Calle & Tobbe | Bicycling.se

Calle & Tobbe


Två Jönköpingsbor, Calle Andersson & Tobias Dahlberg som är insyltade i en rad cykelprojekt (Laleprestanca, Bortom och Cycling Jönköping). Började blogga på Bicycling i och med cykel-VM i Norge men framöver rör vi oss där vi trivs bäst, i gränslandet mellan stig och väg. Ibland MTB, ibland landsväg, ibland grus. Följ oss även via instagram på @chipslegs & @brunostlegs (ja de namnen kan behöva en förklaring nån gång).

Måndag hela veckan

16 apr 2018

Måndag är kanske, utan att ha statistiskt stöd för det, inte favoritdagen för alltför många. Här i Jönköping så förgyller dock den traditionella Måndagsrundan, sedan sju år tillbaka, cyklisternas tillvaro. Något att se fram emot helt enkelt. Förra veckan var det uppstart för året, ett skönt vårtecken, 40 cyklister dök upp första passet. Det är såklart inte enda möjligheten att cykla i grupp eller träna tillsammans förvisso. 

Så här ska det se ut en måndagkväll!

Så här ser det ut nästan varja måndag antar jag. Nästan iallafall. 

Just nu så duggar hursom inlägget på sociala tätt om "vi smyger igång torsdagsträningen" och "äntligen dags för säsongsupptakt". Nu saknas bara vitsipporna! 

De flesta städer med cykelföreningar eller annat cykelengagemang bjuder såklart in till olika rundor, early birds, pelotons, backintervaller eller vad det nu kan vara. Satt och funderade på vad som sker under en vecka här i Jönköping nu när man börjar ta sig ut allt mer. En hel del att välja på om man vill testa på att cykla i grupp eller träna hårt.

Även om jag själv föredrar att (eller rent praktiskt bara kan) gneta på egen hand... Så lär jag besöka en och annan runda och träning om det funkar. Inför tävlingarna är det ju såklart fint om man kan höja pulsen lite extra även om en fikarunda med tårtbuffé i Mullsjö alltid kan prioriteras. Vet inte om det är mycket eller lite när man radar upp det, men känns som det finns något för alla. 

Måndag  Laleprestancas Måndagsrunda, olika fartgrupper på landsväg, för alla, fart efter kamrat och fartgrupp. Måndagar kommer i år också bjuda på tillfällen för Ungdomar och Para-Cykel där Jönköpings CK, Fritid och SCF samverkar och håller till på en gocartbana. 

Tisdag Hallby har MTB-träning, för de grupper som cyklat lite mer, många tävlar i XCO. Cykellistan bjuder in till EasyMTB, för de äldre som är relativt nya på cykeln eller vill hitta all stig som finns runt stan, fart efter kamrat. Jönköping CK kör såklart även landsvägsträning i högre fart. Även CK Sportson rullar ut på ett pass på MTB i lite högre tempo då grus och långloppstig brukar stå på schemat. 

Ondag IKHP har sin MTB-träning för stora och små. Laleprelitos, Laleprestancas allra yngsta träffas och cyklar likaså. För triathleten bjuds också på "en triahtlon mitt i veckan", en öppen triahtlonträning. 

Torsdag Hallby har MTB-klubbträning för alla, 100-tals mer barn, unga och vuxna! Jönköping CK kör landsvägsträning. CK Sportson rullar ut på ett pass på MTB i högre tempo, grus och långloppstig matas under dessa pass. 

Fredag En tidig fågel då Öster Cykel (lbs) tillsammans med klassiska Cykellistan kör vad de kallar en Morgunhani, 1,5h landsväg med påföljande frukost. 

Lördag & Söndag, här är det samling vid Piren mitt i stan båda dagarna i rimlig tid. Olika fartgrupper vid behov, ger sig ut året runt på landsvägs- eller vintercyklar.  

Utöver det tillkommer lite spridda skurar av backintervaller och andra pass som studsar upp inför helgerna. Alterntiv finnes. Säkert någon som kör varje dag. 

Calle har ju för övrigt varit med från starten av Måndagsrundorna (2011) och får väl summera den resan något annat tillfälle, som mest var det över 400 cyklister en måndag. Jag som mer inbiten MTB-cyklist har dock begränsat deltagande i just den tillställningen. I måndags, när det var dags för säsongsstart för rundan, satt jag istället i möte om Huskvarna MTB-Tour som ska gå av stapeln i höst. En bra måndag det med förvisso. Så det får gärna vara måndag hela veckan för min del. 

