
  113. > VTI
  114. > Vägarbeten
  115. > Väjningsplikt
  116. > Västerbron
  117. > Växtlighet
  118. > Åland
  119. > Önskelista
  120. > Örbyleden

Den obotliga alkoholisten raglar vidare…

8 mar 2016
av: Krister Isaksson

För ett tag sedan skrev jag ett inlägg om hur svårt Stockholms stad har att genomföra och förverkliga en planering som innebär både fler bostäder/byggnationer och bättre cykelinfrastruktur. Det går inte, verkar vara en omöjlig ekvation att genomföra och då sätts cykeltrafiken ständigt på undantag.

Och nu kommer nästa bekräftelse på denna tillsynes obotliga sjukdom hos staden – Gubbängsfältet.

Stadsbyggnadskontoret vill utveckla Gubbängsfältet till ett sportfält med tre idrottsplaner för främst fotboll och rugby. Förslaget innebär också en motionsslinga och andra mindre aktivitetsytor. Till dessa planer skapas i den västra delen av fältet servicebyggnad för omklädningsrum, klubblokaler, samlingslokal och café. Mer info här.

Först vill jag göra en sak väldigt klar. Jag är inte motståndare till fler bostäder, förtätning, sporthallar osv – jag är motståndare till undermålig planering som inte klarar av att göra både ett sportfält och ett gent och prioriterat pendlingsstråk för cykel. Särskilt då det finns upprepade politiska beslut att så faktisk ska ske.

Cykelvägen har helt och hållet anpassats efter sporfältet och parkmiljön. Inga av de kriterier som anges och beslutats för ett pendlingsstråk har fått genomslag – inga överhuvudtaget. Trots att Översiktsplanen säger att så ska ske, trots att Framkomlighetsstrategin säger att så ska ske, trots att Cykelplanen säger att så ska ske. Men icke sa Nicke - de appliceras inte här.

Tvärtom kommer det bara bli sämre för pendlingscyklister – de som ska vara prioriterade. Sträckan finns utpekad som prioritet 1 i cykelplanen – det märks inte i detta förslag. Sträckan blir längre än tidigare, se bilden nedan. Blått streck är dagens befintliga cykelväg. Rött streck är förslaget på hur cykelvägen ska dras.


Blått = befintlig cykelväg, rött = förslag på ny cykelväg. Plankarta Stadsbyggnadskontoret

Den blir inte bredare som cykelplanen anger ska ske och därmed blir det heller ingen separation mellan gående och cyklister som planen anger. Förutom att sträckan blir längre så blir det även sämre framkomlighet. Ett sportfält innebär ju ökad aktivitet vilket självklart kommer ge ökad aktivitet även på cykelvägen – i form av fordon, gående, fotbolls-/rugbyspelare, olika evenemang och turneringar, food-trucks, bommar, grindar osv. Så här ser det ut när handbollsturnering pågår på fältet:

Gubbängsfältet, pendlingsstråket uppe till höger i bilden. Foto: Sv handbollsförbundet

Vi ser i planen en cykelväg som helt anpassats efter sportfältets villkor. Och inte bara sportfältets villkor, utan även efter landskapets villkor – den böljar fram mellan träddungarna. Så som man gjorde på Järvafältet och inte rakt och gent som cykelplanen anger.

Det som upprör mig allra mest är när man läser planbeskrivningen. En planbeskrivning är det dokument som anger syftet, förklarar innehållet och konsekvenserna av detaljplanen. Det finns överhuvudtaget inget nämnt om konsekvenserna för pendlingsstråket. Det redovisas inte ens att det är ett pendlingsstråk. Och detta är det dokument som våra politiker fattar beslut utifrån. Det ska vara ett beslutsunderlag, ett dokument som ska redovisa konsekvenser, för- och nackdelar. Inte ett ord om pendlingsstråket…

Jag skulle inte vara så upprörd om Stadsbyggnadskontoret gjort en analys av för- och nackdelar med denna utformning av pendlingstråket, sedan redovisar den och meddelar att utifrån för- och nackdelar är detta kompromissen som de förordar. Nu lyser den analysen helt med sin frånvaro, det nämns överhuvudtaget inte att detta är ett pendlingsstråk. Med andra ord är det ett högst ofullständigt beslutsunderlag och närmast ett tjänstefel vi har framför oss – och det är ständigt återkommande när det gäller Stadsbyggnadskontoret. Här kan ni läsa hur Stadsbyggnadskontoret hanterade pendlingsstråket i Stureby – det blev en parkeringsplats. Och konsekvenserna för cykeltrafiken? Inte ett ord…

Frågan som infinner sig hos mig: är Stadsbyggnadskontoret ett hot mot ökad och säker cykling?

Jag kanske är naiv men jag tror att det går att förena ett sportfält och pendlingsstråk – med en smartare och mer vidsynt planering – en planering i linje med de politiska besluten. En planering som förstår och tar hänsyn till cykeltrafikens grundläggande villkor. Då skulle pendlingsstråket på Gubbängsfältet dras så här:

Mitt förslag på pendlingsstråk för cykeltrafiken. Plankarta Stadsbyggnadskontoret

Och för dem som inte strävar efter effektiva transporter med cykel kommer ju möjligheten att cykla kringelkrok utmed sportfältet finnas kvar. Så då tillgodoses både tillgängligheten till sportfältet och cykelplanens standard för pendlingsstråk.

Och för att visa att detta inte är några enstaka fall utan ett djupt rotat systemfel så kan ni även titta på dessa inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet tjugoett med siffror i fältet här


Kommentarer


2016-03-10 11:12   Trafikistan.se

Finns det ingen politiker i nämnden som kan tänkas begära en konsekvensanalys för pendlingsstråket?

 

2016-03-09 08:28   Jonas

Tänk att det ska vara så svårt. Eller är det svårt? Jag får en känsla när man läser detta och dina andra inlägg att det är en ickefråga hos dessa tjänstemän. De verkar inte bry sig, de informerar sig inte om gällande planer och styrdokument utan kör på som vanligt. Med fullt stöd av sina chefer. Jag läste planbeskrivningen och det var minst sagt häpnadsväckande. Inte heller nämns konsekvensen av att vissa cykelvägar kommer gå på X-områden. Där har du ju tidigare redovisat att konsekvenserna av detta många gånger blir rent sagt usla för cykeltrafiken - men INTE ETT ORD om detta i beslutsunderlaget. Bedrövligt är det.

 

2016-03-08 17:31   Mårten

Till din lista borde du också kunna lägga gästbloggaren som skrev om kolonnvägen.

 

2016-03-08 16:25   Kalle

Krister, då borde vem som helst som bor i området och därmed är part i målet, kopiera en del av din artikel som räknar upp bristerna och överklaga detaljplanen i Mark & Miljödomstolen???

 

2016-03-08 15:46   Mia

Vad ska man säga? Häpnadsväckande! Om o om igen som du säger. Den lärande och utvecklande organisationen lyser med sin frånvaro får man säga.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!