Nya Slussen - det blir ingen gång- och cykelramp - Krister Isaksson | Bicycling.se

Krister Isaksson


Trafikplanerare, cykelexpert, storfiskare. Här skriver jag om cykel i stort och smått. Och givetvis lite annat!

Följ Krister på twitter: @KristerIsaksson

Etiketter

  1. > 2+1-väg
  2. > Arbetsgivare
  3. > Arkitektur
  4. > Barn
  5. > Belysning
  6. > Bicycling
  7. > Bilhinder
  8. > Broar
  9. > cargobike
  10. > Cykelbloggare
  11. > Cykelbox
  12. > Cykelfrämjandet
  13. > Cykelglädje
  14. > Cykelhjälmslag
  15. > Cykelinfrastruktur
  16. > Cykelparkering
  17. > Cykelpendling
  18. > Cykelpolitik
  19. > Cykelresa
  20. > Cykelstad
  21. > Cykelöverfart
  22. > Cykla höger vid rött
  23. > Cykla med barn
  24. > Cykla till skolan
  25. > Cyklande barn
  26. > Danmark
  27. > Davos
  28. > Debatt
  29. > Design
  30. > Desire lines
  31. > Drift & underhåll
  32. > Däck
  33. > Elcykel
  34. > Felanmälningssystem
  35. > Framkomlighet
  36. > Gatubantning
  37. > Groningen
  38. > Grus
  39. > Gå på cykelbanan
  40. > Gång- och cykelbana
  41. > Gästbloggare
  42. > Hinder på cykelbanan
  43. > Hinderbana
  44. > Hjälm
  45. > Hjälmlag
  46. > Holland
  47. > Humor
  48. > hållbart samhälle
  49. > Kläder
  50. > kollektivtrafik
  51. > Konfliktdesign
  52. > Konst
  53. > Köpenhamn
  54. > Lastcykel
  55. > Lådcyklar
  56. > Lånecyklar
  57. > Lövhalka
  58. > Media
  59. > Miljö
  60. > Motormännen
  61. > Nacka
  62. > Nationell cykelstrategi
  63. > Nederländerna
  64. > New York
  65. > Nollvisionen
  66. > Nya Slussen
  67. > Omklädningsrum
  68. > Polisen
  69. > Politik
  70. > Popup-cykelbana
  71. > Regional cykelplan
  72. > Regionala cykelstråk
  73. > Rullstolscykel
  74. > Rödljuscykling
  75. > Samhälls- och trafikplanering
  76. > Samhällsekonomin
  77. > Självkörande fordon
  78. > Skärmar
  79. > Snabbcykelväg
  80. > Sollentuna
  81. > Solna
  82. > Sopsaltning
  83. > Sportcyklist
  84. > Stella Fare
  85. > Stockholm
  86. > Stockholms Handelskammare
  87. > Stolpar i cykelbanan
  88. > Svensk Cykling
  89. > Svängfest
  90. > Torkrum
  91. > Trafiklagstiftning
  92. > Trafikmaktordning
  93. > Trafikplanering
  94. > Trafikrapportör
  95. > Trafikregler
  96. > Trafiksignaler
  97. > Trafiksäkerhet
  98. > Trafikverket
  99. > Täby
  100. > Tävling
  101. > USA
  102. > Vintercykling
  103. > Vinterväghållning
  104. > VTI
  105. > Vägarbeten
  106. > Väjningsplikt
  107. > Västerbron
  108. > Växtlighet
  109. > Åland
  110. > Önskelista

Nya Slussen - det blir ingen gång- och cykelramp

22 maj 2019
av: Krister Isaksson

Ni kommer kanske ihåg beslutet att gång- och cykelbron i Nya Slussen ska breddas och att gång- och cykelrampen med sin branta lutning och farliga korsning ska förbättras. Fast jag kan förstå om ni inte kommer ihåg – det är snart 4 år sedan beslutet fattades. Och absolut ingenting har hänt. Så här säger projektet:

Nu ska ni få min ”kvalificerade bedömning” av situationen. Det har aldrig varit projektets avsikt att följa och förverkliga beslutet att bredda bron, förbättra rampen och göra en säker korsning. Man till och med skrev ner den befintliga prognosen för cykeltrafikens utveckling för att den ska passa deras agenda bättre. Och här har projektet haft fullt stöd av de tidigare ordförandena i Exploateringsnämnden. Man kan så att säga inte som förvaltning och tjänstemän obstruera på detta sätt utan att högsta hönset håller en bakom ryggen.