/T

En bild som engagerar...

2 apr 2018

Påsken är verkligen en av mina favorithögtider. Kanske inte av just den anledningen att vi firar just påsk utan för att det är oftast en skön långhelg som innebär ledighet, vårkänslor och möjlighet till längre cykelrundor. Jönköping bjöd verkligen på soligt och härligt väder i helgen, men ack så kyligt. Fast med tanke på den långa vintern så känns det ändå som att våren är på gång så fort solen kikar fram. 

Sedan länge hade jag planerat att köra La Lepre Stancas 30-mils brevet på Långfredagen men efter att veckan som kantats av influensa (Berlin kanske tog ut sin rätt) så valde jag att avstå. Det blev istället två kortare (5-6 mil) och dubbfria rundor som ni kan läsa mer om på Cycling Jönköping + lite bilder nedan. 

Annars tycker jag helgens roligaste var engagemanget kring följande Instagraminlägg. Ett bevis på hur nördig och underbar cykelkulturen ändå är. En tillsynes enkel bild på min Randohoj med en fantastisk utsikt över Landsjön och Vättern genererar snabbt kommentarer som att pedalerna inte har "rätt" vinkel eller att ventilerna inte är "rätt" placerade. Det finns något fint i det även om det inte är något som jag varken tänkte eller la energi på när bilden fångades. 

Lite fler bilder från helgens rundor.

/Calle

Det våras för...

27 mar 2018

Det är ljust ute. I övrigt lämnar vädret i cykelsverige den senaste tiden en del att önska. Det finns ju en och annan bild på instagram där det går att ta på frustrationen. Cyklister som drömt om torra stigar, dubblöst och ljumna vindar allt för länge. Hursom, pollensäsongen är snart här tillsammans med vitsipporna. Håll ut.  

För egen del spenderade vi helgen som var i Tyskland och den årliga cykelmässan Berlin Fahrradshau. Vädret var lika illa där för övrigt. Cykelsuget blev dock inte mindre. 

Fredag hela veckan

Mässan slog upp portan på fredagskvällen och höll öppet till framåt 23-tiden. En fin afterwork kan man tycka. Under veckan, inför mässan, hade också cykelbutikerna i stan olika events och gatherings på kvällarna som gick under namnet "Lange Nacht Bike Shops", kanske något för kommande års besök. Snyggt att få in en koppling till de lokala bike shops och göra det möjligt att lägga fristående arrangemang under ett och samma paraply, Berlin Bike Week. Cycling Unites var mantrat för året, fint så.  

Förutom fredagskvällen spenderade vi ett antal timmar på mässan både lördag och söndag. Blev ett bra tillfälle att, inför kommande cykelprojekt, knyta nya kontakter. Utöver att klämma lite på nästa cykelköp och inspireras såklart. Känslan var att det var fredag varje dag, även under söndagen. Kanske beroende på den höga technomusiken som låg som en härlig ljudmatta i alla mässhallar.  

With its contemporary curator-concept, its festival-atmosphere, trendy bicycles reaching from start-up brands to global players, its stylish fashion and accessoire selection and iconic events the BERLINER FAHRRADSCHAU is an independent and authentic hotspot of bicycle culture.

Vad vi minns

Om nu inte våren kommit än så våras det iallfall för en del annat. Vi noterar följade. 

1. Varannan monter hade gravel/adventurebike med packväskor monterade. Gärna otvättad. Pluspoäng. En Bomtrack står nog på mångas önskelistor. 

2. Cykeltröjor utan fickor (...!) och andra "tekniska kläder". Snart har vi cykelkläder dygnet runt fast ingen vet. 

3. RadRace. När den överlägset snabbaste cyklisten har flanellskjorta, fixie och kör 10 varv cricket-race på en gocart-bana med 1000-talet åskådare en lördag kväll en timme från city med S-bahn. Final strax efter midnatt.  

4. Cykelpolo är underskattat. Det är inte direkt några Scott, Bianchis eller Speciliazed de cyklar på, märken som inte heller syns på Farhradshau ska sägas (förutom några exemplar som ingick i en konstutställning - "Pro Cycling Collection"...).  

