Den obotliga alkoholisten raglar vidare… - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > barncykel
  6. > Belysning
  7. > Bicycling
  8. > Bilhinder
  9. > Botkyrka
  10. > Broar
  11. > cargobike
  12. > Cykelbloggare
  13. > Cykelbox
  14. > Cykelfrämjandet
  15. > Cykelglädje
  16. > Cykelhjälmslag
  17. > Cykelinfrastruktur
  18. > Cykelparkering
  19. > Cykelpendling
  20. > cykelplanering
  21. > Cykelpolitik
  22. > Cykelresa
  23. > Cykelstad
  24. > Cykeltunnel
  25. > Cykelöverfart
  26. > Cykla höger vid rött
  27. > Cykla med barn
  28. > Cykla till jobbet
  29. > Cykla till skolan
  30. > Cyklande barn
  31. > Danmark
  32. > Davos
  33. > Debatt
  34. > Design
  35. > Desire lines
  36. > Drift & underhåll
  37. > Däck
  38. > Elcykel
  39. > Felanmälningssystem
  40. > Framkomlighet
  41. > Gatubantning
  42. > Groningen
  43. > Grus
  44. > Gå på cykelbanan
  45. > Gång- och cykelbana
  46. > Gästbloggare
  47. > Hinder på cykelbanan
  48. > Hinderbana
  49. > Hjälm
  50. > Hjälmlag
  51. > Holland
  52. > Humor
  53. > hållbart samhälle
  54. > Kläder
  55. > kollektivtrafik
  56. > Konfliktdesign
  57. > Konst
  58. > Köpenhamn
  59. > Lastcykel
  60. > Lådcyklar
  61. > Lånecyklar
  62. > Lövhalka
  63. > Media
  64. > Miljö
  65. > Motormännen
  66. > Nacka
  67. > Nationell cykelstrategi
  68. > Nederländerna
  69. > New York
  70. > Nollvisionen
  71. > Norra Djurgårdsstaden
  72. > Nya Slussen
  73. > Omklädningsrum
  74. > Packning
  75. > Polisen
  76. > Politik
  77. > Popup-cykelbana
  78. > Regional cykelplan
  79. > Regionala cykelstråk
  80. > Rullstolscykel
  81. > Ryggsäck
  82. > Rödljuscykling
  83. > Samhälls- och trafikplanering
  84. > Samhällsekonomin
  85. > Shimano
  86. > Självkörande fordon
  87. > Skärmar
  88. > Snabbcykelväg
  89. > Snöröjning
  90. > Sollentuna
  91. > Solna
  92. > Sopsaltning
  93. > Sportcyklist
  94. > Stadsgata
  95. > Stella Fare
  96. > Stockholm
  97. > Stockholms Handelskammare
  98. > Stolpar i cykelbanan
  99. > Svensk Cykling
  100. > Svängfest
  101. > Torkrum
  102. > Trafiklagstiftning
  103. > Trafikmaktordning
  104. > Trafikplanering
  105. > Trafikrapportör
  106. > Trafikregler
  107. > Trafiksignaler
  108. > Trafiksäkerhet
  109. > Trafikverket
  110. > Täby
  111. > Tävling
  112. > USA
  113. > Vintercykling
  114. > Vinterpendling
  115. > Vinterväghållning
  116. > VTI
  117. > Vägarbeten
  118. > Väjningsplikt
  119. > Västerbron
  120. > Växtlighet
  121. > Åland
  122. > Önskelista
  123. > Örbyleden

Den obotliga alkoholisten raglar vidare…

8 mar 2016
av: Krister Isaksson

För ett tag sedan skrev jag ett inlägg om hur svårt Stockholms stad har att genomföra och förverkliga en planering som innebär både fler bostäder/byggnationer och bättre cykelinfrastruktur. Det går inte, verkar vara en omöjlig ekvation att genomföra och då sätts cykeltrafiken ständigt på undantag.

Och nu kommer nästa bekräftelse på denna tillsynes obotliga sjukdom hos staden – Gubbängsfältet.

Stadsbyggnadskontoret vill utveckla Gubbängsfältet till ett sportfält med tre idrottsplaner för främst fotboll och rugby. Förslaget innebär också en motionsslinga och andra mindre aktivitetsytor. Till dessa planer skapas i den västra delen av fältet servicebyggnad för omklädningsrum, klubblokaler, samlingslokal och café. Mer info här.

Först vill jag göra en sak väldigt klar. Jag är inte motståndare till fler bostäder, förtätning, sporthallar osv – jag är motståndare till undermålig planering som inte klarar av att göra både ett sportfält och ett gent och prioriterat pendlingsstråk för cykel. Särskilt då det finns upprepade politiska beslut att så faktisk ska ske.

Cykelvägen har helt och hållet anpassats efter sporfältet och parkmiljön. Inga av de kriterier som anges och beslutats för ett pendlingsstråk har fått genomslag – inga överhuvudtaget. Trots att Översiktsplanen säger att så ska ske, trots att Framkomlighetsstrategin säger att så ska ske, trots att Cykelplanen säger att så ska ske. Men icke sa Nicke - de appliceras inte här.

