Europas längsta cykelbro - i Sölvesborg! - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Botkyrka
  9. > Broar
  10. > cargobike
  11. > Cykelbloggare
  12. > Cykelbox
  13. > Cykelfrämjandet
  14. > Cykelglädje
  15. > Cykelhjälmslag
  16. > Cykelinfrastruktur
  17. > Cykelparkering
  18. > Cykelpendling
  19. > Cykelpolitik
  20. > Cykelresa
  21. > Cykelstad
  22. > Cykeltunnel
  23. > Cykelöverfart
  24. > Cykla höger vid rött
  25. > Cykla med barn
  26. > Cykla till jobbet
  27. > Cykla till skolan
  28. > Cyklande barn
  29. > Danmark
  30. > Davos
  31. > Debatt
  32. > Design
  33. > Desire lines
  34. > Drift & underhåll
  35. > Däck
  36. > Elcykel
  37. > Felanmälningssystem
  38. > Framkomlighet
  39. > Gatubantning
  40. > Groningen
  41. > Grus
  42. > Gå på cykelbanan
  43. > Gång- och cykelbana
  44. > Gästbloggare
  45. > Hinder på cykelbanan
  46. > Hinderbana
  47. > Hjälm
  48. > Hjälmlag
  49. > Holland
  50. > Humor
  51. > hållbart samhälle
  52. > Kläder
  53. > kollektivtrafik
  54. > Konfliktdesign
  55. > Konst
  56. > Köpenhamn
  57. > Lastcykel
  58. > Lådcyklar
  59. > Lånecyklar
  60. > Lövhalka
  61. > Media
  62. > Miljö
  63. > Motormännen
  64. > Nacka
  65. > Nationell cykelstrategi
  66. > Nederländerna
  67. > New York
  68. > Nollvisionen
  69. > Norra Djurgårdsstaden
  70. > Nya Slussen
  71. > Omklädningsrum
  72. > Packning
  73. > Polisen
  74. > Politik
  75. > Popup-cykelbana
  76. > Regional cykelplan
  77. > Regionala cykelstråk
  78. > Rullstolscykel
  79. > Ryggsäck
  80. > Rödljuscykling
  81. > Samhälls- och trafikplanering
  82. > Samhällsekonomin
  83. > Shimano
  84. > Självkörande fordon
  85. > Skärmar
  86. > Snabbcykelväg
  87. > Sollentuna
  88. > Solna
  89. > Sopsaltning
  90. > Sportcyklist
  91. > Stella Fare
  92. > Stockholm
  93. > Stockholms Handelskammare
  94. > Stolpar i cykelbanan
  95. > Svensk Cykling
  96. > Svängfest
  97. > Torkrum
  98. > Trafiklagstiftning
  99. > Trafikmaktordning
  100. > Trafikplanering
  101. > Trafikrapportör
  102. > Trafikregler
  103. > Trafiksignaler
  104. > Trafiksäkerhet
  105. > Trafikverket
  106. > Täby
  107. > Tävling
  108. > USA
  109. > Vintercykling
  110. > Vinterpendling
  111. > Vinterväghållning
  112. > VTI
  113. > Vägarbeten
  114. > Väjningsplikt
  115. > Västerbron
  116. > Växtlighet
  117. > Åland
  118. > Önskelista

Europas längsta cykelbro - i Sölvesborg!

12 jan 2014
av: Krister Isaksson

 

Sedan en tid tillbaka står den nya gång- och cykelbron över Sölvesborgsviken klar. Med sina 760 meter stoltserar kommunen med att ha Europas längsta cykelbro.


Brons dragning mellan centrala Sölvesborg och exploateringen på Listerlandet

Sölvesborgsbron, som består av en bågbro och en balkbro, har med sin spektakulära utformning gett Sölvesborg ett nytt utflyktsmål, redan flitigt utnyttjat av både befintliga invånare och turister. Människor cyklar, flanerar, möts och pratar, tittar på utsikten/fåglarna, fiskar och fikar på bron. Och genom att den tidigare otillgängliga ön Kaninholmen nu har gjorts tillgänglig, har även denna ö blivit ett nytt utflyktsmål.

Bron knyter också Sölvesborgs stadskärna och halvön Listerlandet markant närmare varandra. Något som underlättar för både rekreation i kommunen och för möjligheterna att pendla till jobbet. I nära anslutning till brons landfäste på Listerlandetsidan växer en ny stadsdel, Ljungaviken, fram. Där finns en blandning av villor, hyresrätter, bostadsrätter, äganderätter, park och torg. Bron är med andra ord en nyckel för ett hållbart resande i Sölvesborg.

 Fakta om bron:

  • Längd: 760 meter
  • Bredd: 3,5 meter
  • Bågarna är 17 meter höga
  • Segelfri höjd: 2,3 meter
  • Totalvikt: ca 700 ton
  • Bron har 4 utkiksplatser
  • Bron ljussätts med energisnål diodbelysning
  • Invigdes 25 maj 2013
  • Kostnad ca 50 miljoner

Brons byggnadsmaterial är:

  • Grundläggning: betongpålar
  • Bågar och räcken: rostfritt stål
  • Underliggande bärande balkar: varmförzinkad stål
  • Farbana: trä

Kommunen har också satsat när det gäller belysningen av bron. Ljussättningen ska på olika sätt förstärka brons konstruktion visuellt, göra den lättillgänglig samt trygg och säker att använda. Det sker bland annat genom att variera och anpassa belysningen efter dygnets och årstidernas rytm. Ljussättningen är tänkt att efter mörkrets inbrott reflektera ljuset i vattnet och ge bron och dess omgivningar ett trolskt sken.