5. Cykel är mycket mer än att cykla. Cykelkultur är så mycket mer. Berlin levererade det de är bäst på i världen, en härlig mix av människor där kultur, design, musik, business (och cykel) möts under förträffliga former i en härlig miljö. Techo ur högtalarna på festnivå samtliga dagar i mässahallarna höjer stämningen helt klart.   

Tackar Fat Roadie, Flying Rouler och Muddy Pedaleur för en trevlig helg! Prylnörderi från mässan lämnar vi med varm hand över till Muddy´s blogg hos nån annan cykeltidning.  

Sist vi rapporterade av här på Bicycling var efter ett avslutat cykel-VM i Norge, bloggposterna hittar ni fortfarande här på siten. Får återkomma till den historian framöver då sluträkningarna för den festen börjar närma sig. Fint var det hursom, en upplevelse som sitter kvar på näthinnan och i bildarkivet. Nu laddar vi för nya minnen i vårsolen. 

/Wild Attacker

”Vippse”

26 sep 2017

Finns nog ingen som kan ifrågasätta den sportsliga och publikmässiga succén för 2017 års upplaga av cykel-VM. Skuggan från det förra, ekonomiskt tuffa, världsmästerskapet som genomfördes i Norge 1993 har dock hängt över arrangören från den dagen ansökan lämnades in.  

Det har givetvis också skrivits en del om kostnaderna inför detta mästerskap, bara avgiften till UCI ligger på nånstans runt 7 miljoner Euro (en summa som Norska Cykelförbundet ändå lyckats pruta ner). Upplevelsen, som vi i jämförelsevis i miniformat kunde lära oss under förberedelserna av MTB-EM i Huskvarna, är att det finns många osäkra faktorer i budgeteringen för event som detta. I det här fallet troligen upphöjt till 100.

Det finns såklart många andra vinster kring evenemang för staden, platsen, människor och sport men en budget i balans för ansvarig arrangör är givetvis en knäckfråga. En svår sådan. 

Det spekuleras just nu lika vilt om hur det ekonomiska utfallet kommer bli som vem som skulle ta hem linjeloppen under själva VM. 

Vipps 

Mitt emellan ruset efter VM och rubriker om konkurs så lyftes en spontan undran från besökare, Bergensbor och en tidning om det inte skulle kunna gå att frivilligt bidra till evenemanget i efterhand på något sätt. På grund av att man var så ”begeistret” av festen man upplevt helt enkelt. Efter ett tag valde organisationen, NCF, att lägga ut en post i sociala medier. Ett VIPPS-nummer, det vill säga Swish, lades ut på facebook-sidan sent på måndagen.

Vid 15-tidern på tisdagen hade det kommit in över 1 miljon kronor (uppd. närmare 2 miljoner på tisdagskvällen...). Det säger något om hur nöjd publiken, lokalborna och sportintresserade är. ”Insamlingen” fortsätter. Och någon kom ju också på att man får skattereduktion om man bidrar med minst 500 kr, fint så.

Det går nog inte så långt att det kommer balansera budgeten trots allt. Det är Calles bild som pryder denna VIPPS-insamling, så hans faktura för den kommer ju saltas en del med de många tusentals delningarna…

Det lutar åt ett underskott, hur stort kommer troligen inte visa sig förrän nästa år. Frågan är om något företag, som inte var med och sponsrade inför mästerskapet, tar tillfället i akt och bidrar med någon större summa. 

Osäkra kort

Det Norske Veritas hade uppdraget att kvalitetssäkra NCF´s VM-budget (nånstans kostnadsberäknad till 150 millioner) fast de osäkra faktorerna är ju vad de är. Eurokursen (som den delvis betalade avgiften skall betalas i) var helt annan när ansökan gick in 2013/14 än vad den här idag, det skiljer åtskilliga millioner bara där. Ett ökat terrorhot senare åren drog upp polis- och skyddskostnader flera snäpp. Kickbacks och försäljning av profilprodukter är en annan något svårberäknad post in, likaså pratar man om en momskompensation (en statlig pott som fördelas först 2018 där man inte vet hur mycket som ges till Sykkel-VM).

I tillägg har man fått in mindre sponsorpengar än planerat, kanske då man hoppats på vissa större sponsorer inom tex. ojeindustrin (Statoil), men där har nedgång senaste åren hindrat det. Det har likaså blivit högre kostnader för vägarbeten och kollektivtransport. Både norska staten (ca 30 miljoner), kulturdepartementet och kommunerna Bergen & Hordalang, Askøy, Fjell, Sund og Øygarden (ca 70-80 miljoner) har bidragit med många kronor. I direkt stöd eller i till exempel infrastruktur och för poliskostnader men att det finns mer att hämta där är nog inte troligt.