Tvärtom kommer det bara bli sämre för pendlingscyklister – de som ska vara prioriterade. Sträckan finns utpekad som prioritet 1 i cykelplanen – det märks inte i detta förslag. Sträckan blir längre än tidigare, se bilden nedan. Blått streck är dagens befintliga cykelväg. Rött streck är förslaget på hur cykelvägen ska dras.


Blått = befintlig cykelväg, rött = förslag på ny cykelväg. Plankarta Stadsbyggnadskontoret

Den blir inte bredare som cykelplanen anger ska ske och därmed blir det heller ingen separation mellan gående och cyklister som planen anger. Förutom att sträckan blir längre så blir det även sämre framkomlighet. Ett sportfält innebär ju ökad aktivitet vilket självklart kommer ge ökad aktivitet även på cykelvägen – i form av fordon, gående, fotbolls-/rugbyspelare, olika evenemang och turneringar, food-trucks, bommar, grindar osv. Så här ser det ut när handbollsturnering pågår på fältet:

Gubbängsfältet, pendlingsstråket uppe till höger i bilden. Foto: Sv handbollsförbundet

Vi ser i planen en cykelväg som helt anpassats efter sportfältets villkor. Och inte bara sportfältets villkor, utan även efter landskapets villkor – den böljar fram mellan träddungarna. Så som man gjorde på Järvafältet och inte rakt och gent som cykelplanen anger.

Det som upprör mig allra mest är när man läser planbeskrivningen. En planbeskrivning är det dokument som anger syftet, förklarar innehållet och konsekvenserna av detaljplanen. Det finns överhuvudtaget inget nämnt om konsekvenserna för pendlingsstråket. Det redovisas inte ens att det är ett pendlingsstråk. Och detta är det dokument som våra politiker fattar beslut utifrån. Det ska vara ett beslutsunderlag, ett dokument som ska redovisa konsekvenser, för- och nackdelar. Inte ett ord om pendlingsstråket…

Jag skulle inte vara så upprörd om Stadsbyggnadskontoret gjort en analys av för- och nackdelar med denna utformning av pendlingstråket, sedan redovisar den och meddelar att utifrån för- och nackdelar är detta kompromissen som de förordar. Nu lyser den analysen helt med sin frånvaro, det nämns överhuvudtaget inte att detta är ett pendlingsstråk. Med andra ord är det ett högst ofullständigt beslutsunderlag och närmast ett tjänstefel vi har framför oss – och det är ständigt återkommande när det gäller Stadsbyggnadskontoret. Här kan ni läsa hur Stadsbyggnadskontoret hanterade pendlingsstråket i Stureby – det blev en parkeringsplats. Och konsekvenserna för cykeltrafiken? Inte ett ord…

Frågan som infinner sig hos mig: är Stadsbyggnadskontoret ett hot mot ökad och säker cykling?

Jag kanske är naiv men jag tror att det går att förena ett sportfält och pendlingsstråk – med en smartare och mer vidsynt planering – en planering i linje med de politiska besluten. En planering som förstår och tar hänsyn till cykeltrafikens grundläggande villkor. Då skulle pendlingsstråket på Gubbängsfältet dras så här:

Mitt förslag på pendlingsstråk för cykeltrafiken. Plankarta Stadsbyggnadskontoret

Och för dem som inte strävar efter effektiva transporter med cykel kommer ju möjligheten att cykla kringelkrok utmed sportfältet finnas kvar. Så då tillgodoses både tillgängligheten till sportfältet och cykelplanens standard för pendlingsstråk.

Och för att visa att detta inte är några enstaka fall utan ett djupt rotat systemfel så kan ni även titta på dessa inlägg:

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet trettio med siffror i fältet här


Kommentarer


2016-03-10 11:12   Trafikistan.se

Finns det ingen politiker i nämnden som kan tänkas begära en konsekvensanalys för pendlingsstråket?

 

2016-03-09 08:28   Jonas

Tänk att det ska vara så svårt. Eller är det svårt? Jag får en känsla när man läser detta och dina andra inlägg att det är en ickefråga hos dessa tjänstemän. De verkar inte bry sig, de informerar sig inte om gällande planer och styrdokument utan kör på som vanligt. Med fullt stöd av sina chefer. Jag läste planbeskrivningen och det var minst sagt häpnadsväckande. Inte heller nämns konsekvensen av att vissa cykelvägar kommer gå på X-områden. Där har du ju tidigare redovisat att konsekvenserna av detta många gånger blir rent sagt usla för cykeltrafiken - men INTE ETT ORD om detta i beslutsunderlaget. Bedrövligt är det.

 

2016-03-08 17:31   Mårten

Till din lista borde du också kunna lägga gästbloggaren som skrev om kolonnvägen.

 

2016-03-08 16:25   Kalle

Krister, då borde vem som helst som bor i området och därmed är part i målet, kopiera en del av din artikel som räknar upp bristerna och överklaga detaljplanen i Mark & Miljödomstolen???

 

2016-03-08 15:46   Mia

Vad ska man säga? Häpnadsväckande! Om o om igen som du säger. Den lärande och utvecklande organisationen lyser med sin frånvaro får man säga.

 

Mest lästa just nu



Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!