Är då bron Europas längsta cykelbro? Det går säkert att tvista om. Och är detta en bro eller är det två broar (bågbro + balkbro)? I Amsterdam finns ju Nesciobron som sägs vara 780 meter lång och stod klar 2006. Strunt samma säger jag. Detta visar att det går att skapa bra förutsättningar för cykeltrafik och att göra cykeln konkurrenskraftigt mot andra transportslag genom att skapa denna genväg. Då spelar det ingen roll vilken bro som är längst. Vi får kanske också bortse från att bron är en gemensam gång- och cykelbro utan separation mellan gående och cyklister, att den är lite för smal (3,5m) och att beläggningen är av trä som ju riskerar bli väldigt halt vintertid och vid frosthalka.

Mer av detta vill jag se runt om i landet, infarstruktur är kommunikation!

 

Bilder: Ljusarkitektur AB, Sölvesborg kommun och Wikipedia

 

Relaterade inlägg:

 

Kategorier:
Cykelkultur 

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet femtionio med siffror i fältet här


Kommentarer


2015-04-02 12:32   Krister Isaksson

Kiki, Sölvesborgsbron

 

2015-04-02 10:47   kiki larsson

vad heter bron<3

 

2014-03-16 14:09   Krister Isaksson

Torbjörn, ja den är ju inte helt optimal ur cykelsynpunkt, lite för smal, lite för tvär sväng, träbeläggning samt ingen separation mot gående men ack så fin!
En tävling vore väl utmärkt!

 

2014-03-15 22:35   Torbjörn Albért

Supersnygga bilder. Lite väl tvär sväng där mitt på bron.
1 Dags för en arkitekttävling om snyggaste cykelbron?
2 Karlstad har en uppvärmd cykelbro (den landar dock vid en ouppvärmd 90-graderssväng.Detta hört från kommunens gatukontor).

 

2014-01-15 18:15   Krister Isaksson

Bitte, visst är den fin och så härligt belyst. Mer sådant vill jag också ha!

 

2014-01-15 15:24   Bitte

Snyggaste bro jag sett! Härligt satsat, och hoppas fler kommuner som har behov och möjligheter sneglar åt rätt håll nu.

 

2014-01-14 14:28   Krister Isaksson

Reimert, ja form OCH funktion hade kunnat förenats på ett bättre sätt. Samtidigt vill jag slå ett slag för att cykelinfra ska få kosta, ska få gör avtryck, ska vara spektakulär. Då kommuniceras nämligen att cykel är viktigt, att cykel ska man satsa på, att man bör cykla osv. Se bara på alla dessa extravaganta bilprojekt där miljoner läggs ner på utsmyckning och konst: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/skilda-varldar.htm

 

2014-01-14 13:03   Reimert Sjöblom

En helt ok bro men jag tycker att kurvorna inte är utformade för cykling. Alldeles för smalt och snäva kurvor för att kunna hålla anständigt tempo med mötande trafik. I min mening dock en vacker bro. Den är dock lite lustigt utformad rent funktionellt sett. Den är nästan mer konstverk än bro i den meningen att den hade kunnat byggas betydligt billigare (och därmed kanske tyvärr mer oansenlig) och mer funktionell för en mindre peng. Men den fungerar faktiskt utseendemässigt enligt min smak.

 

2014-01-14 12:56   Krister Isaksson

Michael, tack för direktrapporten! Får bli en studieresa till våren för min del.

 

2014-01-14 11:24   Michael Svensson

Fantastisk vacker bro med häftig belysning! Har redan cyklat på den.Bra genväg in till stan med vacker omgivning.

 

2014-01-14 10:11   Krister Isaksson

Richard, Man ska inte använda trä som beläggning där man ska gå och cykla, inte särskilt bra. Än värre blir det över vatten.

 

2014-01-14 09:50   Richard (rundtramp.se)

Tjusig bro, och bra initiativ. Men biter uppvärmningen på blött underlag? Vi som provat (och vurpat), vet att det inte är kul att cykla på blött trä.

Men uppvärmningen kanske torkar trät också? I så fall, bra!

 

2014-01-12 20:09   Krister Isaksson

Sven-Erik, verkligen! Då kan man göra så här: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/cykeln-maste-fram-gor-hal-i.htm
Som vanligt är är det Holländarna som gör det när det gäller cykel!

 

2014-01-12 20:07   Krister Isaksson

Jonas, ja att värma upp beläggningen är verkligen en bra idé. Mer sådant så det både blir säkert, attraktivt och framkomligt att vintercykla.

 

2014-01-12 19:34   Sven-Erik

Dags att hänga en cykelbro under eller ovan Ölandsbron, Öresundsbron och Essingeleden. Till att börja med.

 

2014-01-12 16:31   Jonas Lundberg

Snyggt!
Håller med dig om att fler cykelbroar vore bra för att göra gena och snabba förbindelser för cykeltrafiken. Gärna också att beläggningen är uppvärmd så vi slipper den luriga frosthalkan som så lätt bildas på broar.

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!