1 miljon på plats

Runt 1 000 000 åskådare på plats är såklart många fler än det budgeterande 550 000, men det genererar inte de direkta intäkterna till förbundet som står som arrangör. Några handlare har upplevt 30 %-iga lyft i intäkter medan andra drabbats av lite stillestånd på grund av trafikavstängningar. Hotellen hade en mindre ökning av bokade nätter (bara beräknat på veckan fram till den sista helgen) men har kunnat ta 50% mer betalt så intäkterna är det inget fel på. Marknadsföringsvärdet för Bergen/Norge har beräknats (kanske något förenklat) till miljarder. 130 länder har tex. kunnat ta del av sändningarna. På sikt ska besöksnäringen, med rätt strategi, kunna ta vara på det. 

Bergen fick för övrigt frågan om att arrangera 2014 års mästerskap (när spanska Ponferrada fick avsäga sig VM pga av att ekonomin inte fanns). Man tackade då nej för att få mer tid till förberedelser. 1993 blev underskottet för VM i Oslo, omkring 12 miljoner får hoppas att detta VM inte landar där utan att siffrorna kommer gå ihop bättre. Det var för bra för det. 

Och NCF´s President (som det kallas). Jo han har jobbat hårt. Fick en hjärtinfarkt i somras på grund av stress. Det krävs en hel del att ta sig an ett mästerskap det är tydligt. Ändå kittlar tanken. 

/T

Sykkel-VM er over

24 sep 2017

196 cyklister rullade idag ut från Rogn för de fyra milen in till Bergen där varvbanan på runt 19 kilometer per varv skulle ta vid. Nästan omedelbart, redan efter någon mil, satte Kim Magnusson, som fick möjlighet att köra så sent om i fredags, upp farten tillsammans med en mindre grupp. Så gör man. De hade som mest 10 minuter ner till övriga där Ludvigsson låg i täten på klungan och kunde tagit en kaffe samtidigt.  

I 19,5 mil så fick Kim ligga där framme medan utbrytargruppen reducerades för varje varv. 11 gånger skulle de passera de numera berömda ”laksebakken” och med 4 kvar så var det samlad klunga igen. Sen kunde attackerna börja. Calle fångade nog veckans bild med legenden (och Kims pappa) Glenn Magnusson som hejar på Kim uppför stigningen. Han kunde klättra bra Glenn så det kändes nog fint. Glenn hade tagit med sig en buss svenska cykelfans från Sverige också.

Med en svårtolkad bana har det ju spekulerats rätt brett, känns som det varit 15-20 namn som kunde ta det här. Avgörandet då? Jo tro fasen att det blev spurt ändå så Italienarna visste bäst trots allt. Tyvärr fick de bara en 4:e plats ändå. Kristoff fick trots tvivlarna spurta om seger på hemmaplan, vilken grej!!. Men det är väl som Lineker sa om fotboll, översatt till den som idag tog sitt tredje raka VM-guld; Cykel är en enkel sport, först rullar 196 man i 6,5 h timmar sen vinner Peter Sagan. Han dök upp, på Kristoff hjul, och fick såklart slita mot en furiöst trampande norrman som kanske låg en cykel för långt fram i ingången till spurten. Matthews tog bronset. Färdigt. Folkets jubel. 

Foto: Einar Kvalheim

Det sägs att det var 200 000 längs med banan igår, enligt polisen. I så fall så var det över en halv miljon eller mer idag. Vi får väl se vad de säger. Igår kunde vi gå uppför längs Salmon Hill, idag stängdes den av nerifrån för att det inte fick plats mer folk! Så var ju de norska kungligheterna här idag också, då finns det ingen hejd på norrmännen. Så ja det var sjuuuukt mycket folk på plats. 

Ska också bli spännande och se hur många som följt det här evenemanget på TV med mera. Men vi tänker att vi summera det hela senare i veckan med lite fler tankar om upplevelse, volontärskap och evenemang. 

/Tobbe och Calle

Ladda fler


Följ oss

@bicyclingswe

Följ oss på Instagram!

Få vårt nyhetsbrev!