Vad blir då projektets lösning på den farliga och dysfunktionella korsningen mellan bro och ramp samt att rampen har en lutning på 10 procent? De kommer helt enkelt plocka bort gång- och cykelrampen: 


Min "kvalificerade bedömning": gång- och cykelrampen försvinner

Vips så är problemen med den branta lutningen och farliga korsningen borta! Och konsekvenserna för gång- och cykeltrafiken då rampen försvinner? Det bryr sig projektet inte om. Ingen konsekvensanalys och eller redovisning kommer att ske – det räcker så att säga att man ”trollat bort problemet”. Eventuella nya problem och brister som detta trolleritrick medför är det noll fokus på. Det är ju bara landets absolut största cykelknutpunkt man arbetar med...

Människor får helt enkelt gå och cykla en annan väg – utan att vi tar reda på konsekvenserna och gör eventuella åtgärder till följd av dessa ändrade rörelsemönster. Det är bara 5 000 cyklister om dygnet som ska cykla på rampen och som nu får leta sig fram på andra vägar.

Kanske har jag helt fel och vi kommer att få se en breddning av bron och en funktionell ramp med en säker korsning - men det tror jag inte att jag har. Det finns så att säga ingen rimlig och vettig anledning till att det tar över fyra år innan vi har en ny utformning av bro och ramp. En bro och ramp som sedan ska projekteras och konstrueras. Som sedan ska beställas och byggas. För att sedan skeppas till bygget. Tvärtom, hade projektet haft för avsikt att följa beslutet hade vi haft svaret på den nya lösningen för länge sedan.

Relaterade inlägg:

Gilla artikeln





(visas ej)

För att vi skall slippa få in skräpkommentarer och spam av olika slag
från 'robotar' på Internet måste du skriva in en kontrollkod nedan
« skriv talet åttionio med siffror i fältet här


Kommentarer


2019-05-23 16:12   Ole Settergren

Det hade varit att föredra att Sthlmscykelengagerade hade valt att ta strid mot ’Nya Slussen’ medan striden pågick. Men icke. Ett stort misstag.

 

2019-05-23 10:09   Gunnar

Flytta de cyklande förortspendlarna till Söderleden, vi har tillräckligt med hänsynslösa blindstyren på Söder och varför ska de till Gamla stan? Skeppsbron är bara en genomfart för dem, skulle vara en trevlig plats utan alla cyklister.

 

2019-05-22 19:01   Krister Isaksson

Joel, tack! Kommer vi ens i närheten av de prognoser som finns för cykeltrafiken i Nya Slussen är min "kvalificerade bedömning" att det blir väldigt dåligt för cykeltrafiken - se de tidigare inläggen jag gjort. Vissa förbindelser, t ex Södermalmstorg - Skeppsbron går tämligen enkelt att förbättra - ta körfält från biltrafiken. Andra förbindelser är avsevärt svårare att förbättra då strukturerna försvårar sådana åtgärder.

 

2019-05-22 18:10   Joel

Bedrövligt att det alltid är bilar som prioriteras. Det blir väl som vanligt. När det är klart så konstaterar man att det blev dåligt för cykeltrafiken men att det är för dyrt att ändra.

Tack Krister för att du fortsätter att skriva om detta.

 

2019-05-22 14:48   Krister Isaksson

Mia, hoppas också att jag har fel!

 

2019-05-22 14:04   Felix Reychman

lite... gråt. *snyft*
Blir så trött och uppgiven, för du har säkert helt rätt...

 

2019-05-22 13:53   Mia

Ojojoj, jag hoppas verkligen du har fel! Fast som du beskriver processen undrar jag om du inte kommer få rätt. 4 år är ju en evighet i ett projekt som pågår för fullt och där sådana här ev stor förändringar av bro och ramp får omedelbara konsekvenser för andra delar av projektet. Att plocka bort rampen får ju inte alls sådana omfattande konsekvenser för andra delar av projektet. Det kan ju tom innebära att de spar in lite pengar på att skippa rampen!

 